Legumele şi fructele prelungesc viaţa – studiu

Sep 11, 2014 | 0 comments | Nutritie, fructe, legume, nutritionist, prelungire, studiu, viata

V-aţi întrebat vreodată dacă legumele şi fructele ne fac să trăim mai mult? Sau în ce cantităţi ar trebui să consumăm aceste produse pentru a obţine rezultatul dorit? Ei bine, în încercarea de a răspunde la aceste întrebări, o cercetare „gigant” a celor de la British Medical Journal a analizat datele de la 16 studii realizate pe 800 000 de persoane.

Rezultatul: pentru fiecare masă în plus la care au fost mâncate fructe şi legume (până la 5 porţii pe zi), riscul de a muri din diverse cauze pe perioada desfăşurării studiului a scăzut cu 5%. În plus, riscul de a muri din boli ale inimii a scăzut cu 4 procente.

 fructe si legume

Cercetătorii au remarcat totuşi existenţa unui prag marcat de numărul „5”. După consumarea celor cinci porţii pe zi, datele arată că nu a mai existat nici o reducere a riscului mortalităţii. Desigur, această observaţie este legată strict de prelungirea vieţii, iar motivele pentru a mânca multe fructe şi legume rămân în picioare – inclusiv faptul că mâncând mai multe legume şi fructe înseamnă că nu mai apelăm la alte mâncăruri care pot avea un efect nociv asupra nivelului colesterolului, presiunii sangvine, taliei s.a.m.d.

Motivul principal pentru care se ajunge la prelungirea vieţii: antioxidanţii din fructe şi legume – cred aceiaşi cercetători, deoarece s-a demonstrat că aceste substanţe previn oxidarea colesterolului şi a altor lipide din artere. De asemenea, fructele şi legumele produc în cantităţi mari magneziu şi potasiu, cele două minerale recunoscute pentru faptul că ajută la reducerea presiunii arteriale.

Ce înseamnă o porţie?

Spunem că pentru a fi sănătos trebuie să mănânci în fiecare zi 5 porţii de fructe, legume sau suc de fructe. Însă o precizare importantă se cere a fi făcută aici: indicaţia de a consuma 5 porţii pe zi reprezintă doar un minim necesar, căci optimul este de fapt de 3-5 porţii de legume pe zi, respectiv 2-4 porţii de fructe pe zi. Majoritatea ţărilor se învârt în jurul acestor valori.

De asemenea, pot apărea anumite dileme atunci când ne punem întrebarea: ce înseamnă o porţie? Pe scurt, o porţie este echivalentul a aproximativ 80 de grame de fruct sau legume. În detaliu despre ce înseamnă o porţie am scris aici.

Ştiu românii că trebuie să mănânce 5 porţii de legume şi fructe?

În ultimii trei ani, am promovat în ţara noastră Campania „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe” – un program educativ de nutriţie unic la nivel naţional care subliniază rolul fructelor şi legumelor în dieta zilnică.

Apariţia acestui program a fost determinată de situaţia îngrijorătoare a României, unde educaţia nutriţională este aproape inexistentă. La momentul demarării programului (2012), cercetările arătau că 89,6% dintre mame erau conştiente de faptul că legumele şi fructele trebuie consumate de cel puţin trei ori pe zi, iar 58,8% dintre mame confirmau că porţiile alcătuite din legume şi fructe sunt o sursă de sănătate.

La aceasta se adăuga o mare problemă a mamelor: de ce copiii preferă diferite gustări în loc de fructe şi legume? În realitate, copiii nu resping în mod automat legumele şi fructele, ci este o chestiune de educare a gustului şi de aplicare a unor principii de alimentaţie sănătoasă în familie şi în mediul în care trăiesc copiii (grădiniţă, şcoală, alte comunităţi). Mai multe despre acest subiect am scris aici.

După trei ani de campanie, rezultatele sunt îmbucurătoare. Din cel mai recent studiu (noiembrie 2013), în care au fost implicate mame de 25-45 de ani care au copii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 10 ani, reiese că mamele din România au devenit mai conştiente de consumul zilnic de 5 porţii de fructe şi legume recomandat, dintre care una poate fi înlocuită cu suc. Citeşte mai multe despre rezultatele campaniei „5 porţii de legume, fructe sau suc de fructe”.

12 Like

Acest articol a fost vizualizat de 1.744 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *