Mesteca bine alimentele si o sa slabesti

aug. 02, 2011 | 0 comments | Obezitate, Slabire, masticatie

Moda “fast-food” se reflecta in multe cazuri si in felul cum mancam – adica pe fuga, pe nemestecate – un moment al zilei bifat rapid, pentru a trece la lucruri mai importante, cum ar fi pierdut vremea pe Facebook… Stiti ce zic, nu?
Masticatia este un moment foarte important al actului alimentar, prin care se maruntesc alimentele, se amesteca cu saliva si practic acum incepe procesul de digestie. Daca stam sa ne gandim, masticatia este singura etapa a acestui proces in care avem un oarecare control.
O buna masticatie are un efect pozitiv asupra sanatatii tractului digestiv si in mod particular asupra dentitiei.

In plus, s-a constatat ca atunci cand oamenii – indiferent daca sunt normoponderali sau obezi – mesteca mai mult la masa, ei ingera mai putine calorii si au un nivel sanguin mai bun al hormonilor secretati in intestin.

O echipa de nutritionisti din China a realizat doua studii, pentru a demonstra acest lucru.
Ei au inclus in aceasta cercetare 16 barbati tineri normoponderali si 14 obezi.
In primul studiu, ei au observat diferente legate de obiceiurile privind mestecarea alimentelor intre grupul normoponderalilor si grupul de obezi.

In al doilea studiu, participantilor le-a fost oferit aceeasi masa-test in două ocazii separate. Prima data ei au fost rugati sa mestece cu o frecventa de 15 “mestecaturi” pentru fiecare inghititura de 10 grame de aliment, apoi cu o frecventa de 40 de “mestecaturi” pentru o inghititura. Masa “test” a fost un mic dejun cu o valoare totală de energie de 525 kcal (68% carbohidrati, 21% grasime, 11% proteine). Voluntarii au dat probe de sange dupa fiecare masa, pentru a se masura nivelul glicemiei si al hormonilor intestinali.

Rezultatele au arătat că:

>> Desi dimensiunea inghititurilor a fost aceeasi la normoponderali si la obezi, acestia din urma au mancat mai rapid si au mestecat de mai putine ori, raportat la 1 gram de mancare.
>>Atat normoponderalii, cat si obezii au consumat cu 11,9% mai putine calorii atunci cand au mestecat de 40 de ori, decat atunci cand au mestecat de 15 ori.
>>La ambele grupe, la cei care au mestecat de 40 de ori s-a inregistrat un nivel mai redus de ghrelina (hormon ce stimuleaza apetitul) si un nivel mai crescut de colecistokinina (CCK, hormon care semnalizeaza senzatia de “plin” si comanda stomacului sa incetineasca procesul de digestie), comparativ cu cei care au mestecat de 15 ori.

Concluzia care transpare de aici este ca prin imbunatatirea actului de masticatie s-ar putea interveni in mod activ in combaterea obezitatii.
O limitare a acestui studiu este legata de faptul ca oamenii nu isi aduc toate caloriile doar din alimente solide, ci consumam si alimente ce nu necesita mestecare, cum ar fi inghetata, sucuri, bauturi alcoolice.

Cu toate acestea, mestecarea sarguincioasa a alimentelor ramane un aspect important si de cele mai multe ori neglijat. In afara faptului ca inghitind alimentele aproape nemestecate ne privam de gustul si savoarea lor, ajungem sa mancam mai mult decat ne-ar fi necesar, ceea ce conduce in cele din urma la exces ponderal.
Nu degeaba in medicina traditionala chineza pacientii sunt sfatuiti sa “bea” alimentele solide (adica sa le marunteasca prin mestecare pana devin o pasta aproape lichida) si sa “mestece” lichidele. In felul acesta digestia incepe acolo unde trebuie de fapt, adica in cavitatea bucala, iar aportul de alimente este mult mai bine controlat.

10 Like

Acest articol a fost vizualizat de 793 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.