Creier sanatos, doar cu miscare

Oct 26, 2012 | 0 comments | creier, miscare, sport, varstnici

Prin natura profesiei  mele, dar si datorita pasiunii mele pentru alergare si sport in general, am sansa sa intalnesc tot felul de oameni. De la tineri la batrani, de la sedentari la sportivi de performanta. In cabinet imi intra nu de putine ori oameni care par sa aiba cu 20 de ani mai mult decat mine, dar aflu cu surprindere ca sunt mai tineri, iar printre alergatori si alti sportivi intalnesc oameni care nu isi arata varsta si au performante fizice pe care le invidiaza si cei de 20-30 de ani.

E simplu de inteles unde vreau sa ajung – activitatea fizica este cea care face diferenta.

Si nu e vorba aici doar de aspect fizic. Stim toti cate beneficii aduce activitatea fizica pentru mentinerea starii de sanatate. Vreau sa va vorbesc  in acest articol despre un studiu publicat in revista americana Neurology, care arata ce influenta extraordinara are miscarea asupra creierului. Pana acum am tot citit despre studii care arata ca iti mentii creierul tanar daca joci sah sau rezolvi Sudoku – nu zic, probabil ca este adevarat, insa daca te rezumi doar la a rezolva cuvinte incrucisate si a deveni o leguma, creierul tau va intra la apa intr-un ritm accelerat – si nu e doar o figura de stil, ci o constatare obiectivata prin investigatii imagistice.

In acest studiu, cercetatorii au descoperit ca persoanele de peste 70 de ani care au facut in mod regulat exercitii fizice, au inregistrat o scadere mai redusa a masei creierului pe o perioadă de trei ani, in comparatie cu cei care nu au facut exercitii fizice.

Reducerea masei creierului este urmata de aparitia unor probleme cu memoria și gândirea, iar cercetatorii spun ca descoperirile lor sugereaza ca exercitiul fizic poate fi o cale pentru menținerea unui creier sănătos, atât în ​​ceea ce privește dimensiunea, cat și mentinerea functiilor cognitive.

Cercetatorii au examinat, de asemenea, materia alba cerebrala – acea retea neuronala care transmite mesaje de la o zona la alta a creierului. Ei au descoperit ca persoanele de peste 70 ani, active din punct de vedere fizic au avut mai putine zone „afectate” (vizibile ca zone anormale de pe scanare) în materia alba, fata de cei sedentari. In plus, s-a constatat ca cei activi fizic au pastreaza mai multa materie cenusie.

Echipa de Edinburgh a folosit scanări RMN pentru a măsura volumul de tesut cerebral și integritatea materiei albe cerebrale la aproape 700 de persoane. Ei au studiat nivelurile de activitate fizică, care au variat de la activitati usoare in gospodarie si pana la activitati intense, inclusiv participarea la competitii sportive.

Stim deja ca activitatea fizica este importanta in reducerea riscului de instalare a unor boli grave ce apar odata cu inaintarea in varsta, precum bolile cardiovasculare si cancerul. Prin acest studiu exista si dovada ca activitatea fizica este o cale eficienta de incetini si declinul mental. Activitate fizica poate insemna orice, de la plimbari si gradinarit, pana la participarea la activitati sportive.

Psihologii si expertii in neuroimagistica de la Universitatea din Edinburgh nu au constatat niciun beneficiu pentru sanatatea creierului la persoanele în vârstă, prin participarea la activități ce ii stimuleaza social sau mental.

Asadar, daca aveti bunici sau parinti de varsta a 3-a, insistati sa lase la o parte telenovelele, rebusul si tricotatul si sa se angreneze in activitati fizice. Stiu, e usor de zis si greu de facut, insa asa cum altii pot sa alerge maraton la 81 ani in 3 ore si 30 minute, cred ca si un varstnic obisnuit poate iesi la o plimbare de 30 de minute in parc, in fiecare zi.

(In poza este Ed Whithlock, de 81 ani, care anul acesta a terminat Toronto Marathon in 3:30:26. Foto: Runner’s World)

15 Like

Acest articol a fost vizualizat de 2.092 ori.

Related Posts

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *