2015
Jun
21

Sporturile recomandate pentru fiecare varsta

Sunt un sustinator infocat al practicarii sportului. Dar nu oricum, oricat si oricand. Exista de-a lungul vietii perioade indicate pentru a face anumite sporturi. Am contribuit la realizatea unui material pentru Digi pe aceasta tema:

Mai jos puteti citi o serie de raspunsuri pe care le-am dat pentru un material ce a aparut in urma cu ceva timp in revista Doctorul Meu.

- La ce varsta poate fi inscris copilul la sport?

Sportul este o activitate care poate fi începută încă de la cele mai mici vârste. În principiu, prin termenul “sport” ne referim la o activitate bazată pe un set de reguli, în spiritul unei competiții fair-play și în urma căreia se desemnează un câștigător. E clar că pentru a înțelege noțiunile de bază ale unui sport, copilul trebuie să aibă minim 3-4 ani, însă mișcare simplă, fără ideea de competiție, se poate începe din primele luni de viață – există programe de dezvoltare corporală corectă pentru bebeluși, cursuri de activitate acvatică etc. Înscrierea la un club unde poate practica un sport va fi făcută concomitent cu începerea grădiniței sau puțin după, când copilul începe să deprindă primele reguli sociale.

- Ce sporturi sunt indicate in functie de etapele de varsta(prescolari, scolari, elevi) ?

În cazul preșcolarilor, cele mai potrivite sporturi sunt cele simple, care nu presupun multe reguli sau rigori și care favorizează dezvoltarea corpului în ansamblul său. Sunt preferate sporturi precum înotul, gimnastica, atletismul, dansuri. Odată cu creșterea, copilul poate fi orientat către sporturi mai complexe, așa cum ar fi artele marțiale, tenisul, patinajul sau sporturi de echipă, ca fotbalul. În cazul elevilor, alegerea unui sport depinde foarte mult de personalitatea copilului. Este de preferat să se treacă prin mai multe activități sportive, astfel încât copilul să își găsească sportul care i se potrivește cel mai bine și la care să se ducă cu plăcere. În cazul în care copilul demonstrează un talent special pentru un anume sport, este momentul perfect pentru a se face trecerea către sportul de performanță, având grijă totuși să nu se neglijeze componenta educațională și nici să nu se suprasolicite copilul.

- Care sunt beneficiile fiecarui tip de activitate sportiva in parte si ale sportului in ansamblu asupra dezvoltarii copilului?

Sportul este extrem de important pentru dezvoltarea optimă și armonioasă a copiilor, pentru drumul pe care îl vor parcuge către viața de adult. Copiii care fac sport au șanse mult mai mari să își atingă potențialul maxim de creștere în înălțime, să păstreze o stare de sănătate optimă în toate aspectele ei, să prevină creșterea în greutate. În plan psihologic, un copil care face sport devine mai echilibrat, mai ordonat, mai încrezător în propriile puteri. Rezultatele școlare sunt mai bune la copiii care desfășoară o activitate sportivă, pentru că au o capacitate de concentrare mai bună.

Fiecare sport în parte este însoțit de o serie de beneficii. Sporturile de echipă contribuie la dezvoltarea abilităților sociale și de comunicare, la spiritul de cooperare. Dezvoltă capacitatea de atenție și coordonarea. Artele marțiale dezvoltă persoane mai echilibrate și calme, mai sigure pe ele și mai bine pregătite să facă față unor agresiuni. Înotul și atletismul favorizează dezvoltarea armonioasă a întregului corp și capacitatea de introspecție și autoanaliză.

- Este indicata consultarea unui medic de specialitate inainte de a incepe practicarea unui sport? De ce?

A face un control medical înainte de a începe un sport este un gest normal și extrem de indicat. Este practic singura modalitate de a ne asigura că cel mic este apt pentru practicarea efortului fizic susținut.

- Unde ne dam copilul la sport (club, in particular, scoala)?

Oricare dintre aceste medii poate avea plusuri și minusuri. Important este totuși ca cel mic să facă sport. Din punctul meu de vedere, cluburile sportive reprezintă o alegere bună, pentru că acolo sunt șanse mai mari să lucreze cu personal calificat și cu experiență, într-un mediu optim.

- Contraindicatii/precautii

Aș atrage atenția asupra unui aspect pe care unii părinți îl ignoră. Din dorința, uneori exagerată, ca cel mic să practice un anume sport sau să fie cel mai bun, se poate ajunge la situații în care copilul este suprasolicitat și i se induce repulsia față de sport și față de mișcare în general. Este calea sigură pentru a-ți transforma copilul într-un viitor adult sedentar. Deși sportul înseamnă competiție, este mai important să se înceapă prin a-i insulfa copilului dragostea pentru mișcare, pentru ideea de a participa de plăcere și pentru sănătate și abia apoi să-l motivăm pentru a fi mai bun și mai competitiv.

2015
Jun
19

A inceput sezonul dietelor…

Eu as zice ca acest sezon dureaza 365 de zile pe an, dar hai sa vedem ce e de facut. Un material CSID.

2015
Jun
11

Conferinta Nationala de Medicina Sportiva 2015

Week-end-ul trecut am avut din nou plăcerea să particip la Conferința Națională de Medicină Sportivă, o manifestare științifică la care merg de câțiva ani, pentru că este un domeniu care mă interesează și cu care mă intersectez adesea, atât datorită meseriei mele, cât și prin prisma faptului că sunt la rândul meu sportiv (aș spune, mai mult decât la nivel recreațional).

Anul acesta conferința a avut loc la noul sediu COSR, lângă Arcul de Triumf. Ca de obicei am reîntâlnit profesioniști din medicina sportivă, oameni pe care îi respect, iar cu unii dintre ei sunt chiar prieten.

Ediția din acest an a fost foarte interesantă și chiar am plecat acasă cu o serie de informații noi și utile.

Conferința a debutat cu o prezentare a unei invitate din Olanda, Terry Butter de la Dr. Rath Health Alliance (http://www.rath.co.uk), care a discutat despre medicina celulară din perspectiva sinergie microelementelor nutritive. Teoria lor, și bineînțeles și practica, se bazează pe studii care arată că diversele combinații de micronutrienți administrate în diverse patologii au un efect sinergic și astfel efecte mult mai puternice decât fiecare luat în parte.

A urmat prezentarea unui studiu efectuat la Universitatea din Craiova, parte a unui proiect pe 3 ani, în care d-na dr. Mirela Vasilescu, care a și primit o distincție pentru activitatea în Societatea de Medicină Sportivă, a prezentat o serie de date foarte interesante legate de impactul exercițiului fizic asupra profilului metabolic, statusului inflamator și funcției endoteliate la subiecți obezi. M-a interesat în mod particular comparația între diversele tipuri de efort. Rezultatele unui astfel de studiu ne sunt utile în practică, pentru că putem ști ce fel de recomandări să facem pacienților obezi, în privința efortului fizic.

ms2

D-na dr. Adela Caramoci a venit cu o serie de date din literatura de specialitate privind importanța suplimentării cu magenziu în performanța sportivilor. Concluzia a fost că magneziul este un mineral extrem de important, de multe ori sportivii au deficiențe (și nu numai ei), iar acestea sunt greu de diagnosticat nu doar pentru că simptomatologia e nespecifică, ci si pentru că magnezemia nu este un prametru care să reflecte corect nivelul total al magneziului din corp.

A urmat o prezentare foarte interesantă, despre un subiect care mie îmi era complet necunoscut (pentru simplul fapt că nu lucrez cu așa ceva). E vorba despre Clasificarea Internațională a Funcționalității, un sistem de coduri folosite intens în alte țări, dar care la noi e ceva SF deocamdată și probabil așa va rămâne mult timp, după cum spunea d-na Corina Predescu. Nu intru în detaliu, pentru că mi-ar fi greu să explic.

O altă prezentare interesantă a fost legată de scutirile de uz terapeutic, respectiv acele situații în care sportivii de performanță primesc derogări pentru folosirea unor substanțe dopante pe lista WADA, însă cu scop terapeutic. Este o problemă importantă în special pentru medicii sportivi.

În cadrul conferinței a fost prezentat și un echipament interesant de testare, Cyclus 2, la care m-am uitat cu jind…

Subiectul următor m-a interesat în mod particular, pentru că tocmai experimentez așa ceva, anume cervico-cefalalgia. Preferam să știu doar teoretic aceste lucruri…

Dr. Alin Popescu a susținut, în stilul său caracteristic, adică cu mult patos, o prezentare despre utilizarea soluțiilor de încălzire și răcire în pregătirea efortului fizic. Mesajul pentru acasă: rece după și în acut, cald înainte și în cronic.

Aceasta a fost prima zi pentru mine, pentru că din păcate nu am putut să stau la a doua parte.

A doua zi a debutat cu un workshop foarte interesant: EKG în evaluarea sportivilor – modificări adaptative și patologice. Mi s-a părut extrem de util și bine susținut, cu o mulțime de prezentări de caz. E adevărat că pe alocuri am fost depășit de nivelul informațiilor, dar per total am luat o doză foarte de știință în cele 2 ore.

Următoarea prezentare a fost de asemenea incitantă. Dr. Ștefan Tiron a vorbit despre importanța posturologiei în diagnosticarea și tratarea afecțiunilor caracteristice sportivilor. Am aflat o mulțime de lucruri noi, la care nici nu mă gândisem vreodată. Cum ar fi, de exemplu, faptul că o talonetă bine făcută poate să modifice radical postura, ceea ce se traduce în performanțe fizice ameliorate “ca prin minune”.

A urmat o prezentare foarte tehnică despre instabilitatea patelară (prefer să nu îmi bat capul cu astfel de probleme, atât timp cât există oameni pregătiți special).

Dr. Gabriel Panait (www.medicinasportiva.ro) a atacat un subiect delicat, care a stârnit o mulțime de discuții: probleme de etică în medicina sportivă. Etica este întotdeauna un subiect care provoacă controverse și dileme. Sportul de performanță este un domeniu delicat, așa că discuțiile pot să se aprindă foarte ușor.

ms1

În final, au fost 2 prezentări: una despre tendințele actuale în fitness (preluate după constatările ACSM), interesant, dar care mie nu mi-a adus prea multe noutăți și o a doua cu rezultatele unui studiu privind fenomenul de stress oxidativ indus de efortul fizic la nivelul rinichiului la șobolani wistar, care a fost prezentat prea rapid pentru câtă muncă a fost investită în realizarea acestuia.

Aștept cu interes ediția din 2016.

2015
Jun
7

E timpul sa te apuci de sport!

Este destul de ciudat pentru mine sa trag niste concluzii cand vine vorba de practicarea sportului sau a miscarii la modul general: cei  mai multi prieteni si oameni din jurul meu sunt foarte activi, pasionati de sport, multi merg la concursuri, iar daca te uiti pe pagina mea de Facebook o sa vezi o multime de poze de la antrenamente individuale sau de grup, de la concursuri, trimiteri catre articole despre sport etc; pe de alta parte, la Centrul Superfit imi vin o multime de pacienti sedentari, cu probleme ponderale, dar si sportivi care vor sa isi imbunatateasca performantele; si peste toate acestea vin statisticile care arata ca in fond populatia Romaniei este extrem de sedentara, iar acesti oameni care fac sport reprezinta doar o mica fractiune. Asadar, contraste.

Sportul este insotit de beneficii multiple. Am avut ocazia sa vad oameni transformati complet, din cap (sau de la cap) pana in picioare. Adevaratele transformari se petrec insa la nivel intern, in mod particular la nivel de metabolism celular. De acolo pleaca tot “binele” pe care il face sportul.

Va invit sa urmariti un material realizat de Digi pe aceasta tema (click pe imaginea de mai jos):

2015
Jun
2

Febra musculara – mituri si adevaruri

Am filmat un material pentru Digi pe aceasta tema de mare interes pentru oricine face sport (click pe imagine pentru a porni):

2015
May
30

Despre maraton, cu niste vedete

Tot mai multi oameni se apuca de alergat. Chiar si vedetele, ca si ei e oameni :D

2015
May
29

Seminar de nutritie la HP

La invitatia HP am sustinut un seminar de nutritie in cadrul Wellness Open Day, urmat de discutii 1 la 1 cu angajatii HP, interesati de serviciile mele. Seminarul s-a bucurat de mare succes – oamenii de la HP sunt foarte interesati de nutritie si stil de viata sanatos. M-au bombardat cu intrebari si au stat cu mine mai mult de 2 ore si jumatate la discutii. O adevarata placere sa intalnesti asemenea oameni.

 

hp4

hp5

hp3

hp2

hp1

2015
May
20

Semi Bucuresti 2015; din nou pacemaker

Maratonul Bucuresti si Semimaratonul Bucuresti reprezinta pentru mine evenimentele sportive la care nu as vrea sa lipsesc niciodata. Ok, mai au bube si bubitze, nu sunt (inca) la nivelul altor concursuri mari de afara, insa sunt la mine acasa si mi-ar fi greu sa lipsesc cand stiu ca toti prietenii mei sunt acolo.

Anul acesta nu m-am pregatit special pentru acest concurs. Speram ca pregatirea facuta pentru Maratonul Rotterdam sa fie suficienta, insa dupa acest maraton m-am simtit obosit si cu dorinta de a o lasa mai moale. In plus, in ultima vreme m-a tot durut un picior si am decis ca nu are niciun rost sa concurez cu adevarat, fiindca probabil as fi avut un rezultat mediocru, asa ca m-am hotarat pe ultima suta de metri sa intru in echipa de pacemakeri, astfel incat participarea mea sa fie utila unor oameni care isi doresc sa isi imbunatateasca performantele. Am ales timpul de 2 ore, pentru ca mi s-a parut un ritm decent, care nu ma va solicita prea tare. Am avut noroc sa fiu acceptat si sa alerg alaturi de o gasca vesela, formata din Dinu Turcanu, Razvan Cojocaru, la care s-a adaugat pe traseu si Daniel Lixandru, pe care l-a atras iremediabil “lupul dacic” pe care mi-l pregatisem eu sa alerg cu el, ca sa fac si eu o “chestie”, asa cum se mai intampla la concursuri.

Ca intotdeauna, zilele anterioare concursului au insemnat prezenta timp de ore bune in standul nostru la Expo, alaturi de alti cativa colegi. Am intalnit din nou o multime de cunostinte si prieteni, iar asta face parte din frumusetea experientei. La expo am avut Roata Norocului la care am oferit premii tuturor celor doreau sa participe (gratuit) si am mai avut un concurs care presupunea a ghici timpul castigatorului de duminica, iar premiul a fost o bratara Polar Loop, oferita de cei de la Polar. Apropo de Expo, eu nu ii inteleg pe vizitatori care trec pe langa standuri fara macar sa arunce o privire, iar daca le intinzi un flyer il resping ca pe ceva scarbos. Ok, nu toti, insa multi au un comportament aberant. In fond noi suntem acolo pentru ca dorim sa comunicam ceva… Cred ca asta tine de educatie. Ii apreciez pe cei care vin sa ne intrebe ce e cu noi, ce promovam. Cu bucurie le oferim explicatii si nu cerem nimic in schimb. Ba din contra, unori dam premii. Asa ca nu ne ocoliti data viitoare!

semi-3

semi-1

 In dimineata concursului ne-am adunat ca de obicei pentru poza de grup, apoi fiecare a plecat catre sectorul lui. Pentru mine cursa a fost una relaxata, fara probleme. Singura provocare a fost sa mentinem un ritm constant si sa nu ne grabim. Destul de greu in conditiile in care traseul a fost extrem de aglomerat in primii kilometri. Am stat de vorba aproape tot drumul cu colegii mei si i-am incurajat pe cei din jur. Pentru noi era jogging, insa pentru altii era o cursa alergata cu adevarat, asa ca ne-am bucurat pentru cei care au reusit un PB datorita noua.

semi-2

semi-4

 Dupa cursa ne-am reunit din nou la stand unde am deschis sticlele de sampanie pentru sarbatorirea celor 7 ani de existenta a clubului. Nu imi vine sa cred cat de repede au trecut acesti ani si cate experiente frumoase am adunat impreuna cu multi dintre cei prezenti in aceste poze.

semi-5

2015
May
10

Campania “Mousse şi suc 100% – aici sunt vitaminele isteţe!”

Saptamana trecuta am avut placerea sa particip la lansarea campaniei “Mousse şi suc 100% – aici sunt vitaminele isteţe!” , care va dura 3 ani si se desfasoara in mai multe state europene. Aceasta campanie nu promoveaza un brand anume, ci consumul de sucuri si mousse la modul general, ca metoda de a aduce in alimentatie nutrientii necesari. La lansare am discutat cu jurnalistii prezenti, alaturi de Andreea Berecleanu si partenerii din Polonia. Mai jos puteti gasi o serie de informatii interesante despre sucuri si mousse.

mousse4

De ce sunt sucurile şi mousse-urile bune pentru întreaga familie?

Potrivit opiniilor experţilor, o alimentaţie potrivită în copilărie şi, mai târziu, la vârsta adultă, se traduce printr-o condiţie fizică bună, iar pentru cei în vârstă, printr-o stare de bine. Acest lucru înseamnă consumul de sucuri şi mousse-uri în fiecare zi. Aceste produse sunt elemente importante pentru o alimentaţie sănătoasă și echilibrată, atât ca părţi ale felurilor principale (exemplu: micul-dejun pentru a-ţi începe ziua), dar şi drept gustări în timpul zilei. Fructele şi legumele sunt o sursă de vitamine, minerale, polifenoli şi carbohidraţi, ce contribuie la reglarea funcţiilor corpului. Atunci când alegem sucuri, putem fi siguri că nu conţin aditivi artificiali, zahăr, sirop sau alţi îndulcitori, conservanţi, coloranţi sau alte ingrediente care îmbunătăţesc gustul, culoarea sau consistenţa.

Cum se obţin sucurile?

Sucurile sunt produse în întregime naturale, făcute exclusiv din fructe şi legume sănătoase, coapte, proaspete sau conservate. Sunt obţinute prin presarea sucului din pulpă sau prin frecare mecanică. Fructele şi legumele folosite în producerea sucurilor sunt spălate, sortate şi direcţionate fie spre presare, fie spre frecare. Unele legume, cum ar fi morcovii, sunt frecaţi mecanic pentru a li se înlătura coaja; fructele şi legumele mai mari, precum merele, sunt tăiate în bucăţi mai mici înainte de presare. Sucul din citrice este obţinut printr-o modalitate specială, prin stoarcerea individuală a fiecărui fruct. Presarea oferă un beneficiu sucului, acesta putând fi ambalat, concentrat sau pasteurizat înainte de a fi depozitat.

mousse1

citeste tot


CENTRUL DE NUTRITIE SUPERFIT
Centru pentru testarea performantelor sportive

Articole pe Doctor.info.ro


Noutati pe Doctor.info.ro


Articole pe Maraton.info.ro


Urmareste-ne pe Facebook


Calendar

July 2015
M T W T F S S
« Jun    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Arhiva blogului

Calendar evenimente sportive