2016
Sep
19

Alimente care influenteaza aparitia cancerului

Se stie de mult timp ca ceea ce mancam poate sa contribuie la aparitia cancerului, precum si a multor altor afectiuni grave. Va invit sa urmariti un material realizat de Digi pe aceasta tema:

2016
Sep
15

Interviu pentru jurnalistii.ro

Am fost foarte bucuros sa raspund catorva intrebari pe teme de nutritie pentru siteul jurnalistii.ro. Va invit sa cititi interviul intergral aici – http://www.jurnalistii.ro/interviu-cu-dr-serban-damian/

jurnalistii

 

2016
Aug
1

Sanatatea inimii incepe in farfurie

Un material Digi24 pe tema alimentatiei cu rol de prevenire a bolilor cardiovasculare:

2016
Jul
28

Ce mancam si ce suplimente nutritive folosim pentru un maraton

Pregatirea unui maraton (si de fapt, orice cursa de anduranta) presupune atentie sporita si la aspectele nutritionale. Va ofer un interviu pe care l-am acordat siteului www.biciclistul.ro, mai exact lui Emilian Nedelcu, care se ocupa si de promovarea Maratonului Olteniei.

2016
Jul
27

Dependenta de sport

O problema care apare in special la sportivii de performanta:

2016
Jul
14

Sportul si hidratarea pe timpul caniculei

De dimineata am fost invitat la matinalul Digi24 sa vorbesc despre riscurile practicarii sportului pe vreme caniculara si cum ne hidratam corespunzator. Cunosc foarte bine acest subiect, atat ca profesionist in nutritie sportiva, cat si ca practicant de sport, care se lupta cu caldura. Materialul este destul de scurt, asa ca abia am apucat sa spun cateva lucruri pe tema aceasta.

2016
Jul
4

Sarea in bucate… de la Isostar

In urma cu 5 ani, in vara lui 2011, eram calare pe muntele Olimp, la unul dintre cele mai dificile concursuri la care am fost vreodata. Cand ma uit la poze nici nu imi vine sa cred ca am fost acolo. Mi-am adus aminte de acest concurs atunci cand am primit pachetul de la Isostar si am gustat noile produse din gama Endurance+. Sa vedeti de ce. Dupa ce urcasem de imi iesise pe nas si aproape ajunsesem la varful muntelui, am trecut pe la un punct de control situat intr-un refugiu. Eram obosit si infrigurat (afara vreo 3 grade, iar eu in tricou). Acolo acolo aveau o masa de alimentare si pe langa clasicele fructe, bauturi izotonice, ciocolata si alte dulcegarii, am putut manca/bea o supa. Imi aduc aminte ca mi-a picat atat de bine in acele momente, nu doar pentru ca era calda, ci pentru ca avea gust sarat. De aici si legatura cu aceasta gama de produse nou lansata de Isostar, care este SARATA.

Toti cei care facem sporturi de anduranta si nu numai, suntem familiarizati cu suplimentele nutritive rapid generatoare de energie, care au in compozitie preponderent carbohidrati (si in secundar minerale, aminoacizi, vitamine). Suntem, de asemenea, obisnuiti ca acesta sa aiba gust dulce. E un lucru cunoscut ca cei mai multi dintre carbohidrati au gust dulce; exista o multime de studii recente ca si numai clatirea cavitatii orale cu o solutie indulcita are efect pozitiv asupra performantelor in sporturile de anduranta (se numeste “rinsing” si daca va intereseaza o sa gasiti studii, mai ales in zona de ciclism). Ce vreau sa spun este ca atunci cand ne gandim la suplimente cu carbohidrati, ne asteptam sa fie dulci.

isostar-1mic

Exista insa momente in timpul curselor de anduranta cand simti nevoia de ceva sarat. Nu mi s-a intamplat de multe ori, dar totusi am experimentat asta mai ales la unele maratoane, si mai ales spre final. Probabil ca la ultramaratoane aceasta nevoie devine chiar mai pregnanta.

Asadar am testat noile produse aduse de Isostar Romania, pe care l-am primit intr-o cutie speciala in care am gasit o cutie de Salty Crunchy Crackers, un gel Salty Veggy Energy, 2 plicuri de bautura High Carb Drink, 1 cutie de High Energy Tablets, un bidon si un flexor pentru mana, acesta cica pentru a-mi testa forta dupa ce folosesc produsele (le-am testat si acum pot sa sparg o nuca de cocos cu mana goala 😀 ).

M-am repezit la crackersi, pentru ca imi era foame in acel moment. Acestia sunt amabalati individual si arata ca un mic sendvici: 2 feliute dintr-un soi de biscuite crocant, care prind la mijloc o crema de cascaval, cu niste urme de sunca. Sunt foarte usurei si se mesteca rapid, topindu-se in gura imediat, ceea ce e un avantaj cand alergi sau faci orice efort fizic. Gustul nu e wow, dar pana la urma nu e un produs gourmet, ci o modalitate de a te hrani rapid, atunci cand esti intr-o cursa lunga. Ingredientul principal este interesant: faina din hrisca. 100 grame din acest produs iti asigura 431 kcal, provenind in principal din carbohidrati, dar si din grasimi (cam multe saturate pentru gustul meu, dar tinand cont ca nu sunt pentru uz curent, trec cu vederea). Contin in schimb 27 g de proteine (din lapte), ceea ce e foarte ok, facandu-le astfel o gustare buna si pentru perioada de refacere post efort. Continutul de sare este destul de redus, sub 1 g la 100 g.

isostar-2mic

Urmatorul produs pe care l-am testat a fost gelul. Am asteptat un antrenament, ca sa il vad/simt cum se comporta in conditii de efort. Am avut putine emotii in asteptarea gustului sarat, pentru ca eu sunt fan gust dulce, mai ales in timpul efortului. A fost o experienta noua, trebuie sa recunosc. Mi-am adus aminte de vremea cand fetele mele erau mici si mai gustam din cand in cand din mancarea lor de bebelusi, aceea la borcanele – un fel de pasta de legume, cu consistenta moale, dar usor grunjoasa, gust nu foarte pregnant de legume, dar in care totusi distingi morcovul si cartoful. Gelul este imbogatit cu maltodextrina si are un adaos important de sare, ceea ce produce un mix interesant dulce-sarat. Va previn ca prima impresie s-ar putea sa nu fie cea mai grozava, tinand cont ca toti suntem invatati cu gustul dulce al acestor produse. Ma imaginez cum as fi desfacut un astfel de gel pe muntele Olimp, obosit si infometat; cred ca ar fi mers de minune. Nu cred ca e un produs pentru o cursa de 10 km, dar oricum asta tine foarte mult si de gusturile fiecaruia. Gelul acesta are 100 g si iti aduce 158 kcal. Sursa principala sunt carbohidratii, 36 g, din care 19 g zaharuri simple. Continutul de sare este de 0,55 g, ceea ce e destul de mult (totusi fiind dedicat andurantei, e acceptabil). In comparatie cu alte geluri similare de la Isostar, aduce ceva mai putina energie pe suta degrame, dar putin mai multa proteina si sare. Un lucru bun este ca are capac insurubabil, ceea ce inseamna ca nu trebuie sa il consumi pe tot odata.

Dupa antrenament ma astepta bautura izotonica cu rosii si busuioc. Va spun sincer ca daca ii adaugi si niste vodka, ai un Bloody Mary de toata frumusetea 😀 Iar daca nu ii adaugi, ai un gazpacho interesant. Din nou repet: daca esti invatat cu gustul dulce si aroma de fructe a bauturilor izotonice, o sa ai o reactie. Nu spun de care, pentru ca fiecare trebuie sa o descopere pe a sa. Produsul contine preponderent carbohidrati, dar si cateva vitamine si minerale, fiind din punct de vedere al compozitiei perfect pentru hidratare in timpul si dupa efort. Continutul de sare este destul de important, deci atentie la totalul zilnic.

