Acizii grași omega-3 sunt esențiali pentru organismul uman

aug. 29, 2012 | 1 comment | 3, acizi, esentiali, grasi, omega, sanatate

Acizii grași omega-3 au beneficiat de multă atenție în ultimii ani, datorită efectelor benefice – dovedite științific sau doar teoretice. Cel mai important rol este acela de protecție cadiovasculară, dar și asupra funcțiilor cognitive și sănătății oculare. În sport, s-a dovedit că aceste substanțe întarzie oboseala musculară și contribuie la refacerea după efort.

Mai nou s-a descoperit că administrarea de acizi grași omega-3 favorizează recuperarea după accidentările la nivel craniocerebral, asta datorită faptului că 97% din creier este format din acizi grași. În nutriția sportivă ar trebui avut în vedere acest lucru, pentru că cel puțin în sporturile de contact, traumatismele craniocerebrale sunt destul de frecvente.

Ne putem asigura necesarul de acizi grași omega-3 din două surse: alimente și suplimente nutritive. Acești acizi grași sunt considerați esențiali, pentru că organismul nostru nu este capabil să îi producă, deci trebuie să îi aducem din surse externe. Principalele surse sunt alimentele – plante și animale care au capacitatea de a sintetiza acești acizi grași. Peștele este cosiderat cea mai bună sursă – somonul, heringul și sardinele conțin cantități mari de acizi grași omega-3. Dieta omului modern este complet dezechilibrată – raportul dintre acizii grași omega-6 (cu acțiune proinflamatorie) și acizii grași omega-3 (cu acțiune antiiflamatorie) este de 20:1. În mod normal, raportul considerat sănătos ar trebui să fie de 1:7. Putem schimba acest lucru introducând în alimentație peștele de 3-4 ori pe săptămână sau recurgând la suplimente nutritive.

 

Iată aici o schemă interesantă care ne arată într-un mod simplu cum sursele de acizi grași pot ajunge să aibă efecte pozitive sau negative în organism. În partea stângă, plante cum ar fi inul, chia, canola se oferă acizi grași omega-3 (EPA), iar din animale marine (pește, krill, alge, creveți) luăm alții (DHEA). Aceștia, sub influența unor enzime (ciclooxigenaza și lipooxigenaze) sunt transformate în substanțe numite eicosanoide, care au rol antiinflamator, antiagregant, antitumoral. Pe de altă parte, grăsimile din uleiuri precum cele de floarea-soarelui, soia, porumb se transformă în acid arahidonic care stă la baza unor substanțe cu acțiune inversă.

10 Like

Acest articol a fost vizualizat de 270 ori.

Related Posts

Comments (1)

  1. mihai
    august 30, 2012

    unde este CLA in ecuatia de mai sus? Este o forma de omega 6? CLA provine tot din safflower (sofranel) si in cant mai mica exista si in uleiul de fl soarelui. Totusi despre CLA nu am auzit pana acum decat ca stimuleaza reducerea tesutului adipos si producerea masei musculare. Nimic despre proprietatile proinflamatoare.

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.