Alcoolii zaharici – ce sunt, surse, beneficii și riscuri

Apr 11, 2018 | 0 comments | Obezitate, alcooli zaharici, alimentatie, nutritionist, poliol, supraponderal, zahar

Alcoolii zaharici sunt utilizați ca substituienți ai zahărului în anumite alimente, în special cele care sunt etichetate „fără zahăr” sau „fără adaos de zahăr” (așa zise „light”).

În afară de adăugarea gustului de dulce, alcoolii zaharici pot influența mărimea, textura, dar și rumenirea și conținutul de umiditate ale alimentelor în care sunt utilizați. Aceste substanțe sunt, de asemenea, cunoscute în lumea biochimică sub denumirea de „polioli”.

O varietate de tipuri de alcool zaharic există în natură. Alcoolii zaharici pot fi, de asemenea, fabricați pentru utilizarea lor în produsele alimentare (bomboane, produse de patiserie, inghetata si alte produse alimentare) și farmaceutice (apa de gura, bomboane mentolate, sirop si pastile de tuse, pastă de dinți). De asemenea, alcoolii zaharici pot fi regăsiți și în băuturile îndulcite pentru sportivi – contrar aparențelor (după denumire!) există mulți specialiști în nutriția sportivă1 care demonstrează că după un efort fizic sau înaintea lui NU este indicat să se consume vreun produs care să conțină polioli. Ca tipuri de alcooli zaharici există sorbitol, manitol, maltitol, amidonul hidrolizat hidrogenat, xylitol, isomalt, lactitol. Ultimul din urmă e realizat din zer și are un gust de 35% la fel de dulce ca și zahărul obișnuit, în timp ce isomaltul este fabricat din zahăr și are un gust de 55% la fel de dulce. Xylitolul oferă și gustul mentolat, pe lângă senzația la fel de dulce precum cea oferită de zahăr. O deosebire și o controversă o produce eritritolul2, care reprezintă 4-carbon alcool din zahăr ce se absoarbe mai bine de intestinul subțire, dar care nu are efecte asupra persoanelor cu sindromul colon iritabil, spre deosebire de ceilalti alcooli zaharici.

Într-un studiu3 din perioada 2003-2010, publicat în Jurnalul American de Nutriție Clinică, cercetătorii au descoperit că zahărul adaugat a reprezentat aproximativ 14,1% din consumul de calorii consumat de copiii și adulții din Statele Unite ale Americii. De altfel, există asocieri multiple între consumul de zahăr adăugat și anumite condiții de sănătate – obezitate, diabetul zaharat tip 2 și bolile cardiace. Drept consecință, multe persoane caută modalități de a reduce cantitatea de zahăr adăugat pe care o consumă, iar alegerea alimentelor îndulcite cu alcooli zaharici poate ajuta în această alegere. În plus, alcoolii zaharici oferă, de asemenea, mai puține calorii decât zahărul „normal”, astfel încât acestea pot fi benefice pentru persoanele care încearcă să piardă în greutate -prin reducerea aportului de calorii. Printre alte beneficii ale alcoolilor zaharici se află și că nu sunt complet absorbiți și digerați de către organism, astfel încât aceste substanțe au ca rezultat o creștere mai mică a zahărului din sânge. Alimentele îndulcite cu alcooli zaharici pot permite persoanelor cu diabet zaharat să mențină un control mai bun al zahărului din sânge, în timp ce se bucură de unele produse dulci cu moderație. De asemenea, alcoolii zaharici oferă beneficii potențiale pentru sănătatea orală. Este vorba despre apariția cariilor – determinate de zahărul obișnuit, dar pentru care bacteriile care trăiesc în gură nu se hrănesc cu alcooli zaharici, astfel încât aceste substanțe  nu cauzeze premizele formării acestor probleme orale.

 Cum orice monedă are două fețe, și aici, alcoolii de zahăr pot prezenta câtevaaspecte negative, printre care:·       

>> Diareea4·         

>> Accentuarea și propagarea simptomelor sindromului colonului iritabil5 (balonare, constipație, eructații, crampe abdominale) 

Statistica6 arată că 1 din 3 copii europeni este obez sau supraponderal. În ceea ce privește datele pentru adulți, excesul de greutate afectează 30-70% dintre aceștia, iar obezitatea își pune amprenta pe 10-30% dintre maturi. Aceste cifre, raportate la populația Europei înseamnă că obezitatea și supraponderea din greutate sunt probleme de sănătate publică.

Cu toate aceste date și informații, fiecare individ este dator să limiteze consecințele grave – asupra inimii, creierului, ochilor, rinichilor, ficatului și picioarelor pe care excesul de grăsime le are.

Sitografie

  1. https://www.mensfitness.com/nutrition/what-to-eat/getting-too-much-salt-your-diet-may-slow-down-your-brain
  2. https://alittlebityummy.com/is-erythritol-low-fodmap/
  3. https://academic.oup.com/ajcn/article/100/3/901/4576539
  4. http://www.merckmanuals.com/professional/gastrointestinal-disorders/symptoms-of-gi-disorders/diarrhea
  5. https://www.livestrong.com/article/502638-sorbitol-and-bloating-from-gas/

http://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases/obesity/data-and-statistics


Acest articol a fost vizualizat de 220 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *