2014
Sep
17

Articole din Libertatea pentru femei

Din cand in cand mai dau o mana de ajutor la realizarea unor articole pentru revista Libertatea pentru femei. Subiectele sunt interesante, iar revista este citita de multa lume. Va ofer cateva articole (click pe imagine pentru a le mari):

LPF-29---nutritie LPF-23---nutritie LPF-32---nutritie

2014
Sep
15

Fitness, alergare si nutritie la sesiunea de pregatire pentru RUNFEST 2014

Duminica, 14 septembrie, soarele trimitea sageti blande de caldura in Parcul Floreasca, la prima ora, iar pe alei abia se zarea vreun picior de om. Echipa MPG dadea tonul unei dimineti active pe ritmul muzicii si se pregatea sa-i intampine pe sportivi la sesiunea de Fitness & Running exploziv, cu doar o saptamana inainte de RUNFEST.

Usor, usor… aleea de la intrare s-a umplut de oameni, de zambete matinale si de voci vesele de copii. Peste 40 de persoane, adulti si copii, au raspuns invitatiei de a participa la evenimentul de pregatire pentru crosul RUNFEST, care va avea loc pe 20 septembrie, in Padurea Baneasa. Evenimentul, pregatit de MPG si Fundatia PROAM Events, alaturi de partenerii si sponsorii Plafar, GoldNutrition si Atlantis Fitness & Lifestyle, a fost de tip 3 in 1, oferind training, energie si distractie.

Poza training Floreasca 140914

Sportivii prezenti au fost intampinati cu apa La Fantana, biscuiti Grand Papa si Poieni, bauturi energizante si batoane de la GoldNutrition. Apoi eu am oferit cateva sfaturi legate de sanatate, de dieta echilibrata pe care trebuie sa o avem in fiecare zi si de factorii de care trebuie sa tinem cont atunci cand facem sport si cand ne pregatim de o competitie care ne solicita ceva mai mult organismul.

1617821_271827663011072_2079804967161820580_o

In scena au intrat apoi antrenorul emerit Zsolt Gyongyossy si trainerul Horatiu Dumitrescu, multiplu campion la atletism, care i-au provocat pe cei prezenti la o sesiune energizanta de fitness si alergare pentru a-si putea testa forma fizica inainte de marele concurs. Pe ritmul muzicii, participantii au simtit din plin cum este sa iti antrenezi fiecare muschi din corp. Aplauzele au fost insa pe masura efortului, pentru ca toti au simtit ca au realizat un super antrenament de care pot fi mandri. La final, 20 de persoane s-au bucurat de premiile oferite la tombola organizata de Plafar si GoldNutrition si au primit si un voucher de intrare pentru o zi la clubul Atlantis Fitness & Lifestyle.

IMAG3057

 

2014
Sep
13

Metodele corecte de gatit pentru carne, supe si prajituri

Mancarea sanatoasa poate fi distrusa usor, daca nu suntem atenti. Mai multe despre acest subiect intr-un material CSID:

2014
Sep
11

Legumele şi fructele prelungesc viaţa – studiu

V-aţi întrebat vreodată dacă legumele şi fructele ne fac să trăim mai mult? Sau în ce cantităţi ar trebui să consumăm aceste produse pentru a obţine rezultatul dorit? Ei bine, în încercarea de a răspunde la aceste întrebări, o cercetare “gigant” a celor de la British Medical Journal a analizat datele de la 16 studii realizate pe 800 000 de persoane.

Rezultatul: pentru fiecare masă în plus la care au fost mâncate fructe şi legume (până la 5 porţii pe zi), riscul de a muri din diverse cauze pe perioada desfăşurării studiului a scăzut cu 5%. În plus, riscul de a muri din boli ale inimii a scăzut cu 4 procente.

 fructe si legume

Cercetătorii au remarcat totuşi existenţa unui prag marcat de numărul “5″. După consumarea celor cinci porţii pe zi, datele arată că nu a mai existat nici o reducere a riscului mortalităţii. Desigur, această observaţie este legată strict de prelungirea vieţii, iar motivele pentru a mânca multe fructe şi legume rămân în picioare – inclusiv faptul că mâncând mai multe legume şi fructe înseamnă că nu mai apelăm la alte mâncăruri care pot avea un efect nociv asupra nivelului colesterolului, presiunii sangvine, taliei s.a.m.d.

Motivul principal pentru care se ajunge la prelungirea vieţii: antioxidanţii din fructe şi legume – cred aceiaşi cercetători, deoarece s-a demonstrat că aceste substanţe previn oxidarea colesterolului şi a altor lipide din artere. De asemenea, fructele şi legumele produc în cantităţi mari magneziu şi potasiu, cele două minerale recunoscute pentru faptul că ajută la reducerea presiunii arteriale.

Ce înseamnă o porţie?

Spunem că pentru a fi sănătos trebuie să mănânci în fiecare zi 5 porţii de fructe, legume sau suc de fructe. Însă o precizare importantă se cere a fi făcută aici: indicaţia de a consuma 5 porţii pe zi reprezintă doar un minim necesar, căci optimul este de fapt de 3-5 porţii de legume pe zi, respectiv 2-4 porţii de fructe pe zi. Majoritatea ţărilor se învârt în jurul acestor valori.

De asemenea, pot apărea anumite dileme atunci când ne punem întrebarea: ce înseamnă o porţie? Pe scurt, o porţie este echivalentul a aproximativ 80 de grame de fruct sau legume. În detaliu despre ce înseamnă o porţie am scris aici.

Ştiu românii că trebuie să mănânce 5 porţii de legume şi fructe?

În ultimii trei ani, am promovat în ţara noastră Campania “5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe” – un program educativ de nutriţie unic la nivel naţional care subliniază rolul fructelor şi legumelor în dieta zilnică.

Apariţia acestui program a fost determinată de situaţia îngrijorătoare a României, unde educaţia nutriţională este aproape inexistentă. La momentul demarării programului (2012), cercetările arătau că 89,6% dintre mame erau conştiente de faptul că legumele şi fructele trebuie consumate de cel puţin trei ori pe zi, iar 58,8% dintre mame confirmau că porţiile alcătuite din legume şi fructe sunt o sursă de sănătate.

La aceasta se adăuga o mare problemă a mamelor: de ce copiii preferă diferite gustări în loc de fructe şi legume? În realitate, copiii nu resping în mod automat legumele şi fructele, ci este o chestiune de educare a gustului şi de aplicare a unor principii de alimentaţie sănătoasă în familie şi în mediul în care trăiesc copiii (grădiniţă, şcoală, alte comunităţi). Mai multe despre acest subiect am scris aici.

După trei ani de campanie, rezultatele sunt îmbucurătoare. Din cel mai recent studiu (noiembrie 2013), în care au fost implicate mame de 25-45 de ani care au copii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 10 ani, reiese că mamele din România au devenit mai conştiente de consumul zilnic de 5 porţii de fructe şi legume recomandat, dintre care una poate fi înlocuită cu suc. Citeşte mai multe despre rezultatele campaniei “5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe”.

2014
Sep
8

Cateva vorbe despre controlul colesterolului

Multe probleme cardiace pot fi puse pe seama unui exces de colesterol -atat cel alimentar cat si cel endogen. Cercetarea a aratat ca acizii grasi saturati si trans pot uneori creste colesterolemia pana la un nivel nesanatos. Dar cu o dieta sanatoasa putem preveni colesterolemia ridicata si o putem reduce daca este deja crescuta.

Alimente ce pot creste colesterolemia:

  • Margarina si grasimile pentru gatit solide, care sunt bogate in acizi grasi saturati si trans.
  • Biscuiti, prajituri, ciocolate si produse de patiserie.
  • Carne si mezeluri grase: cotlet de miel, carne tocata, hamburgeri, bacon, salamuri, pateuri de ficat, placinte cu carne etc.
  • Produse lactate grase, ca de pilda cascaval, smantana si unt.

Alimente care pot scadea colesterolemia:

  • Paine si chifle integrale, paine de secara si cu seminte.
  • Grisul si fulgi de ovaz pentru fierturi si cereale pentru micul dejun cu tarate fierte.
  • Fructe, ca de pilda portocale, mere, pere, banane  si fructe uscate, ca de pilda caise, smochine, prune.
  • Legume, ca de pilda porumb tanar, mazare, ceapa, usturoi, fasole lata si fasole neagra.
2014
Sep
4

Dulce, fibra si omega-3!

ulei-omega-3In primul rand, ce sunt acizii grasi omega-3? Si de ce ar trebui sa ii includem in orice dieta zilnica? Acizii grasi n-3, supranumiti si „omega-3”, sunt acizi grasi polinesaturati esentiali  pentru o nutritie sanatoasa. Iar noi toti avem nevoie de acestia pentru numeroase functii corporale, precum: controlul fluxului sangvin si sustinerea celulelor nervoase. Si, de vreme ce nu ii putem sintetiza in mod natural, trebuie sa ii preluam din alimentatia zilnica.

Acizii grasi omega-3 sunt asociati si cu multe beneficii pe termen lung aduse sistemelor noastre metabolic si imunitar. Astfel, bolile de inima si, foarte posibil, atacul vascular cerebral (AVC) pot fi prevenite cu succes printr-un consum zilnic de omega-3. In acest sens, studii de nisa recente au identificat o gama mai larga de afectiuni care pot fi prevenite sau combatute. Cancerul mamar, lupusul si artrita reumatoida sunt cateva dintre aceste afectiuni.

Exista doua mari tipuri de omega-3 in dieta noastra. Primul tip este acidul alfa-linolenic (AAL/ALA), care se gaseste mai ales in uleiurile vegetale din: fasole de soia, canola, seminte de in si nuci, precum si in legume verzi: varza de Bruxelles, kale, spanac si salata verde.

Celalalt tip de omega-3 se imparte in: acidul eicosapentaenoic (AEP/EPA) si acidul docosahexaenoic (ADH/DHA), pe care le putem gasi mai ales in uleiul de peste gras, precum somonul. Iar corpul uman poate converti o parte din ALA in EPA si DHA.

Dupa omega-3, vine omega-6 – acizii grasi n-6 – care, la fel ca in cazul celui dintai, sunt acizi grasi polinesaturati esentiali, ceea ce inseamna ca noi nu ii putem sintetiza in mod natural. In gastronomia occidentala, omega-6 este obisnuit in: floarea-soarelui, porumb, seminte de bumbac, dar si in… fasole de soia. Si, tot la fel ca omega-3, omega-6 poate reduce LDL – colesterolul „rau” – si inflamatia la nivelul celulelor adipoase viscerale, protejandu-va atat ficatul, cat si inima.

Din alimente sau din… suplimente?

Daca nu consumi in mod obisnuit, zilnic, produse bogate in omega-3 sau 6, atunci orienteaza-te catre suplimentele alimentare care contin asa ceva, respectiv intr-un dozaj de 500 mg/zi, existand si variante pentru vegetarieni. Iar, daca ai suferit de curand un eveniment coronarian, atunci nu numai ca este foarte recomandat sa iti consulti cardiologul, dar sa si folosesti o doza dubla de omega-3 sau 6 in fiecare zi. Iar daca iti procuri doza zilnica alimentara de omega-3 in mod natural, chiar din alimente, nu mai este nevoie de suplimentele nutritive, nu?

citeste tot

2014
Sep
3

Va invit la discutii despre antrenament si nutritie in avanpremiera Runfest 2014

Pe 14 septembrie ne vedem in Parcul Floreasca la o discutie relaxata despre antrenament si nutritie in vederea evenimentului Runfest 2014. Va astept!

Afis training RUNFEST_14 septembrie

 

2014
Aug
25

Cand gheata nu se toarna in cap, ci se mananca

Noua moda internautica numita “Ice Bucket Challenge” (“provocarea galetii cu gheata”) mi-a amintit de doua situatii bizare din nutritie si care implica “infamele” cuburi de gheata.

1) Daca ati auzit de oameni care manifesta un apetit neobisnuit pentru gheata, ei bine, posibil ca ei sa sufere de “pagofagie”. Este vorba de o forma particulara a Sindromului Pica, acea boala care se manifesta prin nevoia de a manca lucruri ciudate, fara valoare nutritiva. Sa nu ne speriem insa, doar unul din 23 de milioane de oameni sufera de acest sindrom.

Gheata1

Daca ne gandim ca persoanele diagnosticate cu Pica pot avea dorinte culinare foarte grave, precum ingerarea de pietre, bureti, pamant s.a.m.d., probabil ca a rontai gheata nu pare a fi un obicei atat de rau. Totusi, trebuie stiut ca pagofagia a fost asociata lipsei de fier, dupa cum arata studiile. Cu alte cuvinte, nevoia de a o rontai gheata trebuie vazuta ca un semnal de alarma in fata unei viitoare anemii feriprive. Pentru a contracara aceasta dependenta ciudata, este necesar sa consumati alimente bogate in vitamina B (favorizeaza producerea de celule rosii) si vitamina C (ajuta la absorbtia fierului in organism).

2) Dieta pe baza de gheata porneste de la ideea ca organismul va arde multe calorii pentru a incalzi cuburile inghitite. “The Ice – Diet” a fost creata de un doctor gastroenterolog din Statele Unite ale Americii, Brian Weiner, care sustine ca a aplicat pe propriul corp aceasta dieta.

Weiner afirma ca ingerarea unui kilogram pe gheata pe zi va stimula metabolismul si vom ajunge sa ardem 117 calorii pe zi. Intrigat de afirmatiile lui Weiner, un alt specialist, pe nume Andrew Zimmerman Jones, a facut niste calcule si a demonstrat ca aceasta dieta de fapt nu merita efortul. Pentru a arde 3500 de kilocalorii, adica pentru a slabi jumatate de kilogram, este nevoie sa consumam 30 de kilograme de gheata. Or asta in mod sigur nu este o activitate care sa merite efortul. In acest timp, mai bine am face sport.

De asemenea, Weiner mai sustine si ca mancand gheata ne simtim mai satui. Dar acelasi rezultat poate fi obtinut si daca mancam alimente satioase.

Mai mult, nutritionista Elisa Zied ataca teoria lui Weiner si sustine ca greutatea de care vom reusi sa scapam in timpul dietei cu gheata se va pune la loc, foarte probabil, dupa ce incetam regimul.

Nu numai ca efortul de a tine o astfel de dieta este mult prea mare pentru rezultatele pe care le ofera, dar The Ice – Diet se poate dovedi si foarte periculoasa pentru sanatate:

  • Intai prin durerile de gat si de dinti pe care le poate provoca (stim ca dintii nu se comporta bine cand dau de ceva rece).
  • Apoi, din cauza cantitatii imense de apa (ce este gheata, pana la urma, daca nu apa in forma solida?) vom pierde o serie de nutrienti esentiali pentru organism, prin urinare excesiva: sodiu, potasiu, magneziu.
  • Sau, chiar mai rau, putem ajunge chiar la hipotermie: in urma expunerii prelungite la temperaturi scazute, organismul nu va mai face fata si se va ajunge la o scadere a temperaturii noastre sub 35 grade Celsius.

“The Ice Diet” poate fi downloadata gratuit aici. Vezi si o lista cu diete absurde.

Va indemn sa nu va turnati cuburile de gheata in cap, nici sa le rontaiti, nici sa le folositi in diete. Parca sunt mai utile intr-o limonada sau in ceai, ca tot e arsita afara.


CENTRUL DE NUTRITIE SUPERFIT
Emisiunea de nutritie sportiva - Superfit

Articole pe Doctor.info.ro


Noutati pe Doctor.info.ro


Articole pe Maraton.info.ro


Urmareste-ne pe Facebook


Calendar

September 2014
M T W T F S S
« Aug    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Arhiva blogului

Calendar evenimente sportive