2016
Apr
27

Instrumentele digitale îi ajută pe pacienții cardiaci în stadiul de reabilitare să scadă în greutate

Conform studiilor, aplicațiile de smartphone și portalurile web îi ajută pe pacienții în faza de recuperare după un atac de cord să își asume dieta și planul de exerciții.

Un studiu ce var fi prezentat în cadrul celei de-a 65a Ediții a Sesiunii Științifice Anuale a Colegiului American de Cardiologie, arată că adăugarea unui instrument digital de monitorizare a sănătății în procesul tradițional de reabilitare pare să îi ajute pe pacienții care se recuperează după un atac de cord să piardă mai multe kilograme într-o perioadă relativ scurtă de timp.

În fapt, pacienții ce folosesc astfel de instrumente prin intermediul smartphone-urilor sau a portalurilor web specifice au pierdut de 4 ori mai multe kilograme față de pacienții care au urmat cele 12 săptămâni de recuperare cardiovasculară tradițională. Acest studiu randomizat, spun cercetătorii, este primul care investighează modul în care adăugarea dispozitivelor mobile și wireless la procedurile de reabilitare cardiovasculară îmbunătățește rezultatul final.

love-804309_960_720

“Am fost surprinși de diferențele considerabile dintre cele 2 grupuri de studiu”, a declarat Robert Jay Widmer, M.D., Ph.D., la Fundația Mayo pentru Educație și Cercetare Medicală și autor principal al studiului de față. “Aceste rezultate sunt extraordinare, deoarece arată o îmbunătățire a situației factorilor de risc cardiovasculari peste normele specifice reabilitării cardiovasculare.”

Deși pierderea în greutate a fost destul de mică – o medie de 1 kg pentru grupul de reabilitare cardiacă fată de 4 kg în grupul de intervenție digitală – experții spun că orice kilogram contează pentru acești pacienți, deoarece, conform studiilor, persoanele care pierd în greutate tind să sufere ulterior mai puține evenimente cardiace.

Widmer a adăugat că, cel mai probabil, pierderea în greutate înregistrată în grupul de intervenție digitală se datorează, în parte, obiceiurilor nutriționale semnificativ îmbunătățite și raportării frecvente prin intermediul programului. Acești pacienți au avut și un program suplimentar de exerciții fizice de 40 min/săptămână care însă, nu a influențat rezultatele finale din punct de vedere statistic.

citeste tot

2016
Apr
19

Sucuri de fructe prin presare la rece cu storcatorul Philips Avance

Mai tineti minte acea scena din filmul de animatie “Ratatouille”, cand criticul culinar gusta preparatul pregatit de Remy, soarecele-bucatar si brusc are o serie de flash-back-uri din copilarie, regasind exact acelasi gust si aroma?

Exact asa am patit si eu atunci cand am luat prima inghititura din sucul de  fructe preparat prin presare la rece, cu storcatorul Philips Avance HR 1897. Mi-am amintit de sucul pe care mi-l facea mama, zdrobind si storcand fructele pe o sita speciala din sticla rezistenta. Un gust pur, nealterat, o gama complexa de arome, o textura aparte. Nu stiu voi cum sunteti, insa eu am ramas in minte cu gusturi si arome din copilarie, pe care nu le-am mai regasit de atunci. De exemplu, painea neagra de la tara, unsa cu margarina (ei bine, da, am mancat margarina… pe vremea aceea era un fel de delicatesa). Sau iaurtul la borcanele de sticla. Sau nuga. Sau dulceata de cirese amare. Nu mai continui… :)

storcator-Philips-2

Stim cu toti cat de importante sunt fructele si legumele in alimentatia noastra si mai ales a copiilor. Sunt surse extrem de valoroase de micronutrienti, dar si de energie. Modul principal de consumare este cel crud, integral, insa nu trebuie sa neglijam modalitatile alternative, la fel de valoroase, asa cum este si presarea la rece. Va garantez ca cei mici se vor da in vant dupa sucurile de fructe, dar si dupa sucurile cu multa pulpa obtinute prin aceasta tehnica. Sucul cu pulpa obtinut prin presare la rece pastreaza toate calitatile fructului intreg, una dintre acestea fiind prezenta fibrelor, foarte importante pentru alimentatie. In felul acesta, impactul asupra secretiei de insulina este mai bland (acesta fiind unul dintre aspectele care ne pot da batai de cap in cazul sucurilor…).

storcator-Philips-1

Philips Avance se remarca printr-un design compact, placut, usor de depozitat (latime de doar 11 cm), este silentios (deci poti sa il folosesti si la 6 dimineata, cand vrei sa ii pregatesti celui mic sucul de fructe si nu vrei sa il trezesti) si mai are un mare avantaj: se desface si se curata extrem de usor, sub 1 minut (sa nu imi spuneti ca nu apreciati asta…). Este doatat si cu o functie anti-picurare, ceea ce inseamna ca nu va trebui sa te chinui prea mult cu curatenia “la locul de munca”, dupa ce ai terminat operatiunile.

Ca sa rezolv dintr-o lovitura un “mit”: nu exista combinatii adecvate si interzise intre diversele fructe. Asta inseamna ca poti experimenta linistit tot felul de combinatii, in diverse proportii, experimentand o gama nesfarsita de arome si gusturi. Daca iti face placere, poti adauga diverse seminte si frunze si chiar condimente.

Dupa ce am hranit copiii, care erau nerabdatori sa incerce preparatele, am trecut si la lucruri “de oameni mari” 😀 Mai exact am vrut sa vedem cum ar iesi baza pentru Pina Colada.

presare-la-rece-1

Am inceput cu nuca de cocos, care asa cum era de asteptat nu a produs prea multa parte lichida, insa am obtinut o cantitate buna de fulgi de cocos, pe care ii vom folosi la prepararea de orez cu curry.

Apoi am adaugat ananasul, care a lasat in urma o cantitate importanta de parte lichida si doar putina parte fibroasa (pe care… am mancat-o, ca doar nu era sa aruncam bunatate de pulpa).

presare-la-rece-2

Ce rezulta din amestecul de lapte de cocos si ananas se poate consuma ca atare, cu gheata, sau, ca sa iasa o treaba serioasa, adaugi si niste rom alb (cam 60 ml la 100 ml de suc de ananas).

10 Like
2016
Apr
14

Dieta alcalina (partea 6). Cum ne ajută organismul o dietă alcalină?

Deși nu există date concrete în ceea ce privește influența totală a dietei alcaline asupra organismului, nu trebuie omis faptul că alcalinitatea are anumite beneficii.

Dietele alcaline duc la un pH alcalin al urinei și pot influența reducerea calciului din urină. Totuși, după cum arată studii recente, dietele alcaline nu reprezintă un criteriu exact în balanța totală de calciu din cauza unor altor factori cum ar fi fosfatul, de exemplu. Nu există vreo dovadă clară că acest tip de dietă îmbunătățește sănătatea sistemului osos ori protejează împotriva osteoporozei. Cu toate acestea, dietele alcaline pot avea multe avantaje pentru sănătate:

  1. Un consum mai mare de fructe și de legume în dietele alcaline pot îmbunătăți raportul potasiu/sodiu și poate avea efecte pozitive asupra sănătății sistemului osos, asupra reducerii de pierderi la nivelul masei musculare, precum și asupra hipertensiunii arteriale și a atacurilor cerebrale.
  2. Dezvoltarea hormonului de creștere printr-o dietă alcalină poate aduce beneficii de la sistemul cardiovascular și până la sistemul cognitiv și memorie.
  3. O creștere a magneziului intracelular, care este foarte important pentru funcționarea optimă a multor enzime sistemice, este un alt aspect pozitiv al alimentelor alcaline. Magneziul disponibil, necesar pentru activarea vitaminei D, poate avea beneficii la nivelul sistemelor apocrin și exocrin, în ceea ce privește vitamina D.
  4. De asemenea, alcalinitatea poate ajuta în tratamente chimioterapeutice având în vedere faptul că un pH mai ridicat este benefic pentru anumiți agenți chimioterapeutici.

Din toate dovezile prezentate rezultă că ar fi prudent dacă am considera că dieta alcalină reduce morbiditatea și mortalitatea în rândul bolilor cronice de care suferă populația vârstnică. Una dintre primele considerații în dieta alcalină, care include mai multe fructe și legume, este să se știe în ce tip de sol au fost crescute acestea având în vedere influența semnificativă a conținutului de minerale. La acest moment, în această privință, există studii științifice limitate, dar multe alte studii indică beneficii la nivelul masei musculare, a hormonului de creștere și a interacțiunilor cu vitamina D.

2016
Apr
13

Dieta alcalina (partea 5). Alcalinitatea și chimioterapia

Eficiența chimioterapiei este puternic marcată de pH. Numeroși agenți chimioterapeutici ca epirubicina și adriamicina (doxorubicina) au nevoie de un mediu alcalin pentru a fi mai eficienți. Alții, cum ar fi cisplatin, mitomycin C și thiotepa, sunt citotoxici într-un mediu acid.

Moartea celulelor corelată cu acidoza și un pH intracelular alcalin, după chimioterapie, poate fi un răspuns la organismului la chimioterapie. S-a sugerat că inducerea alcalozei metabolice poate fi utilă în consolidarea unor regimuri de tratament prin utilizarea bicarbonatului de sodiu, carbicarbului și furosemidului. Alcalinizarea extracelulară, prin utilizarea bicarbonatului, poate avea eficacitate terapeutică crescută. În acest moment, nu există literatură de specialitate care să stabilească beneficiile dietei alcaline pentru prevenirea cancerului.

Organismul ”știe” cum să-și mențină pH-ul adecvat în sânge

Corpul omenesc deține o abilitate extraordinară de a menține un pH adecvat în sânge. Multe dintre membranele din corpul nostru au nevoie de un mediu acid pentru a ne proteja și pentru a ne ajuta să digerăm hrana. S-a sugerat că o dietă alcalină poate preveni multe dintre boli și poate avea rezultate pozitive pentru sănătatea noastră. Totuși, analizând discuțiile privind sănătatea oaselor, de pildă,  anumite aspecte au beneficii îndoielnice. S-ar părea că nu există suficiente dovezi potrivit cărora, laptele sau brânzeturile pot fi dăunătoare, așa cum sugerează formula Remer, atâta timp cât fosfatul aduce beneficii sănătății sistemului osos și are rezultate pozitive în balanța de calciu. Cu toate acestea, un alt mecanism pentru beneficiile sistemului osos prin dieta alcalină este dezvoltarea hormonului de creștere și a osteocalcinei. Există dovezi conform cărora, rația de potasiu / sodiu este importantă iar o cantitatea mare de sare în alimentație este dăunătoare. Sunt guverne care solicită industriei alimentare să reducă nivelul de sare din produse. Chiar dacă anumite proteine sunt bune pentru funcționarea sistemului osos, dietele bazate pe cantități mari de proteine pot afecta sănătatea oaselor. Pierderea masei musculare pare să se reducă cu o dietă alcalină, aceasta ajutând și la durerile de spate, totodată. Iar un mediu alcalin poate îmbunătăți eficiența anumitor agenți chimioterapeutici, dar acest lucru nu este valabil pentru toți agenții chimioterapeutici.

2016
Apr
12

Dieta alcalina (partea 4) – Dietele alcaline și musculatura

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, pierdem din masa musculară, iar acest fenomen poate predispune la căderi și fracturi ale oaselor.

Un studiu derulat timp de trei ani, în care s-a analizat dieta bogată în potasiu – bazată pe fructe și legume – și săracă în alimente acide a arătat o conservare a masei musculare la persoanele vârstnice atât femei, cât și bărbați. Bolile cronice renale duc la acidoze cronice metabolice care, la rândul lor, determină accelerarea rupturilor în musculatura scheletică. Corectarea acidozei poate conserva masa musculară în condițiile în care deteriorarea masei musculare este destul de frecventă în cetoacidoza diabetică, traume, septicemie, boli cronice de plămâni și boli de rinichi. În situații ce duc la acidoze acute, administrarea suplimentelor pe bază de bicarbonat de sodiu, pacienților tineri, se observă o reducere a acidozei din sânge comparativ cu cei cărora nu li s-a administrat acest tratament.

Suplimentele alcaline și hormonul de creștere

Se știe de foarte multă vreme că formele severe de acidoză metabolică la copii, ca acidoza tubulară renală, sunt asociate cu un nivel scăzut al hormonului de creștere cu rezultate în statura copiilor. Corectarea acidozei cu bicarbonat sau cu citrat de potasiu ajută semnificativ hormonul de creștere. Consumul unei cantități suficiente de bicarbonat de potasiu în dietă pentru a neutraliza încărcarea zilnică cu acid, în cazul femeilor aflate în post-menopauză duce la o dezvoltare a hormonului de creștere și la rezultate bune la nivelul oaselor. Îmbunătățirea nivelului hormonului de creștere poate duce la o mai bună calitate a vieții, la reducerea riscurilor de natură cardiovasculară, aduce beneficii la nivel corporal, mental și cognitiv. Mai mult decât atât, se remarcă reducerea pierderilor de calciu prin urină echivalent cu 5% din conținutul de calciu din oase pe o perioadă de trei ani.

Dieta alcalină și durerile de spate

Există dovezi potrivit cărora, durerea cronică de spate se atenuează prin suplimentele de minerale alcaline. Prin suplimentare, s-a înregistrat o creștere ușoară dar semnificativă a magneziului în pH-ul sângelui și la nivel intracelular. Asigurarea unei cantități suficiente de magneziu în celule permite funcționarea corectă a enzimelor sistemice și a activării vitaminei D. Iar toate acestea duc la o ameliorare a durerilor de spate.

2016
Apr
11

Dieta alcalina (partea 3). Acidoza cronică și bolile oaselor

Calciul, sub formă de fosfați și carbonați, reprezintă un rezervor important bazic în organismul nostru. Ca efect al unei alimentări cu produse acide, cum este dieta modernă, aceste săruri sunt eliberate în circulația sistemică pentru a ajunge la pH-ul caracteristic homeostazei.

Potrivit studiilor, s-a estimat că toată cantitatea de calciu eliminată prin urină, prin alimentația modernă pe termen lung, poate fi destul de ridicată ajungând la aproape 480 miligrame în peste 20 de ani. Ceea ce înseamnă jumătate din calciul din oase. Cu toate acestea, pierderile de calciu din urină nu sunt indicii directe de osteoporoză. Există mulți alți factori ce pot compensa pierderea de calciu prin urină. Atunci când pH-ul sanguin de la nivelul arterelor are valori normale, scade ușor bicarbonatul – fracțiunea anionică plasmatică – ducând la valori negative ale calciului. O soluție ar fi suplimentarea de bicarbonat sub formă de potasiu bicarbonat. S-a descoperit că bicarbonatul, care crește conținutul alcalin al unei diete, și nu potasiul poate ajuta în menținerea sănătății oaselor în cazul vârstnicilor. Pierderea prin urină a mineralor esențiale oaselor nu se compensează prin absorbție la nivelul intestinelor, ceea ce se presupune că duce la osteoporoză. Totuși, nivelul adecvat 25-OH al vitaminei D poate ajuta absorbția necesară de calciu, magneziu și fosfat atunci când este nevoie. Din păcate, însă, majoritatea populației are deficiență de vitamina D, mai ales cei care trăiesc în ținuturile nordice.

Cum ajută bicarbonatul acidoza metabolică?

În problemele cronice renale, corectarea acidozei metabolice cu bicarbonat îmbunătățește semnificativ nivelurile paratiroide și nivelurile formei active de vitamina D 1,25 (OH)2D3. Recent, un studiu a arătat importanța fosfatului în formula PRAL Remer. Potrivit formulei, se estimează că o creștere a nivelului de fosfat poate duce la o creștere a cantităților de calciu pierdute prin urină și o balanță negativă a calciului în oase. Ar trebui notat că suplimentele de fosfat pentru pacienții aflați în repaos la pat au redus pierderile de calciu prin urină, dar nu au prevenit pierderea de calciu de la nivelul sistemului osos. Cele mai recente studii arată că nivelul optim de calciu este menținut și îmbunătățit cu fosfat, ceea ce este în contradicție cu ipotezele ”acid-ash” potrivit cărora, alimente ce conțin substanțe acide (cum ar fi unele proteine din lapte, carne sau chiar unele vegetale) duc la un nivel alcalin scăzut în pH-ul sângelui.

Este posibil ca nivelul crescut de aciditate, potrivit clasificării Remer, să fie revizuit pentru o ușoară compensare a aportului de fosfat. Există o promovare atât la nivel online cât și offline – cărți de specialitate – pentru  dieta alcalină. Potrivit acestor informații, alimentele alcaline sunt sănătoase pentru sistemul osos.

Cum influențează excesul de sodiu organismul uman?

