Cum să ţii în frâu foamea emoţională

mai 02, 2020 | 0 comments | Binge eating, compulsiv, emotionala, foame, izolare, mancat, nutritionist

Situaţia curentă – izolarea la domiciliu, spectrul crizei economice şi incertitudinea care ne înconjoară au crescut foarte mult nivelul de stres al fiecăruia dintre noi producând frică, anxietate, nesiguranţă.

Este mai important decât oricând să ne menţinem sănătatea mintală şi emoţională!

În condiţii de stres, unele persoane experimentează modificări ale comportamentului alimentar. Mâncatul pe fond de stres – adică a mânca sau nu, conştient sau inconştient în efortul de a suprima emoţiile negative

În situaţii cu impact emoţional mare unii oameni sunt predispuşi la mâncat compulsiv (binge eating) – consum mai mare de alimente într-un interval de timp, cu sentimentul că nu se pot opri, alţii au tendinţa de a “ronţăi” între mese, iar alţii îşi restrâng alimentaţia pentru a avea sentimentul de control într-un timp plin de incertitudini.

Există multe motive psihice şi biologice pentru care mâncăm atunci când ne simţim stresaţi: mâncatul poate atenua emoţiile negative la anumiţi indivizi, iar la alţii poate servi ca o distragere de la realităţile vieţii şi ca mecanism de coping în vremuri incerte.

Stresul e asociat cu creşterea secreţiei de cortizol, care are un rol critic şi în reglarea energiei. Tindem să mâncăm hrană mai bogată în grăsime şi zahăr când suntem stresaţi, în parte şi pentru că organismul nostru are nevoie de mai multă energie pentru a funcţiona (mecanism de apărare – luptă sau fugi), iar carbohidraţii reprezintă o modalitate rapidă de a aduce energie.

Mâncatul emoţional conduce la regret, disconfort fizic şi creştere în greutate pentru că stresorul original va rămâne independent de comportamentul alimentar.

În consecinţă trebuie să ne adresăm emoţiilor care au condus la mâncat în exces, în caz contrar dorinţa de a mânca atunci când suntem stresaţi va rămâne – afectare pe termen lung a sănătăţii fizice şi emoţionale.

Vreau să îţi împărtăşesc câteva metode de a ţine sub control mâncatul pe fond emoţional

  1. Devino mai conştient de emoţiile tale şi permite-ţi să le trăieşti independent de consumul de hrană

Dă-ţi timp în fiecare zi să reflectezi asupra felului în care te simţi şi dacă asta te conduce la consum de hrană în moduri pe care nu le doreşti

Întreabă-te: cum mă simt? ce mă îngrijorează legat de viaţa mea azi? cum îmi afectează aceste emoţii experienţa de viaţă acum?

  1. Recunoaşte triggerii pentru mâncatul pe fond emoţional

Trebuie să îţi fie clar momentul când îţi vine mai mult să mănânci. Poate fi ceva legat de copii sau de ştiri sau de izolare sau de viitor.

Triggerii pot fi interni sau externi: dificultatea de a lucra de acasă, cearta cu partenerul, copiii, izolarea, gânduri obsesive legate de siguranţa economică şi viitor

Întreabă-te: când este mai probabil să mănânci pe fond de stres? Ce circumstanţe îţi este mai dificil să controlezi? La ce fel de hrană pofteşti?

  1. Fă alegeri conştiente legate de ceea ce mănânci, evitând factorii declanşatori pe cât poţi.

Alege conştient ce vei mânca şi când. Provoacă-te să faci faţă acelor emoţii negative, independent de mâncare.

Întreabă-te: mă voi simţi mai bine mâncând asta? voi regreta după ce mănânc sau aleg conştient să mănânc?

  1. Obţine susţinerea socială pentru a evita expunerea la factorii declanşatori

Mulţi suntem izolaţi de grupurile obişnuite, comunităţi şi reţele sociale (nu cele online)

Suntem fiinţe sociale şi avem nevoie de contact social. Trebuie să stăm în legătură cu prietenii, familia şi comunităţi diverse.

Izolare socială + expunerea frecventă la ştiri – apare sentimentul de “criză”

Întreabă-te: pe cine pot să sun pentru a mă ajuta să mă echilibrez emoţional? cum pot ajuta eu pe alţii? ce pot face să mă simt mai conectat cu comunitatea, chiar dacă nu pot să intracţionez cu ei?

Urmareste si un video pe aceasta tema, inregistrat intr-unul din webinariile mele


Acest articol a fost vizualizat de 482 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.