16 alimente pe care poti sa le eviti daca ai sindromul colonului iritabil

iul. 09, 2018 | 0 comments | Alimente, ameliorare, colon iritabil, fodmap, fructe, legume, nutritionist, sindrom

Sindromul intestinului/colonului iritabil (SCI) este o afecțiune în care o persoană prezintă simptome precum diareea, constipația sau ambele, precum si balonare, dureri abdominale, disconfort abdominal, zgomote intestinale, flatulenta. Nu se cunoaste exact are este cauza afecțiunii, insa medicii consideră că SCI este o tulburare care afectează modul în care interacționează creierul și intestinul.

În plus, atunci când o persoană are SCI, poate observa că anumite alimente par să declanșeze sau să agraveze starea lor de sănătate.

Mulți medici recomandă ceea ce se numește o dietă FODMAP pentru a evita declanșarea simptomelor SCI. FODMAP este un acronim folosit de medici și care înseamnă fermentabile-oligo-dizaharide-monozaharide-si-polioli.

Dacă o persoană are SCI, aceasta ar putea să discute cu medicul sau să ceară sfaturile unui nutritionist pentru a determina dacă o dietă tip FODMAP ar putea să îi aducă beneficii și să-și îmbunătățească simptomele. Mai jos sunt enumerate 16 alimente care pot fi evitate atunci când urmați o dietă low-FODMAP: mere, îndulcitorii artificiali (cum ar fi sorbitolul, maltitolul sau xilitolul), iahnia de fasole, brocoli, varza, băuturile carbogazoase (toate!), conopida, nautul, salata de varza, lactoza in produse lactate (cum ar fi lapte, inghetata, smantana si branza de vaci), lintea, perele, varza acra, boabele de soia, pepenele verde (Citrullus lanatus), pizza și alimente prăjite.

Aceste alimente sunt recunoscute de către pacienți ca fiind adesea implicate în dispepsie – care reprezintă un simptom! Nu e o boală! E durerea cu localizare în „capul pieptului”, alături de care vine „la pachet” cu alte manifestări clinice, precum balonarea, disconfortul, greața și eructațiile (râgâitul).

În plus, tot pacienții cu SCI observa că anumite alimente le accentuează perioadele de constipație – printre care pâinea și cerealele de mic dejun făcute din boabe rafinate (nu întregi), alimentele prelucrate, cum ar fi chips-urile și fursecurile, cafeaua, băuturile carbogazoase și alcoolul, precum și o dietă bogată în proteine, dar și produsele lactate (în special brânza).

La polul opus, se află anumite alimente care provoacă probleme digestive de tipul diareei, cum ar fi prea multe fibre (în special cele de tip insolubile, pe care le găsiți în coaja fructelor și legumelor), alimentele și băuturile cu ciocolată, alcoolul, cofeina, fructoza sau sorbitolul, bauturile carbogazoase, mâncărurile grele, alimentele crude și grase, produsele lactate (în special la persoanele care nu pot digera lactoza, zahărul din lapte, așa numita intoleranță la lactoză), alimentele cu grâu (pentru persoanele alergice sau care au o reacție adversă la gluten).

Concluzii

Având sindromul colonului iritabil nu înseamnă că o persoană nu poate mânca legume sau fructe.

Cu toate acestea, ei pot găti alimente bogate în FODMAP și pot încerca să procure acele alimente care le oferă o stare de bine și nu le agravează condiție – „nici măcar de poftă”. Exemple de unele schimbări de comportament în stilul alimentar pe care le puteți face atunci când o persoană are SCI poate include:

  • Alegeți fructele cu conținut scăzut de FODMAP, inclusiv bananele, afinele, pepenele, strugurii, portocalele, kiwi-ul și căpșunile.
  • Mâncați legume, mai ales morcovi, vinete, fasole verde, spanac și cartofi dulci.
  • Creșteți aportul de calciu prin consumul de iaurt în loc de alte alimente care conțin lactoză. Bacteriile naturale găsite în iaurt pot ajuta la descompunerea cauzelor disconfortului SCI pentru unii oameni.
  • Înlocuiți untul în rețetele dvs cu uleiul de măsline. De obicei se pot înlocui aproximativ trei sferturi din unt într-o rețetă cu uleiul de măsline. De exemplu, dacă o rețetă solicită 4 linguri de unt, puteti folosi 3 linguri de ulei de măsline și o lingură de unt.
  • Înlocuiți laptele de vacă cu opțiunile fără lactoză, cum ar fi orezul, soia, migdalele sau laptele de ovăz.
  • Limitați sau evitați îndulcitorii artificiali, cum ar fi sorbitolul, maltitolul și siropul de porumb cu conținut ridicat de fructoză, deoarece acestea pot altera microbiomul intestinal și pot agrava simptomele SCI. Înlocuiți-le cu siropul de arțar sau stevia, care este considerat FODMAP slab.
  • Pentru a ameliora balonarea și gazele, încercați să evitați alimentele care genereaza gaze, cum ar fi fasole, varză de Bruxelles, germeni de grâu, stafide și țelină.

Experiența unei persoane cu SCI într-un restaurant e destul de dificilă. De aceea, câteva recomandări există și pentru această arie a vieții de socializare de la acest nivel. Astfel:

  • comandați un meniu fără lactoză sau fără gluten: Produsele cu conținut ridicatde gluten pot fi un declanșator pentru unele persoane cu SCI. Privind un meniu fără gluten, o persoană este mai probabil să găsească alimente pe care le poate mânca în siguranță.
  • întrebarea despre „baza” supei înseamnă dacă a fost adăugată cremă care conține lactoză. Comandarea supei pe bază de bulion poate ajuta la reducerea disconfortului abdominal întâlnit în cazul persoanelor diagonicate cu SCI.
  • Întrebați ce a fost folosit pentru a pregăti legumele, verificați ingredientele dintr-un amestec de legume și evitați să mâncați legumele pe care le (Re)cunonoașteți că vă agravează starea de sănătate.
  • Întrebați dacă există ingrediente adăugate – acest lucru se întâmplă cu hamburgerii, care pot include ingrediente dificil de tolerat de intestin, cum ar fi pesmetul sau ceapa, ambele putând agrava simptomele SCI.
  • Comandați alimentele la grătar în loc de alimentele prăjite, pentru că acestea conțin o cantitate redusă de grăsimi, care pot reduce disconfortul intestinal.
  • Unii oameni pot alege să aducă de acasă salate într-un mic container de călătorie, pentru a evita eventualele sosuri sau dressinguri pentru salată.

Sursa: https://www.medicalnewstoday.com/articles/320876.php


Acest articol a fost vizualizat de ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.