Un alt element al dietei moderne este excesul de sodiu în alimentație. Există dovada că, pentru oamenii sănătoși, creșterea nivelului de sodiu din alimentație poate anticipa gradul de acidoză metabolică hipercloremică atunci când este vorba despre consumul de acid produs de dietă. De asemenea, sunt dovezi clare ale efectelor adverse cauzate de clorura de sodiu în îmbătrânirea populației. Totodată, excesul de sodiu a dus la hipertensiune și osteoporoză la femei. Iar dietele bazate pe potasiu, care este scăzut în alimentația modernă, ar putea avea efecte de creștere a nivelului de calciu.

Dietele bogate în proteine cu aciditate crescută la nivel renal pot duce la o scădere a densității osoase dacă nu se ia în calcul suplimentarea alimentelor cu proprietăți alcaline. Proteinele adcevate sunt necesare pentru prevenirea osteoporozei și a sarcopeniei (scăderea calității masei musculare cu înaintarea în vârstă); în plus, se recomandă creșterea cantității de fructe și de legume în alimentație și nu neapărat o reducere a cantității de proteine.

2016
Apr
10

Dieta alcalina (partea 2). Care este rolul pH-ului în celule, organe și membrane?

PH-ul din corpul nostru poate varia considerabil de la o zonă la alta cu cea mai mare aciditate în stomac (pH de la 1.35 la 3.5) pentru a ajuta și proteja împotriva microorganismelor și a microbilor.

La nivelul stomacului, stratul din afara epiteliului are ca funcție de bază prevenirea accidentelor la nivelul mucoasei. S-a sugerat că scăderea acidității gastrice prin bicarbonat și scăderea secreției acide/alcalinității în ulcerul duodenal poate juca un rol important în ulcerele duodenale. Pielea are un pH acid (între 4 și 6.5) pentru a creea o barieră împotriva dezvoltării mediului microbian. Există  un nivel ridicat de pH – 4 – și unul scăzut – 6.9 iar acest nivel poate fi observat și la nivelul vaginului unde un pH mai redus – 4.7 – protejează împotriva dezvoltării microbiene.

PH-ul urinei poate fi acid sau alcalin

Urina poate avea pH variabil de la la acid la alcalin în funcție de nevoia de echilibru la nivelul mediului intern. Excreția acidului în urină poate fi estimată de formula descrisă de către Remer (sulfat+cloruri+1.8 x fosfat + acizi organici) minus (sodiu+potasiu+2 x calciu+2x magneziu) mEq.

Alimentele pot fi clasificate în funcție de alimentarea cu acid la nivel renal (PRALs). Fructele, legumele, sucurile de fructe, cartofii și băuturile alcaline sărace în fosfor (vinurile albe și roșii, apele minerale) au o contribuție redusă de acid la nivel renal. La polul opus, se află cerealele, carnea, lactatele și brânzeturile, peștele și băuturile slab alcaline și cu un conținut scăzut de fosfor (cacao, bere) au o contribuție ridicată de aciditate la nivel renal. Analizele pH-ului din urină (revizuite într-un studiu recent din două eșantioane prelevate la prima oră a dimineții timp de 5 ani) nu au prezis fracturi de oase ori reducerea densității de minerale în oase. În tot acest timp, nu s-a evidențiat concentrarea pe o dietă bazată pe alimente alcaline sau acide.

2016
Apr
6

Dieta alcalină (partea 1). Ce beneficii aduce pH-ul alcalin sănătății?

Dieta alcalină este unul dintre acele subiecte la modă în nutriție: tot felul de articole, cărți, seminarii, am vazut chiar și tabele de „detox și dietă alcalină”. Cât este adevăr și cât este pseudoștiință aici? Am gasit un review interesant pe care îl voi prezenta aici într-o serie de articole, cu scopul de a aduce puțină lumină în această privință.

man-219928_960_720

Viața pe Pământ depinde de nivelul adecvat al pH-ului în celulele oricărui organism viu. Pentru supraviețuire, viața umană are nevoie de un nivel al pH-ului de 7.4.

În ultima sută de ani, prin industrializarea tot mai accentuată, pH-ul oceanului a scăzut de la 8.2 la 8.1 din cauza creșterii nivelului de dioxid de carbon (CO2). Acest aspect are un impact negativ asupra vieții din ocean și poate duce la dispariția recifului de corali. Chiar și pH-ul solului în care cresc plantele poate avea influențe considerabile asupra conțintului de minerale a hranei pe care o consumăm (având în vedere că mineralele sunt necesare tocmai pentru a menține stabil nivelul pH-ului din organism). PH-ul ideal pentru sol, pentru asigurarea tuturor nutrienților necesari, este între 6 și 7.

Solurile acide, cu pH mai mic de 6, au un conținut mai redus de calciu și de magneziu iar în cazul celor cu pH mai mare de 7, poate fi vorba despre lipsa de fier, mangan, cupru și zinc. Prin adaosul gunoiului de grajd și a dolomitului se poate înregistra o creștere a pH-ului în sol acolo unde este sub 6.

Dieta modernă duce la o creștere a acidității

Când vine vorba despre pH și aciditatea din dieta oamenilor, ne referim la schimbări majore. Astfel, dieta a suferit modificări importante de la vremea în care oamenii se hrăneau cu ceea ce vânau și prezent. Cu revoluția din agricultură (din ultimii 10,000 de ani) și cu industrializarea din ultimii 200 de ani, în dietă, s-a constatat o scădere a potasiului (K), comparativ cu sodiul (Na) și o creștere a clorurilor, comparativ cu bicarbonatul. Raportul între potasiu și sodiu s-a inversat. Dacă înainte, raportul între potasiu și sodiu era de 10 la 1, în prezent, alimentația modernă a dus la un raport de 1 la 3. Se știe că agricultorii zilelor noastre au o dietă săracă în magneziu, potasiu și fibre și bogată în grăsimi saturate, zahăr, sare și cloruri comparativ cu perioada dinaintea agriculturii. Acești parametri în dietă pot duce la acidoză metabolică care este nepotrivită pentru cerințele nutritive determinate genetic.

Cu înaintarea în vârstă, se poate observa o pierdere progresivă a funcţiei renale de reglare a echilibrului acido-bazic şi o creştere a acidozei metabolice induse de dieta modernă.

O dietă bazată pe alimente bogate în proteine și sărace în carbohidrați, acidă, va duce la schimbări minore în chimia sângelui și a pH-ului. Pe de altă parte, va afecta foarte mult chimia la nivelul urinei. Astfel, în urină, se vor înregistra scăderi ale pH-ului, magneziului și citratului urinar și creșteri ale calciului, acidului uric și fosfatului. Și toate acestea determină un risc major de apariție a calculilor renali.

De altfel, despre dieta alcalină s-a tot scris. Multe site-uri online, de pildă, au expus beneficiile acestor alimente alcaline. Acest studiu, însă, are rolul de a prezenta rezultatele cercetărilor științifice pentru a se vedea concret ce înseamnă acest tip de dietă.

Va urma.

Bibliografie:  J Environ Public Health. 2012; 2012: 727630.The Alkaline Diet: Is There Evidence That an Alkaline pH Diet Benefits Health? Gerry K. Schwalfenberg

2016
Apr
3

Echipa Daimon Women Cycling Team la Superfit

Daimon Women Cycling Team este prima echipa de cicliste din Romania (la nivel amator). Intalnirea cu (o parte) dintre ele la Superfit, unde am facut o serie de teste de performanta, a fost o bucurie pentru mine, asa cum se intampla de fiecare data cand lucrez cu sportivi.
La un moment dat voi publica date despre performantele lor, insa deocamdata tot ce vreau sa spun este ca am fost incantat de nivelul la care s-au prezentat.

A fost o ocazie buna si pentru a face “botezul” noilor echipamente care imi dau posibilitatea sa testez ciclistii si triatlonistii chiar pe bicicletele lor si imi extind aria de teste. Voi reveni cu detalii.

daimon-cycling-1

daimon-cycling-6

daimon-cycling-8

daimon-cycling-5

daimon-cycling-4

daimon-cycling-2

daimon-cycling-3

daimon-cycling-7

2016
Mar
31

Relatia dintre sport si scaderea in greutate

Aportul pe care o alimentatie corecta il are in procesul de pierdere corporala este de 75%, iar restul e acoperit de miscare. Aflati mai multe in acest reportaj CSID:


CENTRUL DE NUTRITIE SUPERFIT
Centru pentru testarea performantelor sportive

Articole pe Doctor.info.ro


Noutati pe Doctor.info.ro


Articole pe Maraton.info.ro


Urmareste-ne pe Facebook


Calendar

May 2016
M T W T F S S
« Apr    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Arhiva blogului

Calendar evenimente sportive