42 pentru o sansa – povestea unei campanii umanitare

feb. 05, 2011 | 0 comments | 42 pentru o sansa, campanie

Numarul 42 are o semnificatie aparte pentru alergatorii pe distante lungi – lungimea unui maraton este de 42 de kilometri si 195 metri. Doar cine a alergat un maraton stie cate emotii, cata tensiune si cat efort acumuleaza acesti 42 de kilometri si mai ales cata bucurie si satisfactie iti aduce trecerea liniei de sosire.

 

Campania noastra de caritate s-a numit in mod simbolic “42 pentru o sansa”. Patruzeci si doi pentru ca urma sa alergam un maraton, si nu oricum, ci in echipe de 2 oameni – 84 de alergatori, 42 de echipe. Obiectivul nostru – sa dam o sansa la viata nou-nascutilor adusi la Spitalul de Urgenta “M.S. Curie” din Bucuresti, cu encefalopatie hipoxic-ischemica. Sansele de supravietuire in aceasta afectiune sunt semnificativ mai mari daca se intervine de urgenta cu un echipament de ultima generatie, Olympic Cool-Cap, care din nefericire nu se gasea nicaieri in Romania pana in ianuarie 2011, cand in premiera spitalul “M.S. Curie” a primit acest aparat in urma campaniei noastre.

 

Dar sa o iau cu inceputul.

Acest proiect s-a nascut la sfarsitul lui iulie 2010, la Ciucas Trail Running, atunci cand Gabi mi-a vorbit prima data despre ideea lui de a face o campanie umanitara in cadrul Maratonului International Bucuresti, pentru a strange o suma de bani. Inca nu stiam in ce scop puteam folosi acesti bani si nici modalitatea de colectare nu era foarte bine definita. Ideea de a vinde tricouri sponsorizate catre companii parea interesanta, dar trebuia sa avem un obiectiv clar. Nu puteam sa cerem bani pur si simplu. Ro Club Maraton nu este un ONG specializat pe strangere de fonduri de caritate. Nu peste mult timp, Oana (pe care nu o cunosteam prea bine pe atunci) a venit cu propunerea sa ne fixam ca obiectiv achizitionarea echipamentului medical Olympic Cool-Cap. Suna foarte bine, insa cand am auzit pretul, mi-a scazut brusc entuziasmul – “doar” 37.000 euro… Daca stai sa te gandesti, suma nu este exorbitanta – sa ne gandim numai cate masini mai scumpe de atat sunt in Bucuresti, insa in conditii de criza, stramtorare, la final de an si cu o limita de timp de aproximativ 2 luni (17 octombrie 2010 era data la care urma sa aiba loc Bucharest City Marathon) lucrurile nu sunau prea bine.

 

 

Am facut rapid o sedinta la care s-a alaturat si Victor. Mecanismul campaniei era relativ simplu: urma sa gasim sponsori, respectiv companii generoase, care sa faca donatii. Noi puneam la dispozitie cei 84 de alergatori. Fiecare firma care dona 500 euro primea un alergator; acesta urma sa alerge la maraton cu un tricou special avand imprimat pe spate logoul companiei respective. In afara de asta, acceptam si donatii individuale si in plus urma sa producem si niste tricouri simple de bumbac pe care sa le vindem oricui doreste sa contribuie cu 50 lei.

 

 

Gabi a pus raoid pe picioare un site dedicat campaniei si pagina pe Facebook. Am demarat strangerea de alergatori dornici sa se implice in campanie. Nu a fost prea dificil sa completam lista, pentru ca multi au dorit sa dea o mana de ajutor. Au urmat zeci sau sute de emailuri si telefoane catre persoane pe care le cunosteam (sau nu) invitandu-i sa ne sprijine. Am incercat sa ne facem cunoscuti si in presa.

N-a fost simplu. Exista nenumarate campanii de caritate, strangeri de fonduri pentru tot felul de cauze, fundatii, oameni bolnavi. Fiecare dintre noi primim pe o cale sau alta o mutime de astfel de cereri. Intrebarea e: la cate dintre ele raspundem? Stiti deja raspunsul. Nici noi nu ne asteptam sa fie o efuziune in jurul campaniei noastre si am inteles repede ca trebuie sa ne bazam in primul rand pe relatii personale, pe cunostinte, pe oameni care au incredere in noi. Intotdeauna exista suspiciunea ca banii donati ar putea sa intre in buzunarul cuiva sau sa fie folositi in alte scopuri. Sigur, noi nu ceream pur si simplu: aveam un site de prezentare, mape de prezentare, contracte foarte bine puse la punct (departamentul legal, format din Oana, a lucrat la superlativ), conturi dedicate, sustinerea oficiala a spitalului si a organizatorilor maratonului. In plus, Ro Club Maraton este deja o organizatie cu un renume (evident, bun).

 

Impreuna cu Adelina de la Isostar (partener de baza al clubului) am decis sa cumpar primul tricou sponsorizat, ca sa deschidem noi seria donatiilor. Am purtat cu mandrie la MIB tricoul pe care aveam imprimat Isostar si Centrul de nutritie Superfit. Nu cred ca putem sa ii indemnam pe altii sa faca ceva, atat timp cat noi nu facem (atunci cand ne sta in puteri).

La scurt timp, Oana a adus prin firma la care lucreaza, Enel, inca trei tricouri sponsorizate. Au inceput sa apara si cateva donatii personale. Nu pot sa imi aduc aminte care a fost ordinea cumpararii restului de tricouri. Usor-usor ni s-au alaturat si altii. De exemplu, colegii de club care au firma Autonom au cumparat 2 tricouri. Ni s-a confirmat faptul ca relatiile personale sunt de baza, pentru ca multi alti colegi au reusit sa convinga firmele la care lucreaza sa cumpere tricouri sponsorizate – Porche, Romtelecom, Apex, RoRec, Ixia, Constatinof, Musat&Asociatii. La acestia s-au adaugat Coca-Cola, Becel (cu cea mai mare donatie din toata campania), Lyonness, Apex, TSE, Maco, SoftwizzSolution. De remarcat ca singura firma care s-a alaturat campaniei din proprie initiativa, fara sa fie contactata de cineva dintre noi, a fost Star Storage si merita multumiri speciale pentru increderea acordata.

 

Am avut si cativa parteneri media – Men’s Health, Zile si Nopti, Baby, Itsy Bitsy si Alerg. Din pacate presa nu a fost interesata de campania noastra, cel putin nu atat cat ar fi meritat.

In cele 2 luni inainte de ziua Z (17 octombrie) n-am agitat foarte mult. Am mers la sponsori, am inghitit refuzuri si ne-am bucurat pentru succese, ne-am straduit sa promovam campania, am semnat contracte, am avut nenumarate discutii despre tricouri, despre strategia inainte si in timpul concursului. Am avut permanent sentimentul ca facem ceva important si util. Stiu ca multi dintre colegi s-au straduit sa ajute; le suntem recunoscatori in egala masura atat celor care au reusit sa aduca bani pentru campanei, cat si celor care au facut donatii personale, au alergat la MIB pentru noi sau au dus vestea mai departe pe net.

 

Cu 2 saptamani inainte de MIB am avut ocazia sa mai strangem cateva fonduri (ce-i drept, nu prea multe) la Campionii Sanatatii.

 

 

Ziua Z se apropia cu repeziciune. Tricourile era deja produse, iar alergatorii se pregateau pentru marea cursa. Urma sa alergam impreuna cu 2 cluburi partenere, unul din Italia – Maratona di Roma, si altul din Anglia – Blackwater Valley Runners. Acesti din urma chiar au strans si niste bani pentru noi – un gest frumos si neasteptat.

 

Pe 15 octombrie am inceput amenajarea standului Ro Club Maraton in cadrul Expo Maraton. Ne-am orientat eforturile catre continuarea strangerii de fonduri pentru campanie – am vandut tricouri (inclusiv unele speciale de “finisher”, pe care credeam ca le vom da ca pe painea calda, dar n-a fost chiar asa), am vandut bratari, am organizat o tombola cu premii de la Isostar si am impartit o multime de fluturasi. S-au strans ceva bani. Standul nostru a fost de departe cel mai vizitat si cel mai animat, chiar daca in fond era un stand de prezentare, nu unul comercial. Multi dintre colegi au stat la stand ore intregi in ciuda faptului ca pe 17 urma un concurs important. Pe 16 octombrie am avut “marea intalnire” la expo, momentul in care urma sa dam tricourile sponsorizate celor care urmau sa alerge cu ele. Au participat foarte multi alergatori si a fost o atmosfera foarte frumoasa, in ciuda faptului ca afara era o zi ploioasa si rece.

 

Ziua Z. 17 octombrie 2010. Piata Constitutiei. Maratonul International Bucuresti.

 

 

150 dintre alergatori au purtat tricoul Ro Club Maraton. Dintre acesti, in jur de 100 de oameni au avut tricouri de campanie. O parte dintre ele au fost cumparate de sponsori. De obicei alergam pentru placerea de a alerga si de a concura, insa de aceasta data am alergat pentru a le oferi altora o sansa la viata. Cursa a fost mult mai frumoasa astfel. Ne-am incurajat reciproc pe toata durata alergarii si ne-am intalnit dupa, la standul nostru, unde fiecare alergator si-a trecut rezultatul pe un panou si a primit un cadou din partea clubului.

 

 

 

Am reusit sa strangem in total 21000 euro. Din fericire, Natus, firma producatoare a acestui echipament medical ne-a oferit aparatul fara TVA, deci pretul a scazut la 30000 euro. Diferenta ramasa a fost asumata de catre beneficiarii echipamentului.

 

 

Ro Club Maraton si-a incheiat astfel misiunea pentru acest proiect.

 

La petrecerea de Craciun a clubului am multumit sponsorilor si le-am dedicat un moment special.

 

 

In luna ianuarie aparatul a fost adus in Romania si instalat la spital, in sectia de terapie intensiva pentru nou-nascuti.

 

 

Pe 10 februarie ii asteptam pe toti cei implicati in proiect la Spitalul “M.S. Curie”, in amfiteatru, la ora 17, pentru un eveniment de incheiere a campaniei si o conferinta de presa. Speram ca de aceasta data presa sa ne sustina mai mult.

 

Vrem doar sa promovam ideea ca se pot realiza lucruri frumoase atunci cand entuziasmul unor oameni este completat de ajutorul (financiar sau de alta natura) unor companii binevoitoare, iar rezultatul unei astfel de actiuni se materializeaza intr-un echipament al carui beneficiar poate fi copilul meu, al tau, al unui sponsor sau al unui om din presa. In situatii de urgenta suntem egali, indiferent cat de multi bani sau relatii am avea, iar un astfel de echipament medical reprezinta intr-adevar o sansa.

 

Inchei prin a multumi tuturor celor care si-au adus contributia la succesul acestui proiect: echipa de organizare, toti colegii din Ro Club Maraton care au alergat sau au promovat proiectul, dr. Catalin Cirstoveanu (seful sectiei de terapie intensiva nou-nascuti), firma Radiusmed (importator al echipamentului), firma Natus (producator), Asociatia Bucharest Running Club (organizator MIB), parteneri media, sponsori, persoane care au facut donatii sau au cumparat tricouri de campanie.




Acest articol a fost vizualizat de 828 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.