Proteinele din zer – când ar trebui folosite pentru a fi eficiente?

Noi 10, 2012 | 2 comments | incepatori, muschi, proteine, sportivi, zer

În cele mai multe cazuri, adolescenții care încep să meargă la sală ca “să facă mușchi” au o singură preocupare: ce să ia ca să crească rapid! Nu vorbim aici despre steroizi și alte mizerii, ci despre suplimente nutritive.

Cine mă cunoaște știe că sunt un susținător al utilizării acestora, asta pentru că am citit mult despre importanța lor în sport, în menținerea sănătății și în prevenirea unor afecțiuni. Le susțin însă doar atunci când sunt administrate cu discernământ, atunci când trebuie, în dozele optime și cui trebuie.

În paranteză fie spus, foarte mulți medici nu au habar despre suplimentele nutritive. Este o realitate. Nu încerc să discreditez pe nimeni (se sunt destui mizerabili care fac asta), însă constat această situație de multe ori, când îmi vin pacienți și îmi spun că medicul lor de familie le-a spus că în niciun caz nu trebuie să se atingă de suplimente, că îți distrug ficatul, potența, IQ-ul, karma…

De cealaltă parte sunt revistele și siteurile susținute financiar de producători de suplimente nutritive, care ajung la niște exagerări monstruase, de dragul creșterii profitului.

Ca întotdeauna, adevărul este undeva la mijloc.

De exemplu, concentratul proteic din zer este în mod incontestabil unul dintre cele mai bune suplimente nutritive pe care le-ar putea folosi un sportiv (în special, cei din sporturile de forță). Există zeci sau sute de studii care arată valoare
proteinelor din zer (și nici măcar nu este un lucru nou – multe popoare cunosc acest lucru din vremuri vechi).

Cu toate acestea, nu oricând și oricine poate să înregistreze un beneficiu măsurabil folosind un concentrat proteic din zer.

Adolescentul care abia a început să meargă la sală și vrea să crească rapid, va greși dacă își va concentra eforturile căutând cea mai bună “proteină”, în loc să investească în hrană de bună calitate și mai ales fără să încerce să înteleagă ce face (adică să se documenteze)

O să vă povestesc despre un studiu publicat chiar în ultimul număr din IJSNEM. Scopul acestui studiu a fost să determine efectele administrării de proteine din zer înainte și în timpul antrenamentelor de forță, asupra compoziției corporale și forței la sportivi tineri (începători).

Participanții au fost împărțiți în 2 grupe: unii au primit concentrat proteic din zer 0,3 g/kg corp, iar alții un placebo – maltodextrină din porumb, 0,2 g/kg corp, pe durata antrenamentelor de forță, care au constat din 9 exerciții pentru tot
corpul, 3 serii a câte 6-10 repetări, 4 zile pe săptămână, 8 săptămâni. Concentratul de proteine sau malodextrina au fost dizolvate în 600 ml apă și au fost administrate jumătate înainte de antrenament și jumătate imediat după.

Înainte și după acest studiu a fost determinată compoziția corporală (în mod particular cantitatea de țesut muscular, prin absorbțiometrie duală cu raze X), au fost măsurate dimensiunile mușchilor prin ecomiografie (flexorii și extensorii cotului și genunchiului, dorsiflexorii și flexorii plantei, la nivelul glaznei), precum și forța musculară (repetarea maximală la împins de la piept).

Rezultatele acestei perioade de 8 săptămâni au arătat o creștere semnificativă a masei musculare (extensorii genunchiului au crescut cu 0,6 cm, flexorii cu 0,4 cm, flexorii plantari cu 0,6 cm) și a forței (10-15 kg la repetarea maximală).
Sigur, era de așteptat un asemenea rezultat, însă partea importantă a acestui studiu este faptul că nu a evidențiat nicio diferență între cele două grupuri. Cu alte cuvinte, atât cei care au luat concentrat proteic, cât și cei care au primit placebo, au obținut aceeași creștere.

Ce ne spune acest studiu? În niciun caz că tinerii sportivi nu ar trebui să folosească suplimente nutritive, ci doar că trebuie să aștepte momentul potrivit. Nu are sens să te repezi de la bun început cu toată “artileria grea” (proteine, creatină etc), ci trebuie să te dezvolți natural și să intervii în momentul în care evoluția începe să stagneze.

30 Like

Acest articol a fost vizualizat de 23.745 ori.

Related Posts

Comments (2)

  1. Ton'y Antonio
    decembrie 16, 2015

    Eu am 14 si fac de aproape un an la bara workout si de vreo 2 saptamani ma-m apucat de sala eu am inaltime 1.75, in brat am 34 cm,in piept 101 si vreau sa fac performanta fac foarte mult sport ma-m documentat despre acest sport si simt nevoia ca ar trebui sa consum protein din zer. Imi pteti zice parerea

  2. Toma
    aprilie 24, 2017

    Parerea mea este sa te duci intai la scoala pentru a invata gramatica limbii romane, draga Anton. Poti frecventa si sala in timpul liber.

    Despre proteine: sunt ovo lacto vegetarian de peste 8 ani si nu mananc deloc carne, de nici un fel. Am inceput sa ma antrenez foarte intens la sala, in compania unor prieteni culturisti. Dupa o luna de efort corest si foarte intens, dar curat, fara nici un supliment alimentar, am inceput sa iau proteine, aminoacizi pastile, carnitina, creatina si arginina in doze de sub jumatate din recomandarile pe cutie. Am remarcat imediat o imbunatatire remarcabila a rezistentei la efort (din prima zi), o recuperare rapida si in doua saptamani mi-a crescut usor vizibil masa musculara in zonele lucrate. Nu am stabilit inca efectele negative ale consumului de aceste substante.

    O zi buna.

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *