2016
Aug
1

Sanatatea inimii incepe in farfurie

Un material Digi24 pe tema alimentatiei cu rol de prevenire a bolilor cardiovasculare:

2016
Jul
28

Ce mancam si ce suplimente nutritive folosim pentru un maraton

Pregatirea unui maraton (si de fapt, orice cursa de anduranta) presupune atentie sporita si la aspectele nutritionale. Va ofer un interviu pe care l-am acordat siteului www.biciclistul.ro, mai exact lui Emilian Nedelcu, care se ocupa si de promovarea Maratonului Olteniei.

2016
Jul
27

Dependenta de sport

O problema care apare in special la sportivii de performanta:

2016
Jul
14

Sportul si hidratarea pe timpul caniculei

De dimineata am fost invitat la matinalul Digi24 sa vorbesc despre riscurile practicarii sportului pe vreme caniculara si cum ne hidratam corespunzator. Cunosc foarte bine acest subiect, atat ca profesionist in nutritie sportiva, cat si ca practicant de sport, care se lupta cu caldura. Materialul este destul de scurt, asa ca abia am apucat sa spun cateva lucruri pe tema aceasta.

2016
Jul
4

Sarea in bucate… de la Isostar

In urma cu 5 ani, in vara lui 2011, eram calare pe muntele Olimp, la unul dintre cele mai dificile concursuri la care am fost vreodata. Cand ma uit la poze nici nu imi vine sa cred ca am fost acolo. Mi-am adus aminte de acest concurs atunci cand am primit pachetul de la Isostar si am gustat noile produse din gama Endurance+. Sa vedeti de ce. Dupa ce urcasem de imi iesise pe nas si aproape ajunsesem la varful muntelui, am trecut pe la un punct de control situat intr-un refugiu. Eram obosit si infrigurat (afara vreo 3 grade, iar eu in tricou). Acolo acolo aveau o masa de alimentare si pe langa clasicele fructe, bauturi izotonice, ciocolata si alte dulcegarii, am putut manca/bea o supa. Imi aduc aminte ca mi-a picat atat de bine in acele momente, nu doar pentru ca era calda, ci pentru ca avea gust sarat. De aici si legatura cu aceasta gama de produse nou lansata de Isostar, care este SARATA.

Toti cei care facem sporturi de anduranta si nu numai, suntem familiarizati cu suplimentele nutritive rapid generatoare de energie, care au in compozitie preponderent carbohidrati (si in secundar minerale, aminoacizi, vitamine). Suntem, de asemenea, obisnuiti ca acesta sa aiba gust dulce. E un lucru cunoscut ca cei mai multi dintre carbohidrati au gust dulce; exista o multime de studii recente ca si numai clatirea cavitatii orale cu o solutie indulcita are efect pozitiv asupra performantelor in sporturile de anduranta (se numeste “rinsing” si daca va intereseaza o sa gasiti studii, mai ales in zona de ciclism). Ce vreau sa spun este ca atunci cand ne gandim la suplimente cu carbohidrati, ne asteptam sa fie dulci.

isostar-1mic

Exista insa momente in timpul curselor de anduranta cand simti nevoia de ceva sarat. Nu mi s-a intamplat de multe ori, dar totusi am experimentat asta mai ales la unele maratoane, si mai ales spre final. Probabil ca la ultramaratoane aceasta nevoie devine chiar mai pregnanta.

Asadar am testat noile produse aduse de Isostar Romania, pe care l-am primit intr-o cutie speciala in care am gasit o cutie de Salty Crunchy Crackers, un gel Salty Veggy Energy, 2 plicuri de bautura┬áHigh Carb Drink, 1 cutie de High Energy Tablets, un bidon si un flexor pentru mana, acesta cica pentru a-mi testa forta dupa ce folosesc produsele (le-am testat si acum pot sa sparg o nuca de cocos cu mana goala ­čśÇ ).

M-am repezit la crackersi, pentru ca imi era foame in acel moment. Acestia sunt amabalati individual si arata ca un mic sendvici: 2 feliute dintr-un soi de biscuite crocant, care prind la mijloc o crema de cascaval, cu niste urme de sunca. Sunt foarte usurei si se mesteca rapid, topindu-se in gura imediat, ceea ce e un avantaj cand alergi sau faci orice efort fizic. Gustul nu e wow, dar pana la urma nu e un produs gourmet, ci o modalitate de a te hrani rapid, atunci cand esti intr-o cursa lunga. Ingredientul principal este interesant: faina din hrisca. 100 grame din acest produs iti asigura 431 kcal, provenind in principal din carbohidrati, dar si din grasimi (cam multe saturate pentru gustul meu, dar tinand cont ca nu sunt pentru uz curent, trec cu vederea). Contin in schimb 27 g de proteine (din lapte), ceea ce e foarte ok, facandu-le astfel o gustare buna si pentru perioada de refacere post efort. Continutul de sare este destul de redus, sub 1 g la 100 g.

isostar-2mic

Urmatorul produs pe care l-am testat a fost gelul. Am asteptat un antrenament, ca sa il vad/simt cum se comporta in conditii de efort. Am avut putine emotii in asteptarea gustului sarat, pentru ca eu sunt fan gust dulce, mai ales in timpul efortului. A fost o experienta noua, trebuie sa recunosc. Mi-am adus aminte de vremea cand fetele mele erau mici si mai gustam din cand in cand din mancarea lor de bebelusi, aceea la borcanele – un fel de pasta de legume, cu consistenta moale, dar usor grunjoasa, gust nu foarte pregnant de legume, dar in care totusi distingi morcovul si cartoful. Gelul este imbogatit cu maltodextrina si are un adaos important de sare, ceea ce produce un mix interesant dulce-sarat. Va previn ca prima impresie s-ar putea sa nu fie cea mai grozava, tinand cont ca toti suntem invatati cu gustul dulce al acestor produse. Ma imaginez cum as fi desfacut un astfel de gel pe muntele Olimp, obosit si infometat; cred ca ar fi mers de minune. Nu cred ca e un produs pentru o cursa de 10 km, dar oricum asta tine foarte mult si de gusturile fiecaruia. Gelul acesta are 100 g si iti aduce 158 kcal. Sursa principala sunt carbohidratii, 36 g, din care 19 g zaharuri simple. Continutul de sare este de 0,55 g, ceea ce e destul de mult (totusi fiind dedicat andurantei, e acceptabil). In comparatie cu alte geluri similare de la Isostar, aduce ceva mai putina energie pe suta degrame, dar putin mai multa proteina si sare. Un lucru bun este ca are capac insurubabil, ceea ce inseamna ca nu trebuie sa il consumi pe tot odata.

Dupa antrenament ma astepta bautura izotonica cu rosii si busuioc. Va spun sincer ca daca ii adaugi si niste vodka, ai un Bloody Mary de toata frumusetea ­čśÇ Iar daca nu ii adaugi, ai un gazpacho interesant. Din nou repet: daca esti invatat cu gustul dulce si aroma de fructe a bauturilor izotonice, o sa ai o reactie. Nu spun de care, pentru ca fiecare trebuie sa o descopere pe a sa. Produsul contine preponderent carbohidrati, dar si cateva vitamine si minerale, fiind din punct de vedere al compozitiei perfect pentru hidratare in timpul si dupa efort. Continutul de sare este destul de important, deci atentie la totalul zilnic.

La final, ca sa ma dreg dupa atata gust sarat, cei de la Isostar mi-au pus in pachet tabletele cu dextroza si fructoza, cu gust de lamaie. Acestea nu sunt neaparat un element de noutate, dar mi-au placut foarte mult pentru ca sunt foarte fine si se topesc placut in gura, fara sa lase gustul acela dulce greoi pe care il mai intalnim la unele produse similare.

Va invit si pe voi sa testati aceste produse si sa m-as bucura sa imi impartasiti experienta voastra.