La final, ca sa ma dreg dupa atata gust sarat, cei de la Isostar mi-au pus in pachet tabletele cu dextroza si fructoza, cu gust de lamaie. Acestea nu sunt neaparat un element de noutate, dar mi-au placut foarte mult pentru ca sunt foarte fine si se topesc placut in gura, fara sa lase gustul acela dulce greoi pe care il mai intalnim la unele produse similare.

Va invit si pe voi sa testati aceste produse si sa m-as bucura sa imi impartasiti experienta voastra.

2016
Jun
29

Energia în timpul efortului și alimentația – un studiu pe cicliști amatori

De aproape zece ani, viața mea este strâns legată de sport. Pe de-o parte pentru că sunt și eu un sportiv amator (cu rezultate prea puțin importante, dar pasionat), pe de altă parte pentru că profesional, preocupările mele s-au îndreptat tot mai mult către sport, mai întâi prin prisma nutriției sportive și de curând și prin cea a fiziologiei sportive. În urmă cu doi ani mi s-a făcut brusc dor de școală (glumesc) și am început un master în “Nutriție și siguranță alimentară” la UMF “Carol Davila”, pe care recent l-am și încheiat (ca șef de promoție – nu mă pot abține, trebuie să mă laud :D). Era oarecum firesc ca la lucrarea de dizertație să îmi aleg ceva ce are legătură cu domeniile de interes menționate așa că am făcut un studiu pe cicliști, care mi-a scos câțiva peri albi, dar în final mi-a făcut plăcere. O să vă povestesc pe scurt despre acest studiu, în cele ce urmează.

testare-5

Alimentația este una dintre componentele de maximă importanță ale pregătirii sportive, fiind unul dintre determinanții performanței sportive. În documentul elaborat de către Comitetul Internațional Olimpic în anul 2004 se afirmă: “Cantitatea, compoziția și temporizarea aportului alimentar poate afecta profund performanța sportivă. O practică nutrițională bună va ajuta sportivul să se antreneze mai intens, să se refacă mai rapid și să se adapteze mai eficient, cu un risc mai redus de îmbolnăvire și de accidentare. Sportivii trebuie să adopte strategii nutriționale specifice înainte și pe durata competiției pentru a ajuta la maximizarea performanțelor.”

Pornind de la aceste premize, este necesar să aplicăm în nutriția sportivilor recomandările din ghiduri care se bazează pe studii de specialitate. Spre deosebire de populația “nesportivă”, în cazul sportivilor, mai ales cei de performanță, detaliile pot face diferența.

Studiul meu a urmărit să arate că anumite modificări acute (pe termen scurt, de 2-3 zile) ale compoziției regimului alimentar înaintea unui efort fizic (antrenament sau competiție) ar putea să influențeze modalitatea în care organismul accesează substraturile energetice, ceea ce în termeni practici ar putea să însemne o disponibilitate energetică mai crescută sau mai redusă și astfel un timp mai bun sau mai slab.

Întrebarea de la care am pornit studiul este aceea dacă creșterea “acută” a proporției de carbohidrați, deci cu 2-3 zile înaintea unui efort ar putea să inducă o modificare a raportului în care sunt utilizate lipidele și carbohidrații la diverse trepte de efort.

Studiul de față a fost realizat cu cicliști amatori, însă consider că poate fi extrapolat în cele mai multe sporturi de anduranță (deci dragi alergatori si inotatori, nu parasiti inca siteul 🙂 ).

citeste tot

23 Like
2016
Jun
28

Sucuri și mousse-uri – subiectul principal al reuniunii experților internaționali

În luna mai, in cadrul reuniunii internaționale de experți care a avut loc în Varşovia si la care am participat si eu in calitate de expert, s-a discutat despre tendințele pieței de sucuri din 5 țări vizate de campania „Mousse și suc 100%! – vitamine într-o formă avantajoasă”.

Va redau mai jos comunicatul de presa emis dupa acest eveniment:

Experți din România, Lituania, Cehia, Slovacia și Polonia au dezbătut rezultatele studiului privind gradul de conștientizare a consumatorilor privind consumul de sucuri și mousse-uri și valorile nutriționale ale acestora. Ei au recomandat activități educaționale menite să promoveze obiceiurile unei alimentații corecte.

Subiectul principal al dezbaterii a constat în rezultatele cercetării privind consumatorii, cercetare solicitată de „Asociația Poloneză a Producătorilor de Suc (KUPS)” în 2015 și 2016. În cadrul cercetării, au participat femei cu vârsta cuprinsă între 25-45 de ani din România, Lituania, Cehia, Slovacia și Polonia. În toate țările, consumul mediu de suc este mai mic decât cel al Uniunii Europene și mult mai scăzut decât al recomandărilor din WHO. Un român consumă în medie 1 l anual, ceea ce reprezintă mai puțin de 3 ml de suc în fiecare zi. În celelalte țări, consumul de sucuri este considerabil mai mare:  11,9 l pentru Polonia, 5,2 l pentru Cehia, 4,8 l pentru Lituania și 4,1 l pentru Slovacia, pe cap de locuitor, anual. Cu toate acestea, un consum de suc 100% în Uniunea Europeană în perioada 2010-2014 pe media statelor este de 13,3 l pe cap de locuitor, în timp ce în Germania se consumă chiar 29,7 l pe cap de locuitor.

 soki2

Rezultatele studiului solicitat de „Asociația Poloneză a Producătorilor de Suc” indică o discrepanță uriașă între declarațiile consumatorilor și consumul actual de sucuri din toate cele cinci țări.

Peste 40% dintre femeile chestionate din România declară că în gospodăriile lor se consumă mai puțin de 3 litri de suc pe săptămână, în principal, între mese sau la micul dejun. Aproape toate femeile chestionate au declarat că în gospodăriile lor se consumă sucuri de fructe (94%), un procent semnificativ mai scăzut declară că se consumă sucuri de legume (48%). Principalii consumatori de sucuri de fructe din țara noastră, ca și cei din în celelalte piețe/țări, sunt copiii (77%) și femeile, însă aceștia reprezintă un număr considerabil mai mic. În orice caz, în comparație cu cercetarea realizată anul trecut, numărul de consumatori de sucuri de fructe a crescut cu respectiv 4% în rândul copiilor și cu 6% în rândul femeilor. Sucurile de legume sunt de cele mai multe ori alese de femei (64%) și aceasta este tendința prezentă pe toate piețele vizate de cercetare.

Tot mai mulți români sunt conștienți de efectele benefice ale fructelor și legumelor, cât și a produselor fabricate din acestea. După cum declară respondenții români, sucurile au un impact benefic asupra copiilor și a sănătății altor membri ai gospodăriei (93%) și reprezintă o sursă naturală de vitamine (91%). În plus, majoritatea consumatorilor din toate cele cinci țări sunt de acord cu afirmația că sucurile și mousse-urile reprezintă vitamine într-o formă avantajoasă, care ar putea fi și rezultatul campaniei „Mousse și suc 100%! – vitamine într-o formă avantajoasă”. În ultimul an, numărul persoanelor care declară că beau sucuri de fructe în fiecare zi a crescut cu 4%.

citeste tot

2016
Jun
21

Despre steroizi la Digi24

Daca in sportul de performanta exista o reglementare clara in privinta steroizilor anabolizanti, in sportul amator libertatea e totala… Va invit sa urmariti un material pe aceasta tema, realizat de DIGI24.


CENTRUL DE NUTRITIE SUPERFIT
Centru pentru testarea performantelor sportive

Articole pe Doctor.info.ro


Noutati pe Doctor.info.ro


Articole pe Maraton.info.ro


Urmareste-ne pe Facebook


Calendar

September 2016
M T W T F S S
« Aug    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Arhiva blogului

Calendar evenimente sportive