Luna femeilor performante (2) – de vorba cu Oana Terteleac

Mar 03, 2016 | 0 comments | anduranta, femei, interviu, oana terteleac, performanta

Atunci cand am cunoscut-o pe Oana Terteleac, am fost convins ca face sport dintotdeauna: corp atletic, rezultate foarte bune la concursuri si multa pasiune investita in sport (inclusiv sub forma unei afaceri – propria sala de spinning). Dar, supriza 🙂 O sa aflati citind in continuare care este povestea ei.

oana-5

Am avut placerea sa o testez la Centrul Superfit, unde a venit cu multe emotii si a plecat cu un zambet larg. Cum sa nu zambesti cand afli ca ai procent de grasime 20,4%, un VO2max 50,6 ml/min/kg si un profil al testului exceptional, cu intrare in TZ3 la 14,5 km/h

Oana are 35 de ani si este Windows Business Group Lead in cadrul Microsoft Romania. Este mama unui baiat de 10 ani si jumatate si unul dintre sportivii selectati de Isostar Romania sa-i reprezinte.

test-oana

test oana 2

Când te-ai apucat de sport?  Am inceput sa fac sport in jurul varstei de 30 de ani. Nu am considerat neaparat ca am nevoie pana atunci si eram convinsa ca nu are rost nici macar sa incerc.

In copilarie si in adolescenta ora de sport, asa cum era ea predata, era cosmarul meu. La sala de gimnastica nu resuseam niciodata sa fac ce imi cerea profesorul, ramaneam pe capra atunci cand trebuia sa o sarim pe rand sau cadeam gramada in secunda in care, dand din picioare precum un cal naravas, incercam sa stau in maini. Amuzamentul colegilor si rusinea mea erau maxime. Ma ascundeam undeva in spatele salii si asteptam sa treaca ora. Cand se incalzea afara, ieseam in curtea scolii si faceam sprinturi care ma faceau sa cred ca sufar de apendicita din cauza durerilor abdominale. Eram fara speranta si rezultatele minunate de la scoala erau o consolare suficienta ca sa ma opresc aici cu ideea de sport.

test oana 3Niciodata nu mi s-a explicat de ce e importat sa faci sport pentru sanatate. Am crezut, gresind, evident, ca cei care fac sport o fac pentru ca nu se prea pricep la altceva. Singura activitate care imi facea placere era sa inot in fiecare zi de vara, dar asta era tot.

Facultate, serviciu, familie. Anii care au urmat au fost incredibil de plini, am schimbat trei locuri de munca, s-a nascut baiatul nostru, am schimbat locul in care stateam…

Cred ca lucrurile in viata ni se intampla atunci vine momentul lor, acel declic ce te schimba si te ajuta sa iesi din zona de confort. Am inceput sa alerg, la inceput cate 200m, apoi mers si, in cateva luni, reuseam sa alerg 7 km legati. Alergati insa cu sufletul la gura si cu inima batand napraznic in piept. A urmat primul semimaraton. Am scos putin sub 2h, dar cu ce pret…. A fost atat de greu, cumplit, nu am mai fost in stare sa alerg un an de zile, creierul mi se blocase pe momentul acela de efort maxim pe ultimii km. Imi placuse mult experienta cu alergatul, dar faceam ceva gresit.” Alearga cu inima!” era indemnul pe care il auzeam si pe care il ignoram ca pe un slogan de marketing. Nu am renuntat, sunt un om destul de ambitios. Apoi am vazut la o sala de sport o poveste destul de interesanta care se petrecea pe biciclete stationare. Ne-am luat inima in dinti si am achizitionat una. Apoi un DVD de pe Spinning.com. Si incredibilul s-a intamplat: bicicleta m-a facut un alergator mai bun. Reuseam cu usurinta sa alerg o ora cu 11 km/h si pulsul sa nu mai creasca peste 150 BPM. Un an de zile a insemnat o investitie in schimbare. Astazi pot sa alerg cu viteze mai mari, sa raman in zona aerobica si, mai cu seama, sa pot face sport de anduranta aproape in fiecare zi.

Cum a influențat sarcina evoluția sportivă? (în cazul în care s-au suprapus ca timp) Am fost insarcinata cu mult timp inainte ca idea sportului sa incolteasca in mintea mea, insa am fost extrem de activa in acea perioada, fiind si foarte tanara si, nesimtind nicio greutate in a merge pe jos foarte mult, de a dansa de cate ori aveam ocazia si, pur si simplu, de a ma Bucura de aceasta etapa din viata mea.

Cum te-ai antrenat în timpul și după sarcină? Am inceput sa fac sport la 5 ani dupa nastere, in asa fel incat nu pot povesti despre experiente de sport postpartum, insa antrenez la Spinning® doamne care sunt in trimestrul 2 de sarcina si care lucreaza aerobic, cu inima intre 65% si 75% din MHR, dar si doamne care, la 5-6 luni de la nastere, au revenit in sala de Spinning® pentru a favoriza o recuperare mai rapida a formei fizice anterioare sarcinii.

oana-4

Cât de repede ai revenit după sarcină la sport și ce ai făcut? Intrucat am avut foarte mare grija cu alimentatia (muulte legume, carne si lactate relative slabe, fructe, am evitat alimentele care contin zahar, fainoasele si margarina sub orice forma), nu am acumulat decat 9 kg, pe care le-am trimis la plimbare in primele 2 saptamani. Acelasi principiu de mers foarte mult pe jos mi-a dat un tonus fizic si psihic foarte bun si m-a ajutat sa nu am probleme de recuperare.

Cum reușești să îmbini sportul cu jobul și mai ales cu creșterea copilului? Balet pe sarma, planificare strategica si foarte multa atentie la detalii 🙂 Sportul il fac in fiecare dimineata, dupa ce duc copilul la scoala, uneori seara implicandu-l si pe el, in timpul zilei sunt la serviciu, unde energia obtinuta din sport ma ajuta extraordinar de mult, iar serile, si dupa-amiezele de weekend, in afara cazurilor in care predau Spinning®, sunt dedicate familiei. Sunt foarte pasionata de gatit, marturisesc faptul ca imi e drag sa pregatesc masa pentru familie si gasesc un confort in timpul petrecut in bucatarie. Pentru ce nu am timp: pentru iesit in oras, pentru viata sociala, pentru activitatile tipic feminine care tin de vizita in locatii de infrumusetare. Insa am renuntat fara nicio parere de rau, caci rasplata a fost inzecita, desi de multe ori, prea putin inteleasa 🙂

oana-6

Cum te antrenezi? In fiecare zi a saptamanii, intre 7:30am si 9:00 am este oaza mea de miscare, interval in care fie alerg in Herastrau, fie predau clase de Spinning®. O seara pe saptamana predau Spinning® sau alerg cu baiatul meu distante scurte in ritm mai usor. In weekend am timp sa predau clase duble de Spinning® si sa alerg un long run care poate varia de la 20km la 45 km, pur si simplu, dupa cum simt in acea zi.oana-1

Ce performanțe mai aparte ai avut? La Maratonul International Bucuresti am obtinut cel mai bun timp net al meu, 3h si 33 minute. Perfomanta insa a fost ca pulsul nu a trecut de 155 BPM 🙂

Care este opinia ta legată de posibilitatea de a avea performanțe fizice foarte bune la +30 ani, +1 copil (sau mai mulți), + 1 job/business

Depinde cum definim performantele fizice. Eu sunt un om absolut obisnuit care a inceput sa fac sport la varsta la care altii renunta la a face sport. De aceea ii incurajez pe toti cei care se gandesc ca “de maine sunt la dieta sau de maine ma apuc de sport” sa faca schimbarea de azi. Avand grija de tine, ai grija de cei dragi. Auzim mereu in jur: “nu am timp”. Asa e, insa la ce esti dispus sa renunti pentru a avea timp de sport, timp de calitate pentru tine?

Sportul este o piedică sau un ajutor pentru o mamă? Voi raspunde prin faptul ca una dintre marile mele placeri este sa alerg cu baiatul meu

oana-2

Ce zice soțul? 😀  Dar copilul? (despre viața sportivă, evident)  Au prins microbul, sotul meu este un ciclist extraordinar, iar  baiatul practica inotul de performanta, asa incat visez ca in viata asta vom face o stafeta de Ironman in familie 🙂

Ce planuri de viitor ai, din perspectivă sportiva?  Sa ne intalnim, Serban, alergand maratoane la 100 de ani 🙂

oana-3

Un sfat pentru femeile de aceeași vârstă (legat de mișcare, sănătate, îmbinare cu viață de familie etc) Nu vom fi maine mai tinere sau mai puternice decat azi, insa putem fi maine mai puternice decat ieri. Pentru asta avem nevoie de timp pentru noi insine, de sprijinul celor dragi, de cooptarea lor intr-un stil de viata corect si, mai cu seama, de descoperirea bucuriei de a ne misca.

oana-7

21 Like

Acest articol a fost vizualizat de 3.278 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *