Opt metode naturale care reduc procesul inflamator

sept. 16, 2019 | 0 comments | acizi grasi omega-3, alimentatie, aparare imunitara, capsaicina, ceai verde, curcumina, ghearele pisicii, infectie, inflamaţie

Durerea, căldura, înroşirea și umflarea sau în limbaj medical, dolor, calor, rubor, tumor sunt manifestările clasice ale procesului inflamator.

Suntem învățați că „la primele semne de inflamație” să… acționăm.

 În mod normal, inflamația e semnalul organismului că există o afectare, iritație sau infecție. În stadiul acut, inflamația este un răspuns pozitiv în fața agresorului celular și organic, în timp ce pentru o perioadă lungă de timp clinic manifestă inflamația se traduce ca fiind responsabilă de suferința organelor interne – ceea ce va conduce la distrucție organică și dezvoltarea bolilor cronice.

Printre soluțiile naturale alimentare la îndemână prin care se pot reduce efectele sau intensitatea inflamației se află acizii grași omega-3, curcumina, ceaiul verde sau capsaicina (din ardeiul iute).

Rolul acizilor grași omega-3 în reducerea inflamației a fost publicat în numeroase studii. (1)  Astfel, Omega-3 EFA, care se găsește în uleiul de pește, poate reduce direct enzimele degenerative, agrecanaza și metaloproteinaza matricială, precum și IL-1, TNF-α și COX-2- prin care se reduce inflamația în cartilajul sinovial. În studiul de față, 250 de persoane cu durere cauzată de boala degenerativă a discului au fost înrolate, 59% dintre participanți reușind să înlocuiască uleiul de pește cu medicamente anti-inflamatorii nesteroidiene (AINS).

Suplimentele alimentare cu ulei de pește pot reduce inflamația la nivelul vaselor de sânge. (2)

Doza corectă variază în funcție de potența suplimentului. Unele produse sunt sub formă de pastile, în timp ce alți producători vând omega-3 ca ulei. Când se utilizează aceste produse nu trebuie uitate  instrucțiunile de pe ambalaj – acizii grași omega-3 și uleiul de pește pot crește riscul de sângerare (și, implicit, persoanele cu tulburări de sângerare sau care au tratament cu diluatori de sânge (Aspirina!)  nu trebuie să ia această opțiune în considerare.

O altă substanță naturală este curcumina.

Într-un studiu din 2011, specialiștii au găsit rezultate prin care curcumina (substanța activă din turmeric) poate reduce inflamația asociată factorilor care duc la obezitate. Mai exact, concluzia studiului a arătat că, curcumina a produs anumite modificări în calea de producere a hiperglicemiei, hiperlipidemiei și a rezistenței la insulină. (3)

Curcumina a fost, de asemenea, sugerată ca tratament pentru colită, boli neurodegenerative cronice, artrită etc. (1)  În plus, aceasta reglează activitatea mai multor enzime și citokine, prin inhibarea COX-1 și COX-2 (cunoscute pentru formarea celor mai mulți bio-markeri inflamatori (prostaglandine, tromboxan A2, levuloglandine etc)).

S-adenozilmetionina (SAM) e utilă în reducerea inflamației și durerii asociate în artrite (aproape la fel de eficient ca un AINS). În funcție de boala pacientului, se poate face și dozarea cu SAM, respectiv 200-800 mg de două ori pe zi în cazul unei fibromialgii (boala cronică ce se caracterizeaza prin dureri ale muşchilor si ale tesutului moale), în timp ce pentru osteoartrită, doza recomandată este de 600-1200 mg de trei ori pe zi. (4)

Într-un studiu din anul 2014 ARED adresat pacienților cu degenerare maculară legată de vârstă se arăta că suplimentarea cu zinc a scăzut inflamația și stresul oxidativ. În plus, incidența apariției infecției a scăzut cu 66%  în rândul adulților vârstnici –cărora li s-au administrat tablete. Astfel, într-un an de zile (cât a durat studiul), șapte persoane care au primit zinc au raportat infecții, în timp ce în grupul placebo, numărul infecțiilor a fost de 35.(5) Cât despre stresul oxidativ, lumea medicală este unanim de acord că acesta este un factor important care contribuie la numeroase boli cronice – neurodegenerative, ateroscleroza, cancer, boli imunologice, dar și în procesul de îmbătrânire.

Un studiu pilot din 2010 arata legătura dintre deficitul de zinc și artrită – inflamația și durerea ca acuze incriminate, nivelurile de zinc fiind măsurate în trei compartimente – sânge, ser și păr. (6)

Despre ceaiul verde si consumarea lui în lupta cu inflamația s-a scris foarte mult. Mulți doctori recomandă consumarea a trei-patru cești de ceai verde pe zi sau sub formă de extract – 300-400 mg/zi. Cu toate acestea, trebuie anumită precauție persoanelor care sunt sensibile la cofeină – mai ales prin prisma simptomatologiei (diaree)- și anume să nu consume ceai verde dacă se știu suferind de aceasta.

Frankincense (tămâie, Boswellia carterii) în lumea de vest este o substanță întâlnită special în partea asiatică (India) și lumea arabă. Boswellia poate inhiba biosinteza leucotrienelor în granulocitele neutrofile prin inhibarea 5-LOX, afectând astfel diferite boli inflamatorii care sunt perpetuate de leucotriene. De asemenea, o combinație de Boswellia și curcumină a arătat  eficacitate și tolerabilitate superioare în comparație cu AINS în tratarea artrozei active. Doza zilnic recomandată este de 300-500 mg *2/zi. (1)

Despre capsaicină, oamenii știu că dă senzația de căldură atunci când consumă ardei iuți la o masă. Deși, odată izolată acum 100 de ani în urmă se indica un aspect: în componența ardeiului iute numai 12% este capsaicină. Substanța P care intră în componența capsaicinei poate reduce senzațiile și capabilitatea de a simți durerea. Sunt formule topice adresate neuralgiei post-herpetice, în timp ce alte forme farmaceutice sunt utilizate în ameliorarea durerii cronice musculoscheletale sau chiar neuropatiei periferice. (7, 8)

Gheara pisicii cuprinde diverse plante din familia Rubiaceae, incluzând Uncaria tomentosa și Uncaria guianens din zona junglelor tropicale din America de Sud și Centrală. Scoarța din gheara pisicii este utilizată în tratarea artritei, bursitei, dar și a tulburărilor intestinale. Ingredientele active par a fi polifenolii (flavonoidele, proantoxianidinele, taninurile), alcaloizii și sterolii. Diverse studii indică această plantă peruană ca fiind  cea care duce la o scădere generalizată a mediatorilor proinflamatorii. (9)  Gheara pisicii poate fi consumată sub formă de ceai (coaja de rădăcină de 1000 mg la un pahar cu apă) sau ca extract standardizat, sub formă de capsulă, 20-60 mg zilnic.

În încheiere, un mesaj important este că inflamația este un mesager al organismului, dar poate fi ameliorată natural – prin suplimente.

Procesul inflamator stă la baza multor boli din lumea modernă – inclusiv obezitate, boli cardiovasculare, cancer (10), diabet zaharat de tip 2 (11) etc.

Surse:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3011108/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6591979/
  3. https://link.springer.com/article/10.1007/s00394-011-0188-1
  4. https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/treatments/natural/supplements-herbs/guide/sam-e.php
  5. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2014.00014/full
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3187853/
  7. Inhibition of cyclo-oxygenase 2 expression in colon cells by the chemopreventive agent curcumin involves inhibition of NF-kappaB activation via the NIK/IKK signalling complex. Plummer SM, Holloway KA, Manson MM, Munks RJ, Kaptein A, Farrow S, Howells L. Oncogene. 1999 Oct 28; 18(44):6013-20.
  8. The time course and specificity of the changes in the behavioural and dorsal horn cell responses to noxious stimuli following peripheral nerve capsaicin treatment in the rat. Fitzgerald M, Woolf CJ. Neuroscience. 1982; 7(9):2051-6.
  9. Cat’s claw inhibits TNFalpha production and scavenges free radicals: role in cytoprotection.Sandoval M, Charbonnet RM, Okuhama NN, Roberts J, Krenova Z, Trentacosti AM, Miller MJ. Free Radic Biol Med. 2000 Jul 1; 29(1):71-8.
  10. Toll-like receptor-4 promotes the development of colitis-associated colorectal tumors. Fukata M, Chen A, Vamadevan AS, Cohen J, Breglio K, Krishnareddy S, Hsu D, Xu R, Harpaz N, Dannenberg AJ, Subbaramaiah K, Cooper HS, Itzkowitz SH, Abreu MT. Gastroenterology. 2007 Dec; 133(6):1869-81.
  11. https://www.webmd.com/diabetes/type-2-diabetes-guide/inflammation-and-diabetes#1

Acest articol a fost vizualizat de 658 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.