Băuturile de rehidratare cu carbohidraţi şi cafeină îmbunătăţesc performanţele sportive

aug. 28, 2012 | 2 comments | baschet, bauturi, cafeina, carbohidrati, fotbal, handbal, performante, polo, rehidratare, sportive

Despre carbohidraţi şi cafeină se ştie că îmbunătăţesc fiecare în parte anumite aspecte ale peformanţei sportive. Totuşi, se cunosc prea puţine detalii legate de modificările fiziologice şi ale performanţei atunci când aceste substanţe sunt consumate împreună, ca strategie de rehidratare şi refacere a  nivelului de carbohidraţi din organism.

Un studiu realizat pe jucători de fotbal a examinat influenţa adăugării unei doze moderate de cafeină la o soluţie de carbohidraţi, în timpul unui antrenament obişnuit de fotbal. Cinsprezece jucători de fotbal au participat la acest studiu, fiind puşi să alerge intermitent (sprinturi) timp de 90 de minute (în 2 antrenamente). Ei au consumat fie o băutură de rehidratare cu carbohidraţi şi electroliţi (1,8 g/kgcorp carbohidraţi), fie o soluţie similară dar care conţinea şi cafeină (3,7 mg/kgcorp). Băuturile erau consumate cu o oră înainte de antrenament şi la fiecare 15 minute pe durata lor.

Au fost cuantificaţi câţiva parametri: îndemânarea la pasare, sărituria în înălţime, viteza de sprint, frecvenţa cardiacă, concentraţia lactatului din sânge, precum şi impresia subiectivă a participanţilor.

S-a observat că viteza la sprintul pe 15 metri în ultimele 15 minute de antrenament a fost mai rapid la grupul ce a consumat băutură cu cafeină (în medie 2,48 sec), faţă de grupul ce a consumat doar băutură cu carbohidraţi (2,59 sec). Puterea explozivă a picioarelor, măsurată prin săritura verticală a fost mai bună la grupul cu cafeină (53 cm), faţă de celăllat grup (51,7 cm). Frecvenţa cardiacă a fost mai mare la primul grup, iar nivelul de “plăcere” asociat consumului de băutură de rehidratare a fost de asemenea mai mare la grupul cu cafeină. Nu s-au înregistrat diferenţe semnificative în ceea ce priveşte îndemânarea la pasare, percepţia senzaţiei de oboseală, nivelul lactatului sau modificări ale masei corporale.

Acest studiu subliniază că adăugând cafeină la o soluţie de rehidratare cu carbohidraţi şi electroliţi poate îmbunătăţi performanţa sportivă – sprinturile, săritura verticală şi experienţa subiectivă a jucătorilor. Cafeina pare să întârzie diminuarea performanţelor sportive, fenomen ce apare pe măsură ce oboseala se instalează.

Evident, aceste observaţii se aplică nu doar în fotbal, ci în mai toate sporturile de echipă, în care efortul fizic este unul de tip intermitent (efort redus sau mediu, intercalat de sprinturi), deci şi în handbal, volei, polo, hockey etc. Unele dintre soluţiile profesioniste pentru rehidratare conţin şi cafeină, iar dacă nu găsiţi aşa ceva, puteţi să alegeţi preparate speciale, de genul concentratelor de cafeină, aşa cum este PowerShoots de la Isostar sau Activator de la Sponser. În funcţie de toleranţa individuală (care trebuie testată la antrenamente, nu direct în competiţii), aţi putea să luaţi câte o fiolă (sau jumătate) înainte de meci şi la fiecare pauză.


Acest articol a fost vizualizat de 280 ori.

Related Posts

Comments (2)

  1. mona
    august 28, 2012

    Bautura Gatorade are un efect asemanator?Multumesc.

  2. Serban Damian
    august 28, 2012

    Gatorade nu are cafeina, deci intra la categoria bauturilor doar cu carbohidrati si electroliti.

Leave a Comment!

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.