2016
Jun
29

Energia ├«n timpul efortului ╚Öi alimenta╚Ťia ÔÇô un studiu pe cicli╚Öti amatori

De aproape zece ani, via╚Ťa mea este str├óns legat─â de sport. Pe de-o parte pentru c─â sunt ╚Öi eu un sportiv amator (cu rezultate prea pu╚Ťin importante, dar pasionat), pe de alt─â parte pentru c─â profesional, preocup─ârile mele s-au ├«ndreptat tot mai mult c─âtre sport, mai ├«nt├ói prin prisma nutri╚Ťiei sportive ╚Öi de cur├ónd ╚Öi prin cea a fiziologiei sportive. ├Än urm─â cu doi ani mi s-a f─âcut brusc dor de ╚Öcoal─â (glumesc) ╚Öi am ├«nceput un master ├«n ÔÇťNutri╚Ťie ╚Öi siguran╚Ť─â alimentar─âÔÇŁ la UMF ÔÇťCarol DavilaÔÇŁ, pe care recent l-am ╚Öi ├«ncheiat (ca ╚Öef de promo╚Ťie ÔÇô nu m─â pot ab╚Ťine, trebuie s─â m─â laud :D). Era oarecum firesc ca la lucrarea de dizerta╚Ťie s─â ├«mi aleg ceva ce are leg─âtur─â cu domeniile de interes men╚Ťionate a╚Öa c─â am f─âcut un studiu pe cicli╚Öti, care mi-a scos c├ó╚Ťiva peri albi, dar ├«n final mi-a f─âcut pl─âcere. O s─â v─â povestesc pe scurt despre acest studiu, ├«n cele ce urmeaz─â.

testare-5

Alimenta╚Ťia este una dintre componentele de maxim─â importan╚Ť─â ale preg─âtirii sportive, fiind unul dintre determinan╚Ťii performan╚Ťei sportive. ├Än documentul elaborat de c─âtre Comitetul Interna╚Ťional Olimpic ├«n anul 2004 se afirm─â: ÔÇťCantitatea, compozi╚Ťia ╚Öi temporizarea aportului alimentar poate afecta profund performan╚Ťa sportiv─â. O practic─â nutri╚Ťional─â bun─â va ajuta sportivul s─â se antreneze mai intens, s─â se refac─â mai rapid ╚Öi s─â se adapteze mai eficient, cu un risc mai redus de ├«mboln─âvire ╚Öi de accidentare. Sportivii trebuie s─â adopte strategii nutri╚Ťionale specifice ├«nainte ╚Öi pe durata competi╚Ťiei pentru a ajuta la maximizarea performan╚Ťelor.ÔÇŁ

Pornind de la aceste premize, este necesar s─â aplic─âm ├«n nutri╚Ťia sportivilor recomand─ârile din ghiduri care se bazeaz─â pe studii de specialitate. Spre deosebire de popula╚Ťia ÔÇťnesportiv─âÔÇŁ, ├«n cazul sportivilor, mai ales cei de performan╚Ť─â, detaliile pot face diferen╚Ťa.

Studiul meu a urm─ârit s─â arate c─â anumite modific─âri acute (pe termen scurt, de 2-3 zile) ale compozi╚Ťiei regimului alimentar ├«naintea unui efort fizic (antrenament sau competi╚Ťie) ar putea s─â influen╚Ťeze modalitatea ├«n care organismul acceseaz─â substraturile energetice, ceea ce ├«n termeni practici ar putea s─â ├«nsemne o disponibilitate energetic─â mai crescut─â sau mai redus─â ╚Öi astfel un timp mai bun sau mai slab.

├Äntrebarea de la care am pornit studiul este aceea dac─â cre╚Öterea ÔÇťacut─âÔÇŁ a propor╚Ťiei de carbohidra╚Ťi, deci cu 2-3 zile ├«naintea unui efort ar putea s─â induc─â o modificare a raportului ├«n care sunt utilizate lipidele ╚Öi carbohidra╚Ťii la diverse trepte de efort.

Studiul de fa╚Ť─â a fost realizat cu cicli╚Öti amatori, ├«ns─â consider c─â poate fi extrapolat ├«n cele mai multe sporturi de anduran╚Ť─â (deci dragi alergatori si inotatori, nu parasiti inca siteul ­čÖé ).

citeste tot

21 Like
2016
Jun
28

Sucuri ╚Öi mousse-uri ÔÇô subiectul principal al reuniunii exper╚Ťilor interna╚Ťionali

├Än luna mai, in cadrul reuniunii interna╚Ťionale de exper╚Ťi care a avut loc ├«n Var┼čovia si la care am participat si eu in calitate de expert, s-a discutat despre tendin╚Ťele pie╚Ťei de sucuri din 5 ╚Ť─âri vizate de campania ÔÇ×Mousse ╚Öi suc 100%! ÔÇô vitamine ├«ntr-o form─â avantajoas─âÔÇŁ.

Va redau mai jos comunicatul de presa emis dupa acest eveniment:

Exper╚Ťi din Rom├ónia, Lituania, Cehia, Slovacia ╚Öi Polonia au dezb─âtut rezultatele studiului privind gradul de con╚Ötientizare a consumatorilor privind consumul de sucuri ╚Öi mousse-uri ╚Öi valorile nutri╚Ťionale ale acestora. Ei au recomandat activit─â╚Ťi educa╚Ťionale menite s─â promoveze obiceiurile unei alimenta╚Ťii corecte.

Subiectul principal al dezbaterii a constat ├«n rezultatele cercet─ârii privind consumatorii, cercetare solicitat─â de ÔÇ×Asocia╚Ťia Polonez─â a Produc─âtorilor de Suc (KUPS)ÔÇŁ ├«n 2015 ╚Öi 2016. ├Än cadrul cercet─ârii, au participat femei cu v├órsta cuprins─â ├«ntre 25-45 de ani din Rom├ónia, Lituania, Cehia, Slovacia ╚Öi Polonia. ├Än toate ╚Ť─ârile, consumul mediu de suc este mai mic dec├ót cel al Uniunii Europene ╚Öi mult mai sc─âzut dec├ót al recomand─ârilor din WHO. Un rom├ón consum─â ├«n medie 1 l anual, ceea ce reprezint─â mai pu╚Ťin de 3 ml de suc ├«n fiecare zi. ├Än celelalte ╚Ť─âri, consumul de sucuri este considerabil mai mare: ┬á11,9 l pentru Polonia, 5,2 l pentru Cehia, 4,8 l pentru Lituania ╚Öi 4,1 l pentru Slovacia, pe cap de locuitor, anual. Cu toate acestea, un consum de suc 100% ├«n Uniunea European─â ├«n perioada 2010-2014 pe media statelor este de 13,3 l pe cap de locuitor, ├«n timp ce ├«n Germania se consum─â chiar 29,7 l pe cap de locuitor.

 soki2

Rezultatele studiului solicitat de ÔÇ×Asocia╚Ťia Polonez─â a Produc─âtorilor de SucÔÇŁ indic─â o discrepan╚Ť─â uria╚Ö─â ├«ntre declara╚Ťiile consumatorilor ╚Öi consumul actual de sucuri din toate cele cinci ╚Ť─âri.

Peste 40% dintre femeile chestionate din Rom├ónia declar─â c─â ├«n gospod─âriile lor se consum─â mai pu╚Ťin de 3 litri de suc pe s─âpt─âm├ón─â, ├«n principal, ├«ntre mese sau la micul dejun. Aproape toate femeile chestionate au declarat c─â ├«n gospod─âriile lor se consum─â sucuri de fructe (94%), un procent semnificativ mai sc─âzut declar─â c─â se consum─â sucuri de legume (48%). Principalii consumatori de sucuri de fructe din ╚Ťara noastr─â, ca ╚Öi cei din ├«n celelalte pie╚Ťe/╚Ť─âri, sunt copiii (77%) ╚Öi femeile, ├«ns─â ace╚Ötia reprezint─â un num─âr considerabil mai mic. ├Än orice caz, ├«n compara╚Ťie cu cercetarea realizat─â anul trecut, num─ârul de consumatori de sucuri de fructe a crescut cu respectiv 4% ├«n r├óndul copiilor ╚Öi cu 6% ├«n r├óndul femeilor. Sucurile de legume sunt de cele mai multe ori alese de femei (64%) ╚Öi aceasta este tendin╚Ťa prezent─â pe toate pie╚Ťele vizate de cercetare.

Tot mai mul╚Ťi rom├óni sunt con╚Ötien╚Ťi de efectele benefice ale fructelor ╚Öi legumelor, c├ót ╚Öi a produselor fabricate din acestea. Dup─â cum declar─â responden╚Ťii rom├óni, sucurile au un impact benefic asupra copiilor ╚Öi a s─ân─ât─â╚Ťii altor membri ai gospod─âriei (93%) ╚Öi reprezint─â o surs─â natural─â de vitamine (91%). ├Än plus, majoritatea consumatorilor din toate cele cinci ╚Ť─âri sunt de acord cu afirma╚Ťia c─â sucurile ╚Öi mousse-urile reprezint─â vitamine ├«ntr-o form─â avantajoas─â, care ar putea fi ╚Öi rezultatul campaniei ÔÇ×Mousse ╚Öi suc 100%! ÔÇô vitamine ├«ntr-o form─â avantajoas─âÔÇŁ. ├Än ultimul an, num─ârul persoanelor care declar─â c─â beau sucuri de fructe ├«n fiecare zi a crescut cu 4%.

citeste tot

2016
Jun
21

Despre steroizi la Digi24

Daca in sportul de performanta exista o reglementare clara in privinta steroizilor anabolizanti, in sportul amator libertatea e totala… Va invit sa urmariti un material pe aceasta tema, realizat de DIGI24.

2016
May
31

4 in 1: concursurile mele in aceasta primavara + o recomandare postefort

N-am mai scris de ceva timp despre alergarile mele, dar asta nu inseamna ca n-au mai existat. E adevarat ca volumul a scazut considerabil fata de anii trecut, in special fata de ultimii doi ani in care m-am antrenat chiar mult si asta pentru ca am fost nevoit sa o las mai moale. Alergarea e buna, insa alergarea excesiva┬áajunge sa strice (“excesiv” e un aspect relativ de la om la om, nu va imaginati ca am alergat 600 km pe luna). Dupa un 2015 destul de bogat in concursuri si antrenamente, o accidentare veche a inceput sa ma chinuie din ce in ce mai tare, astfel ca in decembrie am decis sa iau o pauza totala de alergare, care a ajuns sa se intinda pe o luna si jumatate. Cred ca a fost cea mai lunga pauza din “cariera”. Asta nu inseamna ca am stat degeaba, ci am intensificat antrenamentele la sala, facand orice altceva in afara de alergare, pentru a evita aparitia durerilor.

Timid, la 1 februarie am hotarat sa reincep antrenamentele afara. A fost ciudat, pentru ca ma simteam din nou incepator, iar perfomantele mele fizice avusesera serios de suferit. Am inceput sa ma antrenez pana la limita de aparitie a durerii, ca macar pauza sa fi avut un sens (pentru cine se intreaba, durerea era la nivelul fesei, unde am descoperit in urma RMN-ului ca am tendonul bicepsului femural drept inflamat, probabil din cauza suprasolicitarii – o durere sacaietoare, care mai iradia si pe traseul sciaticului, asa ca mi-a dat palpitatii legat de posibilitatea unei hernii lombare, care insa nu s-a confirmat).

atena-2

Dupa atata pauza si cu un antrenament destul de modest, am ajuns in luna martie la primul meu concurs din 2016, Semimaratonul Atena. Acest concurs este fratele mai mic al maratonului clasic, pe care l-am alergat deja de 2 ori, asa ca vroiam sa completez si cu aceasta cursa. Este un concurs care imi aminteste foarte mult de cel de la Bucuresti, cu deosebirea ca aici sunt 2 ture prin centrul Atenei, in timp ce al nostru are de ceva timp doar o bucla (1-0 pentru noi). Cursa este foarte bine organizata, cu participare numeroasa, din toate colturile lumii. Se alearga doar prin oras, pe o bucla in jurul Parlamentului. Nu e chiar usor, pentru ca ai 2 urcari destul de lungi si serioase; partea buna e ca apoi se coboara. Mi-am dat seama cat de mult am pierdut din pregatire pentru ca abia am alergat 1:46, cu pulsul foarte sus si aproape sufocat pe final. A contat foarte mult si caldura destul de ridicata pentru luna martie. A fost totusi o cursa frumoasa, pe care am incheiat-o cu o plimbare pe Acropole si masa greceasca la o taverna din Monastiraki, asa, de recovery ­čśÇ

atena-1

A urmat o luna in care m-am antrenat total nesatisfacator, pentru ca am avut extrem de mult de munca la cabinet. Ma gandeam cu groaza la ceea ce o sa urmeze si am avut de cateva ori tentatia sa renunt la a mai participa la Maratonul Dusseldorf, insa parca nu imi venea. Am ajuns la acest concurs oarecum impins de soarta, pentru ca intamplarea a facut sa castig o inscriere gratuita la o tombola din cadrul expozitiei la Maratonul Chicago, la care nu mi-a venit sa renunt, mai ales ca aveam ocazia sa alerg in aceeasi cursa cu Marius Ionescu, maratonist pe care il admir foarte mult. Asa ca am decis sa particip si sa alerg exact atat cat pot, fara eroisme inutile. Ca sa merg la sigur mi-am facut un test de efort cardiopulmonar cu 2 saptamani inainte, cu ajutorul caruia mi-am calibrat exact pace-ul la care urma sa alerg.

duss-4

citeste tot

14 Like
2016
May
28

NOBEZ – conferinta despre preventia si managementul obezitatii

In luna aprilie am avut placerea sa particip la prima editie a conferintei nationale NOBEZ – The Wake-up Time, Abordul multidisciplinar in preventia si managementul obezitatii. A fost un eveniment frumos, interesant, cu un nivel foarte bun din punct de vedere al informatiei medicale si pe deasupra placut, pentru ca am intalnit o multime de oameni deschisi si prietenosi. La final i-am felicitat sincer atat pe organizatorii pe partea stiintifica, in mod particular pe dl. doctor Daniel Timofte, cel care a avut ideea manifestarii si s-a straduit ca totul sa fie bine, cat si pe cei de la agentia Eventer, care au pus la punct toate detaliile.

nobez-1

Conferinta s-a intins pe trei zile, iar lucrarile s-au desfasurat la Centrul de Conferinte Palas din Iasi, care se afla intr-un mall foarte mare din centrul orasului. Apropo de oras, a fost pentru prima data cand am ajuns in Iasi si m-am bucurat foarte mult sa vizitez acest oras frumos, plin de istorie, curat si bine intretinut (cel putin asa mi s-a parut, din perspectiva “turistului”).

nobez-2La conferinta au participat medici din toate specialitatile, multi din Iasi, insa si din alte orase, precum si din strainatate. Programul a fost dens si divers. S-a discutat despre obezitate din toate punctele de vedere, de la chirurgie bariatrica, pana la nutritie, psihologie, cardiologie, pneumologie, pediatrie.

Eu am venit ca speaker la aceasta conferinta cu tema “Dozarea corecta a efortului fizic la pacientul obez, cu ajutorul testului de efort cardiopulmonar”. Practic am prezentat experienta mea care acum se intinde pe aproape 2 ani in utilizarea acestei metode pentru a prescrie corect si adecvat “dozele” de efort fizic la pacientii supraponderali si obezi. Am deja o multime de pacienti care au facut testul si au primit recomandari in urma lui, iar cei care mi-au urmat sfaturile au avut rezultate net superioare celor care nu au facut testul, ca sa nu mai zic de cei care nu aleg sa faca miscare.

nobez-3

nobez-5

nobez-4

Alaturi de colegi de breasla din Iasi, cu diverse specialitati.

nobez-7

Dr. Daniel Timofte a deschis conferinta. El este specialist in chirurgie bariatrica si conduce un centru dedicat acestei specialitati in Iasi.

nobez-6

 


CENTRUL DE NUTRITIE SUPERFIT
Centru pentru testarea performantelor sportive

Articole pe Doctor.info.ro


Noutati pe Doctor.info.ro


Articole pe Maraton.info.ro


Urmareste-ne pe Facebook


Calendar

August 2016
M T W T F S S
« Jul    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Arhiva blogului

Calendar evenimente sportive