Sunt afisate toate articolele din February, 2009
2009
Feb
18

Americanii sufla si in iaurt

Citeam pe un site de stiri cazul unui american de 15 ani care se afla la un pas de exmatriculare deoarece a fost prins la scoala detinand asupra sa un supliment nutritiv ce continea… creatina.

Scandal mare. Tatal lui a amenintat ca da scoala in judecata etc. etc.

La noi si steroizii anabolizanti sunt intr-o stare de semilegalitate :) A nu se intelege ca sunt de acord cu decizia scolii respective. Din contra. E o poveste de rasul lumii, care arata ce inseamna sa fi neinformat si sa iei decizi “eroice”, care nu pot sa te faca decat ridicol.

Cititi aici mai multe despre creatina, o substanta cat se poate de legala.

2009
Feb
13

“Nebunia” alergarii

Lumea maratonistilor e ciudata, atunci cand e privita din afara. Dar stai sa vezi cum e cand ajungi inauntru :) Numai ca daca vei ajunge vreodata sa faci parte din aceasta lume, inseamna ca ti-ai asumat deja o multime dintre “nebuniile” ce ne caracterizeaza. Ba mai mult, vei constata ca nu pot trai fara ele – antrenamente, concursuri, literatura de specialitate, “vaste” cunostinte despre tehnici de alergare, nutritie sportiva, echipament, felul cum se schimba relatiile cu cei din jur, dar si mai important – felul cum se schimba relatia ta cu tine… in fine, o multime de aspecte pe care nici nu le banuiai inainte sa devii alergator.

Am avut ocazia sa gust din toate aceste placeri ale alergatului si cred ca in ultimii 2 ani am trait atat de multe experiente, cat nu traiesc altii in 10.

Recent am citit o carte care trateaza cu umor si (auto)ironie ciudateniile ce au legatura cu alergarea (si maratonul). Cartea se numeste “I Run, Therefore I Am – NUTS!”. E un joc de cuvinte ce porneste de la “cuget, deci exist” (/sunt). “Alerg, deci sunt – NEBUN!”. Nu stiu cat de amuzanta ar fi pentru cineva care nu alearga, insa pentru unul ca mine a fost extrem de amuzanta, pentru ca m-am recunoscut in multe dintre capitole.

Pacat doar ca nu inteleg 100% engleza, ca sa prind toate poantele subtile.

Bob Schwartz, autorul cartii, a fost si el maratonist (unul “de pluton”, asa cum sunt si eu) si a scris o multime de articole pentru reviste celebre, cum ar fi Runner’s World (asta e cea mai tare revista despre alergare din lume si e scoasa de acelasi trust american care detine si Men’s Health).

2009
Feb
10

Pectina din fructe si legume in lupta cu cancerul

Primul sfat pe care o sa ti-l dea oricine – medic, nutritionist, mama, tata, bunica, vecinul de bloc – mananca fructe si legume!

Paradoxal, desi e un lucru atat de cunoscut, consumul de fructe si legume este mult prea scazut fata de necesitatile nutritionale ale omului sanatos.

O sa va dau un argument in plus pentru a manca mai multe fructe si legume. A fost dovedita legatura intre pectina ce se gaseste in fructe si legume si protectia impotriva dezvoltarii unor forme de cancer. Pectina este una dintre acele “fibre” naturale despre care ati tot auzit. Ea se gaseste in special in coaja fructelor si are capacitatea de a favoriza digestia si absorbtia unor vitamine si minerale, precum si sa duca la scaderea colesteroluluipectina. Pectina detoxifiaza  organismul prin eliminarea unor metale (cupru, plumb etc.), si astfel creste rezistenta organismului.

Recent s-a constatat ca ea are capacitatea sa se lege de o molecula numita galectina-3 (Gal3) care are un rol in mecanismul cancerului. Odata realizata aceasta legatura se constata incetinirea ritmului de dezvoltare a cancerului sau chiar blocarea acestui proces.

In plus, s-a descoperit ca in anumite conditii, pectina din gemuri de fructe elibereaza un fragment molecular care inhiba capacitatea numitor proteine de a stimula dezvoltarea cancerelor.

Daca ar fi sa alegeti intre fructe proaspete si gemuri (sau dulceata) mergeti pe prima varianta, datorita continutului crescut de zahar pe care il au cele din urma.

In industria alimentara se folosesc pectine rafinate pentru crearea de dulceturi, spume, bomboane, jeleuri  etc. (E440 i si E-ul 440 ii). Acestea, in combinatie cu alte substante din dulciuri dauneaza sanatatii, din cauza combinatiei nenaturale cu cantitati mari de zaharoza, amestecuri de glucoza si fructoza sau cu alte E-uri.

10 Like
2009
Feb
10

20 km in Herastrau

Author admin    Category Antrenamente     Tags

Si am alergat – vezi poze aici

2009
Feb
9

Am alergat in Herastrau

Asa cum promisesem, duminica am adunat gasca mare si am alergat in Herastrau. Vremea a fost destul de ok pentru alergare, iar parcul era liber. Ne-am intalnit cu multi alti alergatori si le-am dat fluturasi despre clubul nostru.

Pentru mine a fost un antrenament foarte bun – am alergat 20 km tinandu-ma destul de aproape de ritmul pe care ar trebui sa il am la Paris ca sa ma apropii de 3:30. E nevoie de multe alergari lungi pentru asta si sper sa pot sa le fac, mai ales ca acum temperatura incepe sa creasca.

Cat de curand o sa anunt o alta alergare de grup, asa ca fiti pe faza.

2009
Feb
7

Maratonistii din Titan

Tot mai multa lume iese la alergat in parcuri. Azi a fost o zi superba, asa ca IOR-ul era plin cu lume si destul de multi alergatori. M-am intalnit cu Ilie Rosu, cu care o sa merg la Paris si cu cativa baieti din club, Victor si George. Maine mergem in gasca mare in Herastrau. Abia astept!

2009
Feb
6

Bebe, ver 2.0

Au trecut mai bine de 2 luni de cand ne-am “upgradat” familia cu inca un bb.

Nume de cod Antonia, respectiv bb ver 2.0 este o comoara de copil (nu ca e al meu, dar asta e realitatea :)

Am asteptat cu emotie venirea ei pe lume, iar asteptarile ne-au fost rasplatite din plin. Bebe 2 este versiunea linistita a Dorei (in rest, la fel de frumoasa). Nu am avut nici macar o noapte nedormita pana acum (sau macar sa fie nevoie sa ma trezesc). Aspect esential, zic eu, si cred ca ma inteleg toti cei care au trecut prin experinta paternitatii si au avut un bebe urlator (saracii bebelusi nu au absolut nicio vina, dar la un moment dat iti vine sa te urci pe pereti, cand nu mai stii ce sa ii faci sa taca si tie iti pica ochii in gura de somn).

Oamenii fac copii din multe motive. Eu mi-am dorit inca un copilas din acelasi motiv pentru care imi doresc sa merg la un nou maraton si apoi la altul si altul… E vorba de retrairea unor experiente minunate, care din pacate trec atat de repede. Dora are acum 4 ani si cateva luni. Deja este un copilas care merge la gradinita. Anii acestia au trecut incredibil de repede. Imi era dor sa tin un bebe in brate si sa trec din nou prin toate etapele dezvoltarii lui, cu toate dragalaseniile si bucuriile specifice fiecarei luni.

Nu o sa uit niciodata momentul cand Dora mi-a zambit prima data. Am vrut sa retraiesc aceasta senzatie. De curand, Antonia a inceput sa ne zambeasca, apoi sa gangurasca si chiar sa rada la noi. Ce poate fi mai minunat decat atat?

E adevarat ca e mai complicat cu 2, ca am mai putin timp pentru orice, ca trebuie sa ma implic mai mult, insa un simplu zambet al copiilor te face sa uiti de toate greutatile.

Din fericire pentru noi, Dora a acceptat-o foarte bine pe cea mica, fara scene de gelozie si fara sa ne faca probleme.

2009
Feb
3

Duminica alergam in Herastrau

RO CLUB MARATON va invita duminica 8.02.2009 la o alergare de grup in Parcul Herastrau.

Loc de intalnire – Piata Charles de Gaulle, intrarea principala in parc (de unde se pleaca la crosuri)

Ne intalnim in intervalul 9,30-10, iar la ora 10 se pleaca la alergare. Primii 3-4 km (sau chiar o tura de parc) se va alerga in grup, intr-un ritm acceptabil pentru toata lumea.

Toata lumea este binevenita!

Daca ai nevoie de mai multe detalii, vino pe forum.

2009
Feb
2

Medicii nu prea fac miscare

Popular se spune sa faci ce zice popa, nu ce face popa… sau ce nu face. Destul de adevarat si in cazul medicilor, care de multe ori spun “nu fuma” cu tigara in coltul gurii (ok… exagerez), spun “nu manca aia si ailalta” dar ei o fac (ok… ma declar vinovat… din cand in cand), spun “fa sport” dar ei sunt sedentari (aici nu m-ati prins).
Departe de mine gandul de a lovi in medici prin acest articol… las aceasta placere abjecta detractorilor, insa citeam un articol despre medicii englezi care nu prea se inghesuie atunci cand vine vorba despre activitate fizica, desi in mod evident o recomanda pacientilor lor.

Toata lumea stie ca efortul fizic practicat in mod regulat reprezinta o masura de prevenire pentru numeroase probleme de sanatate; in plus, a fost dovedit ca barbatii care se antreneaza isi reduc la jumatatea riscul de deces pentru cele mai importante afectiuni. Medicii o stiu mai bine decat oricine si cu toate acestea nu o pun in practica. In articolul despre care vorbesc era prezentat un studiu facut pe medici tineri (rezidenti) din doua spitale mari din Anglia, care au propria sala de fitness. Ei bine, da, in Anglia spitalele au sala de fitness pentru personal… N-are sens sa mai comentez sau sa fac vreo comparatie cu situatia de la noi. Au fost alesi in proportie egala baieti si fete; de asemenea, proportia a fost aceeasi in privinta specialitatilor – interne si chirurgicale. Ei au completat chestionare despre stilul de viata – activitate fizica, fumat, consum de alcool – asadar aspecte care influenteaza starea de sanatate in general.

medicalergComparandu-se datele cu cele provenite de la populatia generala, medicii au stat mai bine la multe capitole – greutate optima, fumat, consum de alcool. Cu toate acestea, atunci cand a venit vorba despre activitate fizica, doar 21% dintre ei s-au incadrat in recomandari, mult sub 44% care este media populatiei generale in Anglia. Interesant este faptul ca desi munceau in spitale cu dotari complete pentru a face miscare, mai mult de o treime dintre ei nici nu stiu ca exista aceste facilitati.

Continuand studiu, s-a constatat ca exista o discrepanta mare intre ceea ce se intampla in timpul facultatii si dupa, respectiv in rezidentiat. Practic, 64% dintre studentii medicinisti reusesc sa respecte recomandarile privind timpul optim petrecut facand activitate fizica, insa odata ajunsi la etapa de specializare, procentul scade dramatic. Motivatiile sunt cele clasice – lipsa timpului, lipsa motivatiei, oboseala. Cam acelasi lucru probabil ca se intampla si la noi, desi nu am date statistice. As mai aduga un motiv in plus – lipsa banilor.
Necesitatea de a face miscare nu se rasfrange doar asupra starii de sanatate a medicilor, ci si asupra celei a pacientilor, deoarece s-a constatat ca medicii care fac sport au mai mare aplecare si dorinta de a-si sfatui pacientii sa adopte un stil de viata activ, decat cei care o spun doar pentru ca asa scrie in carti.

Care este minimul necesar de miscare?

Cam toata lumea medicala citeaza indicatiile Colegiului American de Medicina Sportiva (ACSM), care este cea mai mare organizatie din lume de medicina sportiva si stiinta sportului, numarand mai mult de 35.000 de membrii in toata lumea, din diverse domenii.

Chiar zilele acestea, ACSM a publicat noile ghiduri (cele vechi erau din 2001) privind nivelul de activitate fizica necesar pentru scadere in greutate si pentru prevenirea cresterii in greutate (dupa o etapa de scadere in greutate). Acestor indicatii li s-au adaugat si cele primite de la American Dietetic Association, o alta organizatie de profil din USA (care printre altele reglementeaza si activitatea nutritionistilor… sa nu uitam ca acolo nu oricine se poate da specialist, asa cum se intampla mult prea frecvent la noi).

Iata cateva idei extrase din documentul ACSM:

-    managementul greutatii corporale a devenit o problema stringenta de sanatate publica, deoarece mai mult de 66% dintre populatia adulta a Statelor Unite este supraponderala sau obeza; o reducere cu numai 2-3% a greutatii corporale in cazul acestor persoane este de natura sa reduca factorii de risc pentru boli cronice
-    e nevoie de o “cantitate” mai mare de efort fizic pentru scadere in greutate si pentru a preveni recidiva (comparativ cu indicatiile anterioare)

Si iata noile indicatii:

Pentru a preveni cresterea in greutate
150-250 minute/saptamana de activitate fizica cu intensitate moderata este asociata cu prevenirea cresterii in greutate
Mai mult de 150 minute/saptamana de activitate fizica cu intensitate moderata este asociata cu scadere modesta in greutate

Pentru scadere in greutate
150-250 minute/saptamana de activitate fizica cu intensitate moderata induce doar o scadere modesta in greutate. O scadere semnificativa se obtine pentru perioade mai mari de 250 minute pe saptamana

Pentru mentinerea greutatii dupa scadere in greutate
Exista unele dovezi ca mai mult de 250 minute/saptamana de activitate fizica cu intensitate moderata poate preveni cresterea recurenta in greutate
Restrictia energetica (dieta) combinata cu activitate fizica vor induce o scadere in greutate mult mai importanta, comparativ cu simpla “cura de slabire”

Pentru cei mai multi adulti, aceste indicatii pot fi destul de simplu de pus in practica: 30 de minute de activitate fizica timp de 5 zile pe saptamana, in cazul celor care urmaresc sa-si mentina greutatea. Pentru cei cu exces ponderal, “doza” creste la 50 de minute pe zi, timp de 5 zile. Antrenamentul cu greutati se numara printre indicatiile ACSM ca parte a activitatii fizice, ca element de baza al cresterii masei musculare.

Asadar, medic sau nu, normo sau supraponderal, nu uitati ca activitatea fizica este absolut necesara pentru mentinerea sanatatii.
Acestea fiind spuse, va las, ca trebuie sa plec la antrenament. Mai am doar 61 de zile pana la Maratonul Paris!


CENTRUL DE NUTRITIE SUPERFIT
Emisiunea de nutritie sportiva - Superfit

Articole pe Doctor.info.ro


Noutati pe Doctor.info.ro


Articole pe Maraton.info.ro


Urmareste-ne pe Facebook


Calendar

February 2009
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Arhiva blogului

Calendar evenimente sportive