Alimentația in timpul carantinei – intrebari si raspunsuri

alimentatia in timpul carantinei
apr. 07, 2020 | 0 comments | Crestere in greutate, Slabire, alimentatie, calorii, carantina, copii, covid19, izolare, sedentar

Traim vremuri istorice – cei mai mulți dintre noi nu ne-am confruntat cu o asemenea situatie: pandemia. Oamenii sunt dezorientati si in multe cazuri primele provizii în Romania au fost compuse din alimente. Nu produse de igienă, nu medicamente. Ce alimente sunt de baza in astfel de situatii?

În condiţiile în care ni se dau asigurări că nu va exista vreo lipsă a unui aliment şi că vom găsi tot ce trebuie, ca şi până acum, nu cred că ar fi necesar să ne punem astfel de probleme. La nivel de discuţie teoretică, dacă s-ar anunţa o perioadă cu mari restricţii, atunci ar trebui să ne orientăm către alimente cât mai puţin perisabile, care nu ocupă mult volum, care aduc o cantitate mare de energie şi care nu costă mult. Aici vorbim despre surse de carbohidraţi cum ar fi făinurile din diverse cereale, mălaiul, dar şi leguminoase ca fasolea uscată, mazărea, lintea, hrişca, năutul. Apoi ne putem orienta către diverse alimente conservate, cum ar fi legumele şi fructele, peştele. Multe dintre alimente sunt perisabile şi nu se pot păstra mult timp, aşa cum ar fi carnea, lactatele, ouăle, dar şi legumele şi fructele proaspete. Nu putem să ne gândim că acestea ar putea fi păstrate mult timp, eventual doar dacă sunt într-o formă pasteurizată. Grăsimile (uleiuri, margarină) sunt alte produse care pot fi păstrate mai mult timp.

N-aş vrea să se înţeleagă că îndemn la acumulare de stocuri de alimente, ci ma rezum doar la o discuţie teoretică.

Sa cumparam si alimentele care ne fac bine la psihic?

Categoric, da. În perioade stresante, în care nivelul de anxietate este mai mare ca de obicei, e bine să căutăm diverse căi prin care putem să reducem tensiunea interioară. Asta nu înseamnă să dăm iama în cutia cu bomboane de ciocolată, dar poate ar trebui să fim mai indulgenţi cu micile plăceri, inclusiv de natură alimentară.

De unde ne luam vitaminele?

Vitaminele se găsesc în diverse cantităţi şi combinaţii în mai toate alimentele. Important este să menţinem o alimentaţie echilibrată şi diversificată. Atâta timp cât găsim orice, nu avem de ce ne face probleme. Ţinând cont că vom traversa o perioadă în care vom sta mult mai mult în interior, n-ar fi o idee rea să ne administrăm un supliment alimentar care să conţină vitamina D.

Ce produse congelate pot fi de folos?

Absolut orice produs congelat este în regulă. Prin congelare alimentele îşi păstrează proprietăţile pe termen lung. Dacă ne gândim să congelăm anumite alimente ca să le avem în caz de nevoie, atunci ar trebui să ne orientăm către carne, deoarece este o sursă bună de proteine şi energie. Locul în congelator este limitat, aşa că mai bine păstrăm nişte carne, nu legume sau fructe congelate, care ne aduc mult mai puţină energie.

De cata carne am avea nevoie pe saptamana?

Putem să ne descurcăm cu 4-500 grame pe săptămână. Carnea este un aliment opţional în alimentaţia noastră. Este hrănitor, dar poate fi înlocuit şi cu alte surse de proteine (lactate, ouă, peşte, leguminoase).

Cum facem sa nu ne ingrasam in perioada autoizolarii la domiciliu?

Acest aspect va fi o provocare pentru mulţi dintre noi. Nu doar că vom fi obligaţi să facem mult mai puţină mişcare ca de obicei, şi aici mă refer la banalul mers pe jos, dar se va limita accesul la săli de fitness şi alte locuri unde se face sport în mod organizat. În plus, pe fondul stresului şi plictiselii, multe persoane sunt tentate să mănânce mai mult şi mai des, aşadar combinaţia fatală pentru a acumula kilograme în plus.

Soluţia este să conştientizăm situaţia, să ne facem un plan şi să îl aplicăm. Acest plan se referă la mesele de zi cu zi şi mai ales la mâncatul necontrolat între mese, precum şi la adoptarea unui program de exerciţii la domiciliu. Dacă avem o bandă de alergare sau o bicicletă, e cazul să le folosim. Mulţi antrenori au început să pună la dispoziţie gratuit şedinţe de antrenament filmate, aşa că putem să ne inspirăm de la ei.

Cate kilocalorii trebuie sa  consume un adult sedentar in timpul izolarii la domiciliu?

Nu se poate vorbi de o indicaţie general valabilă, pentru că este o diferenţă mare între o femeie de 50 kg şi un bărbat de 90 kg. As spune că limitele sunt undeva între 1700 kcal şi 2500 kcal, în funcţie de dimensiuni şi de nivelul de activitate fizică pe care îl adoptă fiecare.

Ce facem cu dieta copiilor, tinuti in casa nu vor face foarte multa miscare si vor cere cu siguranta dulciuri?

Şi în cazul copiilor vom adopta o atitudine de control al aportului: nu le lăsăm acces liber la frigider, la dulciuri, la pâine, sucuri etc. Faţă de perioada obişnuită, în care copilul este mai activ, ar trebui să le reducem cantitatea de hrană cu 10-15%, controlând cu atenţie aportul de grăsimi şi zaharuri. Este important să le oferim copiilor diverse ocupaţii, să nu îi lăsăm să se plictisească şi să ajungă să mănânce în lipsa altor preocupări.

Cate kilocalorii trebuie sa consume un copil?

Nici în cazul copiilor nu se poate vorbi despre o cantitate standard. Un copil de 3 ani poate avea nevoie de 1500 kcal, dar unul de 15 ani poate ajunge la 2300 kcal. Valorile se calculează în funcţie de vârstă, greutate, înălţime şi gen. Bineînţeles că are mare importanţă şi nivelul de activitate fizică. Nu trebuie să presupunem că toţi copiii vor lenevi pe canapea acasă.

Mai mancam si paine in perioada in care nu ne putem deplasa foarte mult afara?

Mâncăm şi pâine, dar putem să mai reducem din cantitate. Să avem în minte că 100 grame de pâine ne aduce în jur de 250 kcal.

Ce putem gati slab caloric?

În general, la felurile de mâncare gătită, încărcătura calorică mare este dată de grăsime, fie că e vorba de uleiuri sau de grăsimea din carne. Putem să folosim carne slabă, legume şi uleiuri vegetale în cantităţi mai reduse şi atunci vom avea nişte preparate mai dietetice. Prăjirea este o metodă de gătire care creşte considerabil valoarea calorică a produselor, aşa că e bine să o evităm (în general, nu doar acum). Prăjiturile şi dulciurile în general aduc multe calorii, nu e o noutate pentru nimeni.

Eu sunt convins că cine are grijă la alimentaţie în mod obişnuit, va şti ce să facă şi în această situaţie particulară, iar dacă până acum nu aţi dat atenţie acestor aspecte, acum aveţi un răgaz în care puteţi să vă documentaţi şi să aplicaţi câteva principii de bun simţ!


Acest articol a fost vizualizat de 229 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.