De ce ar trebui evitate “dietele de infometare”

aug. 26, 2011 | 0 comments | cura de slabire, dieta, drastica, efecte, infometare

O mare parte dintre dietele pe care le gasim prin reviste sau pe net presupun de fapt infometarea si privarea organsimului de nutrienti absolut necesari pentru o buna functionare. Aceste diete absurde au aparut pentru ca cei mai multi oameni isi doresc sa slabeasca rapid si fara sa isi bata capul prea mult. Aparent este mult mai simplu sa te abtii de la mancare (pana la pragul infometarii), decat sa te hranesti intr-un mod logic si sanatos.

Aceste “regimuri de infometare” in care se consuma uneori chiar mai putin de 500 kcal/zi induc scaderea in greutate, insa mai mult de 60% prin pierderea de masa musculara si 40% din depozitele adipoase. 

Evident, o mare parte din pierdere este datorata apei eliminate, insa se pierde si o cantitate importanta de proteine. Dietele de infometare se bazeaza de obicei pe un aport foarte redus de carbohidrati, care este insuficient pentru asigurarea necesarului organismului si pentru refacerea depozitelor.

Pentru fiecare gram de glicogen utilizat de organism, sunt consumate in procesul metabolic cate 3 grame de apa. Continutul total de glicogen al organismului este de aproximativ 800 g, deci daca este metabolizat in intregime, se vor pierde si apoximativ 2400 g apa. In plus, atunci cand nu mai exista glicogen, organismul utilizeaza acizii grasi liberi ca sursa de energie si astfel apar corpii cetonici, produsi rezultati din metabolismul acizilor grasi liberi, care se acumuleaza in sange dand nastere la instalarea cetozei, o stare ce atrage dupa sine pierderea de apa. 

Intr-un regim de infometare de 30 de zile, in primele 3 zile se golesc depozitele de carbohidrati. Apa se pierde masiv in prima saptamana, dupa care rata pierderii apei se reduce brusc, fiindca altfel ar pune in pericol chiar existenta individului. Proteinele structurale scad constant pe toata durata regimului. La fel si stratul adipos. 

Dietele cu foarte putine calorii se bazeaza in multe situatii pe formule alimentare pre-preparate, vandute de diverse companii. E vorba in cele mai multe cazuri de bauturi (shake-uri) sau batoane, care inlocuiesc partial sau total alimentatia, timp de citeva saptamani sau luni. Aceste produse contin proteine, carbohidrati, minerale, vitamine. Aportul caloric zilnic ajunge undeva la 800-1000 kcal.
Aceste dietele cu restrictie calorica importanta sunt destinate sa induca o scadere in grutate rapida la pacientii cu IMC >30 (obezitate) si comorbiditati importante. Pentru pacienti cu IMC 27-30  se indica doar celor cu afectiuni secundare obezitatii, cum ar fi hipertensiunea arteriala. Este foarte important ca pacientii sa-si modifice si stilului de viata – frecventa meselor, nivelul de activitate fizica. Pacientii scad in medie 15-25% din greutatea initiala in primele 3-6 luni.

Efectele secundare pe termen scurt ale dietelor cu restrictie calorica mare 

Cei mai multi pacienti care au urmat o astfel de dieta timp de 1-4 luni raporteaza efecte secundare minore – oboseala, constipatia, diareea, greata, care se amelioreaza dupa cateva saptamini si rar impiedica pacientul sa duca la sfarsit programul. Complicatia cea mai frecventa este litiaza biliara, mai ales la femei si care apare dupa o scadere in greutate importanta (explicatia ar fi cresterea nivelului de colesterol in colecist si diminuarea capacitatii de contractie a acestuia). Alte efecte secundare: subtierea pielii, caderea parului, hipotermia. 

De ce nu ar trebui sa recurgi la o dieta de infometare? 

Pentru ca iti reduci rata metabolica – Restrictia calorica severa induce o reducere a ratei metabolice cu 20-30%, putand ajunge in unele cazuri si pana la 45%. Iata de ce, dupa un regim hipocaloric drastic, mentinut timp prelungit, poti sa manani foarte putin si tot nu vei mai slabi. 

Pentru ca iti scade masa musculara – Dupa regimuri drastice se poate pierde pana la 40% din masa slaba (incluzand aici muschii si organele interne). 

Pentru ca vei stimula activitatea enzimelor cu rol in depozitarea grasimii si reducerea activitatii enzimelor lipolitice – Practic organismul se protejeaza, favotizand activitatea acelor enzime cu rol de stimulare a formarii de depozite adipoase. 

Pentru ca vei reduce secretia de hormoni tiroidieni – Acesti hormoni sunt responsabili de reglarea ratei metabolismului bazal. O cantitate mai redusa de hormoni tiroidieni induce o reducere a RMB si astfel vor fi consumate mai putine calorii. 

Pentru ca vei acumula mai multe kilograme decat inainte, dupa oprirea curei de slabire – La putin timp dupa ce organismul incepe sa functioneze mai “economic” vei atinge o faza de platou, deci nu veti mai slabi. In aceasta faza multi oameni renunta la regimul de slabire, fiindca sunt nevoiti sa reduca si mai mult cantitatea de calorii ingerate, ceea ce produce o puternica senzatie de foame si frustrare. In momentul cand renunta la regim si incep sa manance “normal”, kilogramele se acumuleaza ajungand la greutatea initiala, dar acum avand mai putina masa musculara si un RMB mai scazut. Din acest motiv, ceea ce inainte era un regim alimentar de intretinere, acum poate fi considerat surplus, deci exista sanse sa se ingrase mai mult decat inainte. Acesta este efectul “yo-yo”, care poate continua ani de zile. 

Pentru ca vei avea o pofta de mancare din ce in ce mai mare – Regimurile de infometare stimuleaza apetitul, in incercarea de a determina individul sa manance mai mult. Senzatia acuta de foame este uneori atat de puternica incat oricata vointa ar avea cineva, instinctul de hranire devine dominant si cura este abandonata. 

Pentru ca iti scade capacitatea de efort fizic – Aceste regimuri drastice reduc capacitatea de a sustine o activitate fizica intensa, cum ar fi antrenamentul sau munca fizica grea. Capacitatea de antrenament este foarte importanta si nu trebuie sacrificata. 

Ce e de facut? 

Pentru a intrerupe acest ciclu “dieta de infometare – cistig in greutate”, pacientul trebuie sa-si modifice stilul de viata.

In privinta alimentatie, se indica fragmentarea regimului zilnic in mai multe mesele mici principale si adaugarea altor 2-3 gustari pe parcursul zilei. Este importanta asocierea exercitiilor fizice, pentru a reface masa musculara pierduta. Pacientul trebuie sa fie realist in privinta scaderii in greutate intr-o anumita perioada de timp. Asteptarile nerealiste sunt de cele mai multe ori sortite esecului si frustrarii.

Este de preferat sa se scada in greutate, in etape. De exemplu, se poate obtine o scadere in greutate de 15-20 kg (in cazul unei persoane obeze), apoi sa se intrerupa procesul de scadere in greutate timp de cateva luni, timp in care este  importanta mentinerea greutatii obtinute, inainte de a incepe un nou program de slabire.

20 Like

Acest articol a fost vizualizat de 326 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.