O dieta sanatoasa intarzie imbatranirea creierului

Iul 16, 2015 | 1 comment | Serban Damian, creier, dieta, imbatranire, nutritionist, sanatate, studiu

Un studiu publicat in mai, in revista Neurology, arata ca persoanele care au o dieta bazata pe multe fructe si legume, isi vor mentine memoria si abilitatile de gandire pe o perioada de timp mai indelungata, pe masura ce imbatranesc.

Rezultatele acestui studiu intaresc multimea de dovezi care sustine ca obiceiurile alimentare sanatoase scad riscurile de dementa.

Cercetatorii acestui studiu au descoperit ca din randul a aproape 28.000 de adulti in varsta din 40 de tari, cei care s-au situat in top 20%, in ceea ce priveste „alimentatia sanatoasa”, au fost mai putin predispusi la pierderi de memorie, deficit de atentie si de alte abilitati mentale in urmatorii cinci ani.

fructe-si-legume

Comparativ cu adultii mai in varsta care consuma regulat alimente cum ar fi carnea rosie si dulciurile, riscul de declin mental fata de grupul care manca sanatos a fost cu 25% mai mare. Dintre oamenii cu cea mai sanatoasa dieta, aproximativ 14% au aratat deficiente in gandire, comparativ cu aproximativ 18% in cazul celor cu o dieta mai putin sanatoase.

Studiul insa nu dovedeste ca doar dieta, de una singura, confera acest beneficiu pentru sanatatea creierului, conform spuselor lui Andrew Smyth, cercetator la Universitatea McMaster din Canada.

Insa tot acesta, impreuna cu echipa sa, a venit cu explicatii suplimentare cum ca, in general, persoanele cu obiceiuri alimentare sanatoase sunt si mai educate, mai slabe, fac mai mult sport  si este mai putin probabil sa fumeze sau sa aiba alte obiceiuri nocive.

Inclusiv analizele foarte bune ale persoanelor cu o dieta sanatoasa sunt corelate cu o claritate mentala superioara.

Ce inseamna alimentatia sanatoasa cand vine vorba de mentinerea acuitatii mentale

In acest studiu, echipa lui Smyth a notat dietele persoanelor implicate folosind un index al alimentatiei sanatoase. De exemplu, un scor mare inseamna ca o persoana mananca o multime de fructe, legume si alte alegeri sanatoase si foarte putine optiuni daunatoare, cum ar fi alimentele prajite sau grasimile trans.

Dar nimeni nu stie cu siguranta ce dieta este optima pentru dezvoltarea abilitatilor cognitive si mentinerea sanatatii sistemului nervos, pentru a prescrie un plan de alimentatie concret.

Alti cercetatori din SUA, care studiaza nutritia si riscurile dementei, au descoperit ca  persoanele adulte care urmeaza o “dieta a mintii” au un risc mai scazut de a dezvolta Alzheimer.

Dieta este un hibrid a celebrei diete mediteraneene si dieta DASH – Dietary Approaches to Stop Hypertension (abordari dietetice pentru a opri hipertensiunea). Ambele diete sunt corelate cu un aport major in scaderea riscului de infarct si a bolilor de inima.

“Dieta mintii”(MIND in engleza), pune accentul pe consumul de legume si fructe (in special legumele cu frunze verzi si fructele de padure), cereale integrale, nuci, ulei de masline, fasole, carne de pasare si peste. Pe cealalta parte, descurajeaza consumul de carne rosie, branzeturi, unt, dulciuri si alimente prajite.

La fel ca in studiul precedent, nu s-a demonstrat ca doar adoptarea acestei diete poate preveni aparitia dementei, fara sa fie sustinuta de alte activitati benefice creierului. Pentru asta ar trebui sa se inceapa un nou studiu, pe o perioada indelungata, in care persoanele participante sa fie supuse aleatoriu acestei diete, acest tip de studiu fiind si foarte scump si complex.

De ce ar ajuta alegerile alimentare sanatoase mentinerea unei memorii optime pe masura ce imbatranesti? O posibilitate este faptul ca substantele anti-inflamatorii care se regasesc in alimente precum fructele, legumele si pestele contribuie la pastrarea sanatatii creierului.

In plus, ceea ce este bun pentru inima este adesea bun si pentru creier. Prin scaderea tensiunii arteriale si imbunatatirea circulatiei scad si riscurile de accidente vasculare. Avand in vedere beneficiile deja dovedite ale dietelor DASH si meditareneene pentru sistemul cardiovascular, rezulta ca sunt o alegere inteleapta si pentru mentinerea sanatatii creierului.

Mai multi cercetatori din domeniu s-au pus de acord ca ceea ce face bine pentru bolile de inima si infarct, pot aduce un beneficiu notabil si intarzierii declinului cognitiv.

Desi este din ce in ce mai greu pentru oameni sa isi schimbe obiceiurile alimentare inradacinate, mai ales intr-o era a mancarii procesate, de tip fast-food sau provenind din tonomate, daca iti doresti cu adevarat sa mentii sanatatea creierului tau si sa gandesti lucid pana la o varsta foarte inaintata, merita sa inlocuiesti aceste alimente cu cat mai multe fructe, legume, nuci si peste.


Acest articol a fost vizualizat de 1.666 ori.

Related Posts

Comments (1)

  1. Georgiana Ionita
    iulie 17, 2015

    Ma gandeam la acest lucru, eram aproape convinsa ca este adevarat, iar acum mi s-a confirmat!

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *