Relatia dintre consumul de paine alba si aparitia diabetului zaharat

Iun 26, 2013 | 3 comments | cabrohidrati, diabet zaharat, nutritionist, paine alba

Painea este un aliment popular in aproape toate societatile lumii cu exceptia Asiei care prefera orezul.  Painea alba este produsa din faina care contine numai miezul unei graunte (endospermul). Painea neagra se face cu endosperm si 10% tarate. Painea integrala contine toate componentele bobului de grau. Dar cand vine vorba de diabet zaharat care este mai indicata?

Cercetarile anterioare sugerează că cerealele rafinate şi produsele alimentare cu un index glicemic ridicat (IG) – cel ce masoara cât de repede un produs alimentar este de natură să ridice nivelul de zahăr din sânge – pot creşte riscul de diabet zaharat, în timp ce fructele, legumele şi produsele alimentare cu un continut ridicat de fibre pot reduce riscul si chiar combate diabetul zaharat.

În acest studiu, cercetătorii australieni au examinat obiceiuri alimentare a 36.787 de bărbaţi şi femei (vârsta intre 40 şi 69), care nu au diabet si nici nu prezinta un risc ereditar la aceasta boala. Informatiile dietetice au fost colectate cu ajutorul unui chestionar de obiceiuri alimentare, cu o atenţie deosebită acordată indicelui glicemic (IG) şi sarcinii glicemice (cantitatea de glucide pe care o contine 100g de aliment). Un chestionar de follow-up a fost intocmit  patru ani mai târziu pentru a stabili dacă oricare dintre pacienţi au fost diagnosticaţi cu diabet zaharat in acest timp; confirmare de diabet zaharat a fost mai târziu obţinut de la medicii licentiati in domeniu.

Rezultatele au arătat că consumarea cantitatiilor mari de amidon, a produselor alimentare de cereale, paine, pâine albă, şi „alte cereale” (inclusiv dulciuri cu aromă de cereale) au fost asociate cu un mai mare index glicemic decat în cazul consumului axat pe fructe şi legume, care a fost asociat cu un IG considerabil mai mic. Consumul de paine, în special de pâine albă, a avut un rezultat pozitiv in asocierea cu diabetul zaharat. Pacienţii care consumă cea mai mare cantitate de pâine albă au avut cu 37% mai multe şanse de a fi diagnosticati cu diabet decât cele cu aport de pâine redus. Consumul de carbohidrati complecsi si magneziu a avut o asociere inversă cu riscul de a dezvolta diabet zaharat; fibrele nu a avut nici o influenţă asupra riscului de diabet zaharat.

„Datele noastre sugerează că o dietă cu conţinut ridicat de glucide şi un IG mic poate reduce riscul de diabet zaharat de tip 2”, au concluzionat autorii. Ei adaugă că pâinea albă „a fost cel mai puternic factor alimentar legat de aparitia diabetului zaharat şi a fost, de asemenea, printre primele alimente asociate cu IG ridicat.” Autorii sugerează că „o simplă schimbare” de la pâine albă la paini cu un mai mic index glicemic ar putea reduce riscul de diabet, şi că „schimbarea tipului de pâine poate fi mai acceptabilă decat o dietă bazata pe un întreg nou model de a mănâncă.”

Exista o multime de motive pentru care consumul de produse din cereale rafinate (precum painea alba) nu este indicat. Dovezile leaga deja aceste alimente de bolii precum obezitatea si diabetul. Alte alimente cu nivel relativ ridicat de IG, care trebuie evitate, includ painea din faina integrala (IG-ul ei este de fapt mai ridicat decat cel al painii albe, dar contine fibrele foarte necesare organismului pentru a combate obezitatea), cartofii si orezul alb. Alimentele cu nivel mai redus de zahar care ar trebui sa fie baza unei diete includ peste, legume verzi , fasole, linte si nuci.


Acest articol a fost vizualizat de 6.417 ori.

Related Posts

Comments (3)

  1. Ioana
    iunie 26, 2013

    Foarte interesant si util articolul! Stiam despre cateva dintre efectele nocive, dar am aflat si lucruri noi. Eu nu mai consum de ceva timp paine alba, ci numai de secara sau intergrala, doar 1,2 feliute dimineata, si pot spune ca ma simt foarte bine si am dat si jos cateva kilograme bune. O seara frumoasa va doresc!

  2. Stan Coteanu
    august 03, 2014

    Eu am de 2 ani diabet tip 2 si mananc mai multa paine decat a zis doctorul (dar mai putina decat inainte) si nu stiu care sortiment de paine e mai indicat, alba, neagra, integrala… Am scazut destul de mult in greutate. Ce mainvatati sa fac?

  3. Serban Damian
    august 03, 2014

    Va recomand sa mancati paine din faina integrala sau cu continut crescut de fibre. Multa sanatate!

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *