Sindromul Burnout (partea 1)

Mar 27, 2016 | 0 comments | Nutritie, burnout, cronica, epuizare, munca, oboseala, sindrom

clerk-18915_640Mă întâlnesc destul de frecvent cu pacienți sau cunoscuți care se plâng că au o continuă stare de oboseală, atât fizică, cât și psihică și nu știu ce să facă pentru a depăși această situație. Pentru că este o problemă importantă, cu care riscăm să ne confruntăm fiecare dintre noi, și care poate avea consecințe extrem de grave, vă prezint un material, împărțit în trei părți, care sper să aducă explicații și soluții.

Să începem cu o definiție.

Burnout = starea de epuizare fizică și emoțională pentru persoane obosite după o perioadă lungă de muncă dificilă (definiția dată de dicționarul merriam-webster.com)

Ce este Sindromul Burnout și cum poate fi evitat?

Chiar și cele mai bune locuri de muncă pot duce la Burnout – epuizare profesională. Cu cât muncești mai mult și cu cât ești mai motivat să reușești, cu atât mai ușor este să intri într-un cerc vicios care va duce la epuizare profesională, acest Sindrom Burnout.

Procentul de populație ce suferă de acest „burnout” este într-o creștere rapidă – la fel ca în cazul tehnologiei moderne – și linia dintre ”serviciu” și ”acasă” devine tot mai greu de observat.

Cercetări recente efectuate de către American Psychological Association și de către National Opinion Research Center la Universitatea din Chicago relevă următoarele:

  • 48% dintre americani au înregistrat un nivel crescut de stress în ultimii 5 ani;
  • 31% dintre angajații adulți au dificultăți în organizarea timpului pentru responsabilitățile privind viața profesională și cea personală – familia;
  • 53% spun că munca îi obosește peste măsură.

Totodată, un sondaj realizat de Society for Human Resources Management (SHRM) a scos la iveală faptul că ”epuizarea profesională” a fost unul dintre principalele motive de demisie în rândurile populației angajate.

Sindromul Burnout îți poate lua chiar și ce ai mai de preț, chiar dacă iubești ceea ce faci, dacă te pasionează munca. Arianna Huffington, de exemplu, aproape că a avut o astfel de experiență atunci când aproape și-a pierdut un ochi din cauza epuizării profesionale. Muncea atât de mult încât, din cauza oboselii, a leșinat lovindu-se cu fața de birou. Impactul a fost atât de puternic încât și-a fisurat osul în zona obrazului și a avut nevoie de patru copci la ochi.

“Mi-aș dori să dau timpul înapoi și să-mi spun mie însămi că performanțele nu pot asigura o viață liniștită, împlinită. Dimpotrivă, atunci când viețile noastre sunt împlinite, când petrecem timp de calitate pentru reînnoire, pentru înțelepciune, pentru dăruire, atunci apar și performanțele pe care ni le dorim. Dacă aș fi știut toate acestea, nu aș mai fi trăit experiențe neplăcute cauzate de stress inutil și de epuizare dusă la extrem.”   – Arianna Huffington

De cele mai multe ori, Sindromul Burnout rezultă dintr-o neconcordanță între input și output la locul de muncă; te simți epuizat atunci când simți că investești mai mult decât ceea ce primești. Uneori aceasta se întâmplă atunci când un loc de muncă nu este recompensat suficient și nu pentru că nu ai avea grijă de tine.

Înainte de a trata și chiar de a preveni, ai nevoie să știi cum să recunoști semnalele de alarmă astfel încât vei avea suficiente informații pentru a acționa în timp util. Printre semnalele de alarmă transmise de organism se numără: problemele de sănătate, dificultățile la nivel cognitiv, dificultățile în relațiile personale și profesionale, imposibilitatea deconectării de la muncă în momentul în care suntem deja acasă, oboseala, negativismul, insatisfacția ori satisfacția scăzută, pierderea motivației, scăderea performanțelor, lipsa îngrijirii propriei persoane.

Sursa/Despre autor:

Dr. Travis Bradberry este câștigătorul co-autor al best-seller-ui, Inteligența Emoțională 2.0, și co-fondatorul TalentSmart, liderul mondial în furnizarea de teste de inteligență emoțională și training, ajutând peste 75% dintre cele 500 de companii Fortune. Cărțile sale foarte bine vândute au fost traduse în 25 de limbi și sunt disponibile în peste 150 de țări.

Totodată, Dr. Bradberry a scris pentru publicații de prestigiu ca: Newsweek, TIME, BusinessWeek, Fortune, Forbes, Fast Company, Inc., USA Today, The Wall Street Journal, The Washington Post și The Harvard Business Review.


Acest articol a fost vizualizat de 1.303 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *