Scăderea în greutate şi consumul de seminţe de chia

semintele de chia si slabirea
dec. 09, 2019 | 0 comments | Obezitate, alimentatie, boli cardiovasculare, diabet zaharat tip 2, pierdere in greutate, seminte chia

Scăderea în greutate în rândul persoanelor cu obezitate (adică un IMC peste 30) reprezintă o necesitate pentru o calitate a vieții mai bună. Să nu uităm că cel mai sănătos mod de a pierde în greutate nu reprezintă modificările bruște ale alimentației, dietele stricte, şi nici efortul fizic intens – în special în cazul persoanelor care nu au făcut ani de zile mișcare să își propună, peste noapte, să alerge brusc – și pe o perioadă lungă de timp – zeci de kilometri. Ce se poate obține dacă cineva își propune așa ceva? Se va descuraja, va fi fără motivație (rezultatele nu apar la fel, peste noapte) …

Cât privește „moda alimentară”, în ultimii ani, după ce avocado a fost creditat cu multe beneficii pentru sănătate, inclusiv pentru scăderea în greutate, a fost apoi rândul quinoa, acum, lumea este „în delir” cu semințele de chia, pe care le include în toate preparatele posibile – sub formă crudă sau preparate termic (forma hidratată în lapte/apă, măcinate (puse în smoothie), sub formă de pudră sau sub formă de făină (pentru prepararea deserturilor).

De ce?

Semințele de chia au capacitatea unică de a absorbi lichidul și de a lua o consistență gelatinoasă. Din acest motiv sunt adesea folosite drept agent de îngroșare și, chiar ca un substitut vegan pentru ou în unele produse coapte. (1, 1.1)

Ce trebuie să știm de fapt despre semințele de chia?

Ca valori nutriționale, în 100 grame de semințe regăsim o cantitate importantă de acizi grași de tip omega-3, din rândul carbohidraților, 34 grame sunt fibre, proteine aproximativ 17 grame, minerale importante – sodiu (16 mg), potasiu (407 mg), calciu (631 mg), magneziu (335 mg), fier (7,7 mg), fosfor (948 mg). Cât despre vitamine, semințele de chia conțin vitamina A, C, dar și câteva vitamine din complexul B.  Așadar, semințele de chia furnizează o cantitate considerabilă de fibre, proteine, grăsimi sănătoase și micronutrienți. De fapt, în doar 28 de grame de semințe de chia regăsiți până la 42% din DZR de fibre, pe lângă dozele abundente de fosfor, magneziu, calciu și acizi grași omega-3 (2).

Semințele de chia sunt, de asemenea, bogate în antioxidanți, care sunt compuși ce oferă protecție împotriva stresului oxidativ și reduc riscul bolilor cronice – triptofan, treonină, lisină, arginină, alanină. (3)

Rolul semințelor de chia în slăbire și în alte beneficii

Dar hai sa vedem care este rolul semințelor de chia în procesul de scădere în greutate.

Proteina din semințele de chia ar putea ajuta la reducerea poftei de mâncare, dar și aportului alimentar- într-un studiu clinic randomizat efectuat pe persoane sănătoase s-a descoperit că introducerea semințelor de chia în iaurt la micul-dejun a crescut sațietatea și redus aportul alimentar pe termen scurt. (4)

Studiile observaționale în care specialiștii au înrolat persoane obeze și li s-au inclus în alimentație și semințe de chia sunt controversate, uneori punând lumea științifică în adevărate dileme – nutriționale și alimentare.

Astfel:

– într-un studiu cu 90 de persoane supraponderale care au consumat 50 de grame de semințe de chia zilnic, timp de 12 săptămâni, nu au raportat niciun efect asupra greutății corporale sau chiar asupra unor markeri de sănătate – precum tensiune arterială sau profil lipidic. (5)

– într-un alt studiu ce a durat 10 săptămâni și a fost efectuat pe 62 de femei supraponderale, semințele de chia nu au avut un efect direct asupra greutății corporale, dar au crescut grăsimile de tip omega-3 din sânge (6)

– în timp ce, într-un studiu dublu-orb randomizat efectuat pe o durată de șase luni, ce a înrolat 77 de persoane diagnosticate cu diabet zaharat tip 2 care au urmat o dietă cu restricţie calorică, semințele de chia au avut un efect considerabil asupra greutăți. Mai precis, persoanele care au consumat 30 g/1000 kal/zi de semințe de chia au pierdut între 1-2 kg, iar cercetătorii au constat și scăderi în circumferința taliei (în medie – 0,7-1.1 cm (maximul de pierdere în circumferință fiind de 3.5 cm)-, precum și un control glicemic eficient – comparativ cu aceia din grupul care a primit 36 g/1000 kcal/zi tărâțe de ovăz. (7)

Concluzii

Chiar dacă studiile efectuate asupra acestor semințe sunt puține și neconcludente, putem analiza valorile nutriționale și putem trage singuri niște concluzii asupra beneficiilor pentru sănătate.

Prin conținutul ridicat de acizi grași de tip omega-3, aceste surse alimentare ajută la o concentrare mai bună, dar și la îmbunătățirea memoriei.

Se recomandă precauție în utilizarea semințelor de chia în cazul pacienților cu stadiu incipient de Alzheimer. (8)

Despre impactul obezității

Datele oferite de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Centres for Disease Control and Prevention (CDC) arată următoarele aspecte:

  • În Statele Unite (datele CDC) arată că din toată populația, peste 93 de milioane aveau și trăiau cu obezitate între anii 2015-2016 (9)
  • Costurile de îngrijire medicală în anul 2008 în America costau, pe an, peste 147 de miliarde de dolari americani – cu 1.400$ în plus față de persoanele normoponderale;
  • Din 1975, numărul persoanelor care sunt obese s-a triplat (10)
  • Peste 41 de milioane de copii din lumea întreagă cu vârsta sub 5 ani erau supraponderale sau obeze în 2016.

Să nu uităm: Obezitatea se previne!

 

Surse:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24734892
  2. https://www.hindawi.com/journals/ijfs/2014/241053/abs/
  3. https://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3061/2
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24811150
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28989578
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S027153170900089X
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22830971
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28089080
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=omega3+fatty+acids+and+chia+seeds+and+memory
  10. https://www.cdc.gov/obesity/data/adult.html
  11. https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight

Acest articol a fost vizualizat de 666 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.