Menținerea greutății după ce ai slăbit

Mar 02, 2014 | 0 comments | Serban Damian, Slabire, greutate, mentinere, nutritionist

Peste tot se vorbește despre scădere în greutate – sute de siteuri, cărți, păreri, rețete, diete… Nu e de mirare ținând cont că tot mai mulți oameni au probleme cu greutatea. Nici nu mai este nevoie să citești statistici, ci e suficient să te uiți în jurul tău.

nutritionist-mentinere-greutate

Mult mai puțin se vorbește despre Menținere. N-am scris din greșeală cu literă mare, ci special pentru a puncta de la început importanța acestui adevărat “Sfânt Graal”, pe care cei mai mulți supraponderali îl caută, dar în cele mai multe cazuri nu reușesc să îl găsească. Realitatea este că cele mai multe “diete” sunt sortite eșecului. Rata re-îngrășării după cele mai multe diete este zdrobitoare. Unele studii afirmă că peste 90% dintre persoanele care au scăzut în greutate, după 2-3 ani acumulează o parte din kilogramele date jos. Știu că sună foarte descurajant, dar important este că există o șansă să te numeri printre cei 10% care reușesc să mențină greutatea la un nivel normal. Despre asta o să vorbesc acum, pentru că de cele mai multe ori pacienții mă întreabă la prima consultație… “și după o ce să slăbesc, cum o să fac să mă mențin?”. Le dau un răspuns destul de vag, de genul “să ajungem acolo și discutăm la momentul potrivit”. Nu o fac pentru că vreau să par misterios sau din cine știe ce alte motive, ci pentru că pur și simplu nu există o “dietă” anume pentru perioada de menținere, așa cum își imaginează cei mai mulți oameni, ci e vorba de tot ceea ce faci, înveți, aplici, înțelegi și deprinzi din momentul în care te-ai angajat într-un proces corect de scădere în greutate.

Schimbarea stilului de viață – cuvinte magice, intens folosite, care pot să însemne o mulțime de lucruri, care spuse doar așa… nu prea înseamnă mare lucru, dar care dacă se întâmplă… ei bine, ai găsit Sfântul Graal!

Deci, ce faci ca să te menții după ce ai slăbit?

În primul rând, nu începi cu o dietă. Dacă vrei să îți asiguri eșecul menținerii greutății după slăbire, atunci aruncă-te cu capul înainte într-o “dietă”. Prin “dietă” înțeleg adoptarea unui set de reguli stricte, pentru o perioadă delimitată în timp, reguli care presupun devierea într-o măsură mai mare sau mai mică de la ceea ce înseamnă alimentație echilibrată. Exemple clasice: mănânci disociat, mănânci preponderent alimente bogate în proteine, mănânci preponderent grăsime și proteine, mănânci doar fructe, mănânci doar anumite alimente care se potrivesc grupei tale de sânge… Dacă aș spune că aceste “diete” nu funcționează, probabil că aș primi un puhoi de mesaje de la oameni care mi-ar povesti cât au slăbit cu dieta x sau y, însă întrebarea este: ai reușit să menții acea greutate o perioadă lungă de timp (mai mult de 2 ani), fără eforturi deosebite, fără frustrări și fără a te simți că ești permanent “la dietă”? Știu deja răspunsul.

Majoritatea zdrobitoare a “dietelor” este sortită eșecului. Cel mai probabil o să slăbești, și la fel de probabil, într-un timp de câteva săptămâni sau luni te vei îngrășa la loc, sau poate chiar mai mult. Probabilitatea cea mai mare o au dietele care se depărtează cel mai rău de modelul de alimentație echilibrată, pe care ar trebui să îl adopte oricine dorește să scadă în greutate și să se mențină.

Încă de la început vreau să vă spun că ceea ce funcționează pe termen lung sunt micile schimbări ale stilului de viață, cu sau fără legătură directă cu alimentația, dar care în final au un impact asupra greutății și sănătății în general. Toate aceste mici (sau mai puțin mici) schimbări trebuie privite ca fiind piesele unui puzzle, care atunci când sunt puse împreună conturează stilul de viață corect. Nu e absolut necesar să avem toate piesele, e chiar greu de crezut că există cineva pe lumea asta care face totul așa cum ar trebui. Important este să avem mai multe piese decât spații goale, încât privit de sus puzzle-ul nostru să arate cât de cât ok.

Mergând pe exemplul unui puzzle, aș spune că spre deosebire de micile piese care alcătuiesc stilul de viață optim, ceea ce ne propun “dietele” sunt niște piese mari și grosolane de puzzle, de genul “renunță la grăsimi” sau “renunță la carbohidrați” sau “nu combina x cu y” etc. În momentul când renunți la o astfel de piesă, puzzle-ul nu mai are niciun sens.

Dar dacă acestea sunt piesele mari, care sunt cele mici? Se pot da multe exemple: să reduci porțiile, să mănânci din vase mai mici, să introduci în alimentație mai multe legume, să renunți la sucuri îndulcite, să reduci zahărul și toate formele sub care se ascunde în alimente, să citești etichetele, să nu mai prăjești etc etc. Multe dintre ele le știi deja, dar nu le aplici. Corect?

Gata cu atâta puzzle.

Iată câteva idei care te vor ajuta să îți menții greutatea obținută, după o perioadă de scădere în greutate:

> Găsește-ți echilibrul. Oricum ar fi, rapidă sau lentă, scăderea în greutate presupune o tranziție de la un set de obiceiuri la altul. Am constatat că în cele mai multe cazuri oamenii își propun schimbări majore. Nu e neapărat ceva greșit, atâta timp cât schimbările sunt corecte (de exemplu, de mâine nu mai mănânc junk food și mă apuc de sport). Pentru alții funcționează schimbările mai lente, de mai mică amploare (de genul, o să mai răresc situațiile în care iau cina la fast food). Ideea este că schimbările majore pot să ne bulverseze uneori, chiar dacă ne fac bine. Pentru unii ar putea fi prea mult (de exemplu: modificări mari în alimentație + renunțat la fumat +ieșirea dintr-o relație toxică + adoptarea unui program de antrenament). E important să găsești modalitatea proprie prin care să ajungi la un echilibru, astfel încât toate aceste schimbări să nu te copleșească și așa cum se spune pe la noi, să cazi din lac în puț. Am cunoscut oameni pentru care modalitatea “heirupistă” de a face schimbări majore în viață a fost prea mult și curând au clacat. Și ghici ce au făcut? Au revenit la vechile obiceiuri proaste, greutatea a crescut sau a rămas tot la valori mari…

> Cântărește-te cu regularitate. Studiile au arătat că cei care se cântăresc frecvent au mai multe șanse să-și mențină greutatea. Eu cred că un ritm optim ar fi o cântărire pe săptămână. Nu e cazul să cazi în extrema cealaltă și să te cântărești obsesiv. Reține că nu e nimic de îngrijorat dacă greutatea ta variază de la o zi la alta. Trebuie însă să te îngrijorezi atunci când observi că variază de la o săptămână la alta cu mai mult de 1,5-2 kg.

> Planifică-ți mesele. Planificarea este un element de bază indiferent de domeniu, atunci când urmărești să obții un rezultat. În cazul celor care au slăbit, obiectivul este menținerea greutății. Dacă nu ai controlul asupra aportului de alimente, șansele de a te menține se reduc. Control înseamnă să nu te trezești că vine ora mesei și tu nu știi sau nu ai ce să mănânci.

> Fă o listă înainte de a merge la cumpărături. Într-un fel asta ține tot de planificare. Este un gest de bunsimț, însă mulți nu îl iau în seamă. Dacă știi exact ce trebuie să cumperi, ai șanse mai mici să te lași pradă tentațiilor și în plus vei petrece mai puțin timp la cumpărături.

> Încearcă să ai același număr de mese în fiecare zi. Deși eu sunt de părere că cinci mese reprezintă alegerea cea mai bună, dacă pentru tine funcționează să ai trei mese (dar nu 2 sau 1), e ok și așa – important este să te ții de ele. Dacă sari peste o masă vei afecta ciclul foame – hrană – sațietate și s-ar putea să mănânci mai mult la următoarea masă. Sigur, dacă se întâmplă rareori să nu poți lua o masă, nu e o tragedie.

> Adaugă legume și surse slabe de proteine la fiecare masă principală. Îți vor aduce relativ puține calorii și te vor sătura prin volum. Sunt utile, bineînțeles și în perioada de scădere în greutate.

> Nu te limita, dar nu exagera. Vorbesc, bineînțeles despre alimentele care au o densitate calorică mare. Dacă îți este poftă să mănânci o prăjitură cu cremă, nu te abține, dar mulțumește-te cu o cantitate redusă.

> Amintește-ți permanent de ce trebuie să ai grijă. Din când în când uită-te peste pozele mai vechi, adu-ți aminte cât de greu te mișcai și ce riscuri pentru sănătate aveai.

> Fii mândru de realizarea ta. Cei din jur îți vor face complimente. Acceptă-le cu zâmbetul pe buze. Pentru mulți vei fi un model. Dacă te vei îngrășa la loc, vei dezamăgi mai mult decât o singură persoană, adică tu. E un motiv bun să rămâi în formă.

Sper că aceste idei îți vor fi de folos ca să înțelegi ce atitudine ar trebui să ai după ce ai scăzut în greutate. Mulți pacienți se așteaptă nu doar la o “dietă” pentru slăbit, ci și la una pentru menținere. Dacă gândești în termeni de dietă, o să suferi o dezamăgire. Dacă însă înțelegi că e vorba despre modificarea unor obiceiuri, atunci șansele sunt de partea ta.

In final va las cu un video despre acest subiect:

21 Like

Acest articol a fost vizualizat de 12.444 